Dit doet een klein beetje pijn. Al sinds de introductie van de MX-30, Mazda’s sympathieke maar niet erg ver rijdende elektrische auto, wordt ons verteld dat er een bijzondere tweede variant aan zit te komen. Nu is ie er eindelijk, jaren later. Maar we vrezen dat ie het wachten niet waard was.
Het concept van een range extender (hierbij gooien we meteen een balletje op voor het keurig Nederlandse ‘bereikvergroter’) is al wat ouder – je kent het van de oorspronkelijke Opel Ampera en de BMW i3. Die eerste stierf een stille dood en BMW liet de optie op de i3 al snel vallen. Toch bedacht Mazda dat het een goede manier zou zijn om de MX-30, die bewust een klein accupakket heeft om gewicht en energieverkwisting te beperken, een grotere actieradius te bieden.
Zie hier daarom de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, die binnenkort bij de dealers staat. De ‘R’ in zijn naam staat voor ‘rotary’, oftewel rotatie. Oftewel, jazeker, een wankelmotor. Speciaal voor deze toepassing stoften ze bij Mazda hun oude lievelingsmotorconcept af en ontwikkelden ze een klein, compact pakketje met een enkele rotor dat bij de rest van de techniek onder de voorklep van de MX-30 zou passen.
De actieradius van de Mazda MX-30 R-EV
Met een half zo grote accu als in de vol-elektrische versie en een tank van 50 liter kan de R-EV 85 kilometer elektrisch rijden, of 680 kilometer in totaal. Er werd veel moeite in het 830-cc motortje gestoken: hoge compressie, frictiereductie, een speciale coating tegen olieverbruik. De gedachtegang was dat een wankelmotor een soepele, trillingvrije loop heeft; ideaal om in een elektrische auto de rust niet te verstoren.
Niet alleen is de MX-30 R-EV niet trillingvrij, hij is ook luid. Via drie rijmodi kun je kiezen hoe de brandstofmotor zich gedraagt – uit blijven tot de accu leeg is, de lading rond 45 procent op peil houden of deze opstuwen tot een ingesteld percentage – en het is in alle gevallen onaangenaam als hij aanslaat. De brom klinkt niet mooi of interessant en zoemt als een stoorzender door het serene interieur, alsof iemand buiten met een bladblazer in de weer is. Het toerental varieert met de vermogensvraag, maar omdat de motor nooit de wielen direct aandrijft, maakt hij qua prestaties geen verschil.
De prestaties van de MX-30 vallen ook tegen
En die prestaties zijn ook niet je dat. Met een 170-pk elektromotor die donzig en geleidelijk reageert is de MX-30 op z’n best adequaat snel; enige spanning zit er niet in. Nu kun je bij lage snelheden nog wel wennen aan de techniek: stil en comfortabel cruisen, af en toe wat ge-brr en ge-bzz, noem het maar karakter.
Maar met 120 km/u moet het wankeltje hard werken om in voldoende kWh’s te voorzien, en dan wordt het echt vervelend. Het stuur vibreert en met de motor hoog in de toeren klinkt het alsof je de snelweg bedwingt in een oud hok met een vierbak. En een snel rekensommetje leert: als 50 liter benzine je 595 kilometer extra bereik oplevert, is ie ook al niet erg zuinig.
Het is heel jammer dat de techniek niet beter is
Zoals we al zeiden: dit doet best een beetje pijn. We gunnen het Mazda zo dat hun gekke en originele ideeën met enthousiasme worden beloond. En de MX-30, met z’n prima interactie, z’n kekke klapdeuren en z’n frisse interieur van kurk en vilt, verdient meer lof dan ie krijgt. Maar je moet wel héél erg voor ’m vallen (en heel erg graag een grotere actieradius willen dan de EV-versie kan bieden) om deze aandrijflijn te tolereren. Terwijl het nou juist andersom had moeten zijn: het wankelblokje als tof, innemend speerpunt. Helaas.
Specificaties van de Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto (2024)
Motor
1 elektromotor (+ 1-rotor wankel)
170 pk (+ 75 pk)
260 Nm (+ 117 Nm)
17,8 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,1 s
top 140 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,5 kWh/100 km (+ 1,0 l/100 km) A label
21 g/km CO2
Actieradius
85 km elektrisch (680 km totaal)
Laadtijd
50 min. bij 11 kW
25 min. bij 36 kW (20-80%)
Afmetingen
4.395 x 1.795 x
1.555 mm (l x b x h)
2.655 mm (wielbasis)
1.778 kg
50 l (benzine)
350 / 1.155 l (bagage)
Prijzen
€ 40.490 (NL)
€ 39.520 (B)
valk engineering bv heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Onze mazda heeft tijdens binnenwegen gebruik geen problemen, rijd netjes echter dan de snelweg.
storendende brom en inderdaad trillingen. en als je continu 140 rijd gaat ie op tilt na een kleine 30 min.
Dit is echt een aanfluiting voor een toch gedegen merk. voor zoveel geld had ik ook een veel betere hybride kunnen kopen. ik heb spijt dat ik geen proefrit heb gedaan omdat ik toch wel het vertrouwen had in het merk Mazda. maar de auto gaat voor de 3de keer terug naar de dealer. ik ga dit niet accepteren. Een auto die met 140 drijgt te ontploffen. Ik hoop dat het geregeld en opgelost wordt anders gaan we nog een zware dobber krijgen.
Piet Dam heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Eind februari de auto opgehaald. Olieverbruik vind ik erg tegenvallen. Inmiddels bij 3855, 5450 en 6958km olie moeten bijvullen. Huide stand 7100km. Diverse malen bij inhalen valt de snelheid terug, zodanig dat ik de vluchtstrook wilde gebruiken. Dat er een wankelmotor veel olieverbruikt wist ik niet. Dat de maximale snelheid op 140 km/h bedraagt eveneens niet verteld bij de aanschaf
J
Thomson heeft op 8 september 2024 geschreven:
Ik heb een proefrit gemaakt. Enige waar ik over viel, waren de korte stoelzittingen die echt niet konden. Verder een prettige auto; 80 km elektrisch is genoeg voor alledag. In de zomer haal je met landzeilen zeker 90km.
André heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Ik snap überhaupt het idee niet. Omzetten van kracht uit benzine naar ekectriciteit geeft toch altijd onnodig verlies? Iets wat bij phev niet zo is. Daarbij is die auto dik 1800 kg zwaar, dus vanaf dik betalen voor motorrijtuigenbelasting.
H.Zuidema heeft op 12 september 2024 geschreven:
Benzine wordt de komende jaren nog flink duurder i.v.m heffingen en Co 2 heffing wat neer komt op 11/12 cent meer dan nu.
Mazda-MX30 REV rijder heeft op 23 april 2024 geschreven:
Het geluid van de wankelmotor is niet hinderlijk, zijn er mee op skivakantie geweest. Vermogen genoeg om de berg op te komen. Onderweg benzine tanken en aan de stekker indien mogelijk wanneer er koffie gehaald werd. Wij gebruiken de MX-30 REV voornamelijk voor werk en betekent lange stukken. Nu voorbij het eerste service gehad na 3,5 maand, 21000 KM. Voor de rest een heerlijke, robust grote auto, die als een dijk op de weg ligt. Wij zijn er heel tevreden mee. En als je gaat zoeken, is er altijd wel iets te vinden… Wat bij mazda zeker het geval is, is dat het zijn eigen manier toepast. Als je dat niet kan waarderen is er altijd nog de VAG groep, lekker veilig
H.Zuidema heeft op 12 september 2024 geschreven:
Slaat nergens op deze reactie.
Rechter voet beter in bedwang houden zou ik zeggen
Je moet leren rijden in een electrische auto en blijf van het rempedaal af.
H.Zuidema heeft op 12 september 2024 geschreven:
Wij zijn erg blij met de MX 30 zonder Wankelmotor.
Thuis opladen aan de zonnepanelen is gratis.
Ook het bereik is voor ons meer dan voldoende. Overal zijn laadstations in Nederland.
Het energie verbruik ligt op 13,8 bij 90 km per uur. Top auto kan niet anders zeggen
virginia heeft op 27 juni 2024 geschreven:
heeft u nog geen olie moeten bijvullen ?? Ik heb 4400 km gereden , waarvan 2000 km volledig elctrisch en heb gisteren 4.5 liter olie moeten bijvullen . Voglens de garage is de auto bedoeld als stadsauto , en moet zoveel mogelijk electrisch rijden . Sorry, maar dan had ik een auto gekocht die wel meer dan 70 km volledig electrisch kon rijden
Ben helemaal niet tevereden van deze auto . Voel mij zelfs opgelicht door MAzda
BB heeft op 10 november 2024 geschreven:
Ik heb een Mazda MX 30 e-skyactiv R-EV van 12/04/24.
Op ca. 7000 km heb ik al 5 liter olie moeten bijvullen.
Op 2/10/24, bij 7800 km. kreeg ik een foutmelding dat het EV-systeem defect was! De auto is in de garage geweest t/m 4/11/24. De pomp was niet voorradig.
Volgens de garagist was de electrische water(warmte)pomp stuk.
Ik heb ook nog nooit een auto gehad waarbij ikzelf olie moest bijvullen. Dit gebeurde bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt van 20000 km in de garage.
Persoonlijk heb ik nu geen goed gevoel meer bij deze auto.
Leviticus heeft op 22 februari 2024 geschreven:
Ik rijd zelf een CX5 uit 2023, een heerlijk rijdende stille auto. En ja, Mazda is niet het merk voor de yuppen van TopGear. De doelgroep van Mazda is de rustige Nederlander die niet maalt om een geluidje hier of een geluidje daar. Ook de snelheid van optrekken van 0-100 vindt hij minder belangrijk. Kwaliteit geeft bij hem de doorslag, evenals een relatief hoge inruilwaarde. En dat geeft Mazda wel.
Of deze nieuwe versie van de MX30 aan gaat slaan zal de toekomst leren. Blijft een eigenzinnige auto die ongetwijfeld de genoemde doelgroep zal aanspreken.
Willem heeft op 13 februari 2024 geschreven:
Op zich is er niks mis met het recept. Alleen de keuze voor de wankel motor (hoewel tof) is niet de beste. Een simpel 2 cylinder blokje met hoge compressie net als de skyactiv motoren was een beter idee geweest naar mijn mening.
KOIDESIGN heeft op 12 februari 2024 geschreven:
Heb er 1 besteld en meerdere testritten gemaakt en ik vind het geluid minimal en hij rijd geweldig!! Actieradius is ook persoonlijk wij rijden hoofdzakelijk alles in de buurt en een paar keer wat verder weg dus is hij hiervoor ideaal!! Het belangrijkste vind ik dat je er geen paalstress is en weg kan wanneer je maar wilt!
Interieur vind ik prachtig maar smaken verschillen!!
Mensen die het geluud als storend ervaren hij is volledig elektrisch maar het blijft een hybride dus met motor!!
Een maat van mij die alleen opc opel rijdt vond de mazda geweldig!!
Mijn gezin past in deze auto, hij is mooi, hij rijdt goed en dat hij wat geluid produceert neem ik op de koop toe!!
Gewoon normaal rijden en af en toe aan een paal of onderweg naar huis hem opladen en klaar is kees!!!
Voor veel rijden en lange afstanden ga ik hem niet gebruiken maar kan wel!!!
Als je elektrische bent gewent dan ga je misschien wat sneller wat geluidjes waarnemen maar die heb ik nooit gehad!!!
Nog 60 dagen te gaan en we gaan het zien!!
Van Beek heeft op 11 februari 2024 geschreven:
Waarom doet men altijd zo negatief over de wankel motor die uitgevonden is door
Feleks wankel en door Mazda wordt toegepast.
In het begin is het altijd moeilijk maar alles komt wel weer in orde het concept is fantastisch alleen de prijs va 43000 euro is wat aan de hoge kant
Ik zelf rij een Mazda CX 3 naar alle tevredenheid.
Vr Gr van Beek
Wouter heeft op 11 februari 2024 geschreven:
Het geluid valt reuze mee als je de auto in alledaags gebruik hebt. Dus met het een muziekje aan en niet continu 120 rijden (mag ook niet meer in NL).
Als je de auto in Charge-Mode hebt en dan stapvoets rijd dan hoor je hem wel. Maar ik vindt het niet storend en voor alledaags gebruik is het een lekkere auto.
David heeft op 12 februari 2024 geschreven:
Range extender lag in