Ach, Maserati. Het blijft waarschijnlijk het moeizaamste verhaal in de historie van de automobiel. Het merk heeft zó veel mee. Een briljante historie. Een naam waarbij iedereen, liefhebber of niet, weet dat er iets bijzonders aan de hand is. Een totaal gebrek aan overdreven uiterlijk vertoon dat het merk treffend onderscheidt van streekgenoten als Ferrari en Lamborghini. De volledige toewijding aan elegantie, stijl en schoonheid, zo Italiaans en toch zo anders. En diezelfde toewijding aan snelheid, beleving, aan alles wat autorijden zo speciaal maakt. En toch…

Toch knaagt er altijd iets bij Maserati. Het is die niet ingeloste belofte van de geniale popster die al jong aan lager wal is geraakt, de talentvolle voetballer die te vroeg naar het buitenland ging. Er had zó veel meer in gezeten, maar er is ergens een verkeerde afslag genomen en het heeft niet zo mogen zijn.

Foute keuzes

Nou heeft Maserati in de loop der jaren waarschijnlijk élke foute afslag genomen; welbeschouwd is het een wonder dat het merk nog bestaat. Over alle oorzaken zou je een halve bibliotheek kunnen volschrijven, maar er zijn er twee die telkens terugkeren: mismanagement en onbetrouwbaarheid.

Aan dat laatste is veel verbeterd. De tijden van de Biturbo, die al uit elkaar lazerde als je zelfs maar dácht aan een stukje rijden, liggen gelukkig ver achter ons. Het enige wat ervan over is, is het stigma ‘het enige wat je niet zeker weet, is wannéér ie kapotgaat’, en dat is meteen het lastigst om te bestrijden. Het mismanagement kan worden opgelost nu eigenaar Fiat is gefuseerd met PSA. Laten we hopen dat de Fransen het merk (en Alfa en Fiat – voor die twee geldt in hoge mate hetzelfde) weer serieus op de rit willen helpen. Aan plannen daarvoor (zie verderop in dit verhaal) ontbreekt het in ieder geval niet.

Over de Maserati Ghibli Hybrid, dan

Ja, de Ghibli, laten we het daar eens over hebben, want diens nieuwste verschijningsvorm is natuurlijk de aanleiding van deze inleiding. Je kunt zijn nieuwzijn bijvoorbeeld spotten aan de grille, die chroomspijlen heeft (in de vorm van stemvorken, volgens Maserati als ode aan de muzikaliteit van hun motoren – ze weten het wel altijd mooi te verkopen). De achterlichten hebben led-strepen gekregen die verwijzen naar de legendarische boemerangachterlichten van de 3200 GT.

Misschien heb je ook wat blauwe accenten opgemerkt, bij de drie luchtgaatjes bij de voorwielen of de bliksemschicht onder het logo op de c-stijl. Soms (niet altijd; zal met de uitvoering te maken hebben) zijn ook de remklauwen blauw. En dat raakt aan het belangrijkste van deze Ghibli. Het is namelijk de eerste Maserati waarin de elektriciteit verder gaat dan de sigarettenaansteker; de Maserati Ghibli Hybrid is de allereerste hybride Maserati.

Nou zijn de eerste stapjes wel héél voorzichtige. De Maserati Ghibli Hybrid is namelijk een mild-hybride – niks met stekkers, grote accu’s of hele stukken puur elektrisch rijden. Het gaat alleen om extra performance en een iets lager verbruik. Een 48-volt systeem zorgt ervoor dat er remenergie kan worden opgeslagen in een bescheiden accu. Die energie kan weer gebruikt worden om onder meer een eBooster aan te drijven, in feite een elektrische compressor die samenwerkt met de turbo, en zo de turbovertraging wegwerkt en extra power oplevert. Volgens Maserati koppelt hij de respons van een zescilinder aan het laagtoerige koppel van een diesel. Die V6 blijft wel leverbaar, maar de diesel is opgeheven – de Hybrid moet dus vooral de mensen aantrekken die voorheen voor die diesel gingen.

Even over de benzinemotor in de Maserati Ghibli Hybrid

Mocht je daardoor het akelige gevoel bekruipen dat de Maserati Ghibli Hybrid dus géén zescilinder aan boord heeft: klopt. De benzinemotor is een 2,0-liter viercilinder waar Maserati verder niks over zegt, maar die bij Alfa Romeo vandaan komt. De Drietanders hebben er wel aardig aan zitten klooien en dat mist zijn effect niet: hij mikt er een gezonde 330 pk vermogen en 450 Nm aan koppel uit. Een sprintje naar 100 km/u hoeft niet langer dan 5,7 seconden te duren en de top ligt op 255 km/u. De V6 doet het sprintje 0,2 seconde sneller en heeft een vrij irrelevante 12 km/u hogere topsnelheid, dus tot zover klopt de zescilindervergelijking wel. Met één hyperbelangrijk verschil: door de veel lagere uitstoot is de Hybrid véél goedkoper. Een V6 kost je minstens 125.000 euro, terwijl de Hybrid begint bij 92k. Dat scheelt dus 33.000 euro… En ja, dat is allemaal BPM, want in België schelen de twee maar 2 mille (vanaf 75k).

