Wrijf gerust nog eens in je ogen, maar geloof ons: je kijkt hier écht niet naar een Toyota Yaris. Dit is de vernieuwde Mazda 2 Hybrid, die verwarrend genoeg náást de eveneens vernieuwde ‘oude’ Mazda 2 te bestellen blijft. Waarin onderscheidt deze 2 zich precies van zijn, eh, evenknie? En wat is eigenlijk het verschil met zijn bekende broeder van een andere moeder?

Het verschil tussen de vernieuwde oude Mazda 2 en de vernieuwde nieuwe Mazda 2 is eenvoudig. De oude is door Mazda zelf ontwikkeld en gebruikt een gewone benzinemotor of mild-hybridetechniek. Terwijl deze nieuwe Toyota-genen heeft en zich identificeert als een full hybrid. Hij vertrouwt veel meer op de elektromotor en is daardoor een heel stuk zuiniger. En dat is één van de redenen dat deze auto bestaat. De 2 Hybrid helpt Mazda namelijk om de merkgemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen.

De verschillen tussen de Mazda 2 en de Toyota Yaris

Tot zover weinig nieuws. De Mazda 2 Hybrid is hier al twee jaar te koop. Maar tot nu toe was het niet veel meer dan een Toyota Yaris met andere logo’s, en daar gaat Mazda nu korte metten mee maken. Nou ja, een beetje dan, want de veranderingen zijn ook weer niet bepaald talrijk te noemen. De 2 Hybrid kreeg een nieuw front met de voor Mazda kenmerkende vijfpuntsgrille en de balk tussen de achterlichten is voortaan niet meer zwart, maar in de carrosseriekleur gespoten. En dat was het wel zo’n beetje.

De reden voor die lichte wijzigingen kun je op je klompen aanvoelen. Mazda wilde de 2 Hybrid ‘iets meer Mazda’ maken – en dat is heus gelukt – maar het budget daarvoor was niet eindeloos. Dan zou de auto te duur worden. Het basismodel van de nieuwe 2 Hybrid is nu al 700 euro duurder dan het basismodel van de Yaris. Als Mazda nog meer kosten had gemaakt, zou dat verschil wellicht nog veel groter uitgevallen zijn.

Hoe rijdt de Mazda 2 Hybrid?

Heb je ooit met een recente Yaris Hybrid gereden, dan kun je ongeveer invullen hoe deze Mazda-versie rijdt. Hij is wat stug geveerd, maar dat geeft ’m juist iets sportiefs, en dat kunnen we in de bergen rond Barcelona meer dan waarderen. We rijden de Homura Plus-versie, de dikste die er is, en omdat Homura Japans is voor vlam, vinden we dat we ook een klein beetje moeten vlammen. Vooropgesteld: de Mazda 2 is geen sportauto. Toch houdt hij zich kranig op de kronkelende bergweggetjes. Dit is leuk!

De benzine- en elektromotor werken bijzonder goed samen. Moet gezegd: je hoort de driecilinder soms akelig goed, de CVT is niet bepaald het stilste jongetje van de klas en ook alles wat er rond de wielen gebeurt wordt auditief nogal nadrukkelijk doorgegeven. Maar eenmaal op snelheid en stabiel keert de rust in de Mazda 2 Hybrid re-de-lijk terug. Als je het wat rustiger aan doet, wordt ook direct duidelijk waarom het merk geen slechte zet doet met deze aangenomen zoon. De hybride 2 is net als de Yaris verrassend zuinig en haalt zelfs de opgegeven verbruikswaarden die hij volgens de fabrikant moet kunnen halen.

Het interieur is heel erg Toyota

De gelijkenissen tussen de 2 Hybrid en de Yaris zijn ook in het interieur overduidelijk. En om eerlijk te zijn voelt het ook allemaal net wat minder fraai aan dan we van Mazda gewend zijn; dat ligt bijvoorbeeld aan de gekozen materialen. Daarnaast was het leuk geweest als iets als de lay-out van de digitale tellers net iets meer op Mazda’s bekende vormgeving en huisstijl geëntd was, want ook dat scherm doet behoorlijk Toyota-esque aan. Maar goed, andere materialen en alles meer Mazda maken, dat zou uiteraard weer voor een hoger prijskaartje zorgen.

