De tijd van beroerd schakelen is voorbij in deze scherpgesneden Italiaanse toplimo. We hebben genoten. Wat is een typische Quattroporte-bestuurder? Een man die met zijn ene arm op het met leer beklede portier rust en in zijn andere een spiegeltje heeft om te checken of zijn haar nog goed…
De tijd van beroerd schakelen is voorbij in deze scherpgesneden Italiaanse toplimo. We hebben genoten.
Wat is een typische Quattroporte-bestuurder? Een man die met zijn ene arm op het met leer beklede portier rust en in zijn andere een spiegeltje heeft om te checken of zijn haar nog goed zit. Ze vinden zichzelf helemaal het mannetje, zeker omdat ze weten dat hun auto anders is dan al die andere. De fraai klinkende V8 klimt graag hoog in de toeren en dan is er nog die gretige sequentiële versnellingsbak die je zelf met knopjes op het stuur kan bedienen. Het is gewoon een super sportauto vermomd als chique limousine. Maar oh wee als je je in het drukke stadsverkeer mengt. In die situatie, dus bij lage snelheid, is de DuoSelect versnellingsbak een drama. Hortend en stotend breekt de auto je coole karakter af. Vast de reden waarom John de Mol weer in een 7-serie is gaan zitten. Maar er is goed nieuws voor hem.
Drie jaar na de introductie van de huidige Quattroporte komt Maserati eindelijk met een oplossing, in de vorm van een zestraps automaat van ZF. Dezelfde bak wordt ook gebruikt voor de Jaguar XKR en… de BMW 760i. Hij is het puikje van de huidige generatie versnellingsbakken. De bestaande DuoSelect-bak is bij de achteras gemonteerd, waardoor 53 procent van het wagengewicht op de achterwielen rust. Daarmee draagt het behoorlijk bij aan de grip van de banden. De ZF-bak moest volgens de technici direct tegen de V8 gemonteerd worden, voorin dus. Om gewicht te besparen heeft de V8 nu een wet sump-smeersysteem. Daardoor zijn alle extra voorzieningen die nodig zijn voor de dry sump smering van de DuoSelect overbodig geworden. Bovendien is de motor een stukje naar achteren geplaatst. Dus is de oorspronkelijke gewichtsverdeling ook nauwelijks gewijzigd. Nu drukt 51 procent van het wagengewicht op de achterwielen.
De programmering is helemaal afgestemd op de specifieke Maserati-eisen, bovendien is de zesde versnelling langer dan die van de DuoSelect. Daardoor is de auto op lange afstanden stiller en een fractie zuiniger. De chromen neus is identiek en de schakelflippers van de DuoSelect kunnen bijbesteld worden. Zo kun je net als met de handbak en de DuoSelect zelf het heft in handen nemen en genieten van zijn drang tot presteren. Het grote verschil zit ’m echter in de volautomatische stand van de bak. Hij reageert dan voorbeeldig soepel en alert. Dít is wat we wilden.
Ook onder de felblauwe cilinderkoppen van de Quattroporte bleef niet alles bij hetzelfde. Het koppel nam met 10 Nm toe, bij 250 tpm minder. Gelukkig is het topvermogen van 400 pk ongewijzigd gebleven, evenals zijn honger naar hoge toerentallen en het schitterende motorgeluid. Ge-wel-dig. Het enige manco is dat deze versie een naam mist die past bij zijn geweldige prestaties. Simpelweg Quattroporte Automatic doet deze superauto ernstig tekort.
Reacties