Hoe rijdt de Maserati Ghibli Hybrid?

Rijdt de Hybrid dan ook dik 30 ruggen slechter dan de V6? Nee, natuurlijk niet. Vooropgesteld: we hebben zelden een viercilinder gehoord die zo mooi grommend en gedreven klinkt als het apparaat in de Ghibli. Daar is overduidelijk veel tijd en aandacht in gaan zitten en het resultaat is ronduit spectaculair. Tegen het fenomenale geluid van de V6 kan hij niet op; die lijkt bij elke 1.000 toeren compleet te veranderen, van een naderend onweer onder in het toerenbereik tot een losgebarsten hel tegen de rode lijn, en alles wat je daartussen kunt bedenken. De viercilinder is veel lineairder en heeft één karakter, tegen de schizofrenie van de V6. Maar hij klinkt wél ontzettend goed.

Voor een verschil in rijkwaliteiten hoef je die klap geld zeker niet uit te geven. De soepelheid waarmee het vermogen wordt afgegeven, is dankzij die eBooster nagenoeg gelijk, en qua onderstel zijn de verschillen nihil. Ook de Maserati Ghibli Hybrid is dus een vrij stevig (maar niet oncomfortabel-stevig) geveerde auto die zijn sport-DNA nooit zal verbergen. Ook het fraai afgewerkte interieur, met leer overal en eindelijk een modern en goedwerkend touchscreen, is identiek. Al krijg je er bij de Hybrid blauwe stiksels in het leer bij.

Missie geslaagd?

Als voorzichtige eerste elektrificatiestap is de Maserati Ghibli Hybrid zeker geslaagd. Hij biedt absoluut V6-prestaties voor een bedrag dat Maserati-rijden bereikbaarder maakt. Of misschien: minder onbereikbaar, want ook 92.000 euro blijft een enorme bak geld, zeker als je bedenkt dat een gelijk presterende BMW 540i 20 mille minder kost. En om het nog een tikje erger te maken: wij reden niet de basisversie, maar de topper, de GranSport, die voor een minimumprijs van 103.950 euro in de lijst staat. En dat ‘topper’ wilde kennelijk niet zeggen dat er niet ook nog eens voor bijna 36 mille aan extra’s op paste, wat het totaal op, jawel, bijna 141.000 euro bracht. Dan wordt de concurrentiekeuze wel heel riant. Hoe dan ook: voor Nederland is de Hybrid een mooie aanvulling op het Ghibli-gamma. Maar als we in België woonden, kochten we lekker die V6.

De plannen van Maserati

Maserati mag de laatste decennia dan voornamelijk door een donkere tunnel hebben gereden, aan het eind ervan gloort wel degelijk licht en het is dit keer nu eens geen aanstormende trein. Aan toekomstplannen ontbreekt het de Italianen namelijk allerminst. Allereerst is er de naderende komst van de MC20, die fraaie, 630 pk sterke en tweeënhalve ton kostende supercar. Je kunt je afvragen of daar de schoorsteen van gaat roken, maar het is in ieder geval een spannend ding en een mooie imagobooster is nooit weg.

Daarna volgen de nieuwe GranTurismo en Gran­Cabrio, die later dit jaar komen en vol-elektrisch zullen zijn. We blijven hopen dat de geruchten over een sterke gelijkenis met het prachtige Alfieri­-conceptmodel op volle waarheid berusten. Volgend jaar komen er dan nog een elektrische versie van de MC20 en een kleinere SUV, de Grecale, op basis van de komende Alfa Romeo Tonale. Kijk, dan heb je het toch, met de Levante, Quattroporte en Ghibli erbij, over een volwaardig gamma.

Specificaties Maserati Ghibli Hybrid GranSport (2021)


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
330 pk @ 5.750 tpm
450 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u 5,7 s
top 255 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,5 l/100 km
192 g/km CO2
Afmetingen
4.971 x 1.945 x 1.461 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.878 kg
80 l (benzine)
500 l (bagage)
Prijzen
€ 103.950 (NL)
€ 86.950 (B)

Reacties

  • Betim heeft op 17 mei 2021 geschreven:

    Heb zelf een quattroporte gehad. Afrader van service tot en met ( België ).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)