De Mazda 2 Hybrid is al met al geen eenvoudige optelsom. Het is een fijn ding, hij ziet er leuk uit, doet wat ie belooft en rijdt ook nog eens verrassend leuk. Maar er was al een auto die exact dat deed, namelijk de Toyota Yaris. En als de Mazda 2 in de basis dan ook nog eens ietsje duurder is in aanschaf, dan rijst de vraag wie deze auto zal kopen. Daar zit dan ook een addertje, want als je de 2 Hybrid niet koopt, maar leaset, dan is ie ietsje – echt héél ietsje – per maand voordeliger dan zijn tweelingbroer. En dat zou toch wat slimme rekenaars over de streep kunnen trekken.

Specificaties van de Mazda 2 Hybrid Homura Plus (2024)


Motorinhoud                    
1.490 cc
Motortype                           
driecilinder hybride
Power                                     
116 pk/85 kW, 120 Nm
Aandrijving                         
voorwielen, CVT-automaat
Acceleratie                        
0-100 km/u in 9,7 s
Topsnelheid                      
175 km/u
Verbruik                                
4,3 l/100 km
CO2-uitstoot                   
97 g/km
Tankinhoud                       
36 l (benzine)
Afmetingen                        
3.940 x 1.785 x 1.500 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
2.560 mm
Gewicht                                
1.080 kg
Bagage                                  
286 l
Prijs                                          
€ 34.150 (NL)
€ 35.690 (B)

Reacties

  • R van Swol heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Helaas blijkt het Navigatie systeem van de Homura Plus 2024 niet te functioneren ondanks dat er in de Handleiding ( blz 124 ) de verkeersdiensten van ToMTOM Service worden genoemd , De Auto is in de afgelopen 6 maanden , al acht keer terug geweest naar de dealer, waar van de laatste ( software update / controle / vul maar zelf in/ , zelfs vijf werkdagen duurde. Probleem is het totaal niet functioneren van de aanwezige optie van de route begeleiding maar ook berichten, kaartupdate die zouden lopen via de DCM en via de OTA zijn niet mogelijk . Dit leidt ook dat langdurig wegen welke zijn afgesloten zijn niet bekend zijn in het systeem wat tot zeer ongewenste situaties daar het systeem niet in staat is een andere route te definiëren. , files rondom Amsterdam , Utrecht, Eindhoven , leiden niet tot het aanpassen van de route om de reistijd zo kort als mogelijk te houden , kortom files te vermijden. Daar waar TOMTOM een langere route aanmaakt van Eindhoven naar Enkhuizen maar met een totale reisduur van twee uur en drie minuten. Maakt Mazda de route aan over de kortste route , met alle knelpunten bij Utrecht, Amsterdam , Purmerend aan . met een reistijd van twee uur en 48 minuten.
    Volg je de TOM TOM route op een mobiele telefoon , dan blijft het mazda navigatie systeem volharden, in de eerste route , waarvan de aankomst tijd tot zelf tot een uur later wordt ( berekende reistijd ) kortom het wordt verlengd door dat je terug moet rijden in tegenovergestelde richting waar alle matrix borden op 50 km staan. Pas op de A6 vlak voor Lely stand gaat de Mazda autonavigatie een nieuwe route berekenen over de dijk Enkhuizen Lelystad. Mazda Nederland is op de hoogte maar weigert nu zelfs te antwoorden op schriftelijke vragen. Het verschil in opties tussen de Yaris enMazda zit in de connectiviteit. vermoedelijk zijn er software opties uitgezet, wat naar mijn vermoeden leidt tot boven geschetste problemen in de verschillende software lagen in de auto.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear