Mazda was vaak het merk van anonimiteit. Maar de laatste modellen worden wat sprekender en dat is goed. Van grijs naar… We horen je denken: hé, deze Mazda2 heb ik al eerder in Top Gear gezien. Klopt helemaal, twee nummers terug stond-ie er ook al in. Toen maakten we voor…
Mazda was vaak het merk van anonimiteit. Maar de laatste modellen worden wat sprekender en dat is goed. Van grijs naar…
We horen je denken: hé, deze Mazda2 heb ik al eerder in Top Gear gezien. Klopt helemaal, twee nummers terug stond-ie er ook al in. Toen maakten we voor het eerst kennis met de 2 en reden we met de 1.5 omdat dat de enige beschikbare motorvariant was. Inmiddels hebben we ook de twee andere versies ontmoet, namelijk de 1.3 met 75 pk en de 1.3hp (high power) met 86 pk. De 1.4 diesel was er helaas nog niet bij, die komt pas over een paar maanden.
Maar to the point; hoe was het om weer met de Mazda2 te rijden? Om je dat te kunnen vertellen kijken we nog even terug naar het vorige artikel over de 2. We schreven toen: ‘Het is gewoon het gevoel dat je krijgt als je in de auto rijdt. Hij is wendbaar, stuurt en remt strak en reageert kwiek op het gaspedaal.’ Een positief oordeel dat we nog niet definitief konden bevestigen omdat we maar kort met de auto hadden gereden.
Gelukkig hebben we nu aanzienlijk langer aan het stuur gezeten van de Mazda2, we hadden zelfs tijd over om weer met de 1.5 te rijden. Welnu, we kunnen concluderen dat we het in het vorige artikel bij het rechte eind hadden. De Mazda2 is écht een leuke auto om mee te rijden. Wel hebben we na onze uitgebreidere rijervaring één klacht: hij is te hard geveerd, op het springerige af. Daardoor voelt rijden met de 2 aan als een oneindige jumpstyle-sessie, gelukkig zonder de bijbehorende muziek.
Verder is met de twee varianten van de 1,3-litermotor in principe niets mis. Ze doen allebei uitstekend hun werk, al vinden we de 75-pk versie wel wat sukkelig qua vermogen. Hij komt kracht te kort om te imponeren en je mist de vlotheid die je juist zo goed kunt gebruiken in een supermini. De 1.3hp is sterker, net zo zuinig en kost slechts 304 euro meer dan de 75 pk 1.3 in dezelfde uitvoering, nog minder dan wat je bij Mazda kwijt bent voor metallic lak (495 euro). We vragen ons daarom af waarom de Japanners überhaupt de 75 pk-motor leveren.
Het zal wel met de concurrentie te maken hebben, want dankzij de 1.3 als instapmodel kan Mazda de 2 goedkoper aanbieden dan Toyota z’n Yaris. Dat is fijn, want de Mazda2 is een stukje minder braaf dan z’n directe concurrent.
Reacties