Maserati Quattroporte Trofeo: 1e rij-indruk

Met een V8 van Ferrari, dit keer goed voor 580 pk

Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte Trofeo
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte Trofeo (groen)
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte Trofeo (groen)
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte Trofeo (groen)
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte Trofeo (groen)
Foto('s): MaseratiMaserati Quattroporte Trofeo (groen)
Maserati Quattroporte Trofeo
Maserati Quattroporte Trofeo (groen)
Maserati Quattroporte Trofeo (groen)
Maserati Quattroporte Trofeo (groen)
Maserati Quattroporte Trofeo (groen)
Maserati Quattroporte Trofeo (groen)

TopGear stapt net uit de Maserati Quattroporte Trofeo, de krachtigste Maserati ooit. In ons maartnummer (eind februari in de winkel) lees je het volledige testverslag – nu alvast de highlights.

Testobject: Maserati Quattroporte
Uitvoering: Trofeo
Locatie: De onderste helft van Nederland
Weersomstandigheden: Koud met verdrietige wolken

Chic, die lak, maar moeten die rode plakplaatjes per se?

Ja, dat moet. Want dit is de Maserati Quattroporte Trofeo – voor nu de krachtigste auto die je van het merk kunt kopen. En met zo’n predicaat mag je wel een béétje de grenzen van de elegantie opzoeken. Voor de sedan van ruim 5,2 meter leent Maserati een 3,8-liter V8 van Ferrari en lepelt hem met 580 pk voorin onder de motorkap. De Maserati MC20 met 630 pk is straks de krachtigste, trouwens.

Concurrent van de BMW M5, zeker?

Nee, in de verste verte niet. Sowieso is deze Quattroporte een stapje groter, dus zie ‘m eerder als een tegenhanger van een snelle 7-serie of een S-klasse met AMG-badge. Maar bovenal is het gewoon niet zo’n sportief ding. De Quattroporte blijft een auto om kilometers mee te maken. Het onderstel is aangenaam en in de normale rij-modus is ie best stil. Je krijgt een prachtig afgewerkt interieur en een goed Bowers & Wilkins-audiosysteem.

Je zou bijna een doorzichtige motorkap monterenFoto('s): TopGear Nederland
Je zou bijna een doorzichtige motorkap monteren

Wat is dan het praktisch nut van de V8?

Überhaupt de aanblik als je de motorkap opent, is al genoeg. De rode onderdelen op de motor en de koolstofvezel kap met het Maserati-logo zijn een lust voor het oog. Bovendien is de Quattroporte Trofeo ook best snel, áls hij het vermogen kwijt kan. Dan schiet hij in 4,5 seconden naar de 100 km/u. Het probleem is dat het vermogen naar de achterwielen gaat, en dat is een dingetje bij dit weer.

In een greppel terechtgekomen?

Nee, dat valt allemaal wel mee. Maar als je even flink het rechterpedaal indrukt, dan begint de Quattroporte vrolijk te kwispelen. Wielspin in z’n drie doet ie prima. Door de lange wielbasis hou je zijn neus met gemak de goede richting op, dus qua gevaar valt het allemaal wel mee. Maar een knap sprintje neerzetten tegen een vierwielaandrijver, dat wordt lastig in de winter. Hij klinkt trouwens wel erg fijn. Niet heel luid, maar een goede V8-brom die past bij het karakter van de auto.

Is de Maserati Quattroporte Trofeo duur?

Wij reden een versie met een paar opties, en die ging al snel richting de 244.000 euro. De vanafprijs zit net onder de 230.000 euro. België straft de uitstoot hem minder hard, daar kost hij 177.000 euro. Voor dat geld rij je ook de BMW M760Li. Die heeft een V12 en biedt meer gadgets en technologie. Wel durven we te zeggen dat deze Maserati Quattroporte Trofeo chiquer is vanbinnen. Dat kunnen die Italianen wel.

Pedalenverstelling in de Maserati Quattroporte Trofeo

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl)

Reacties
  1. […] Source […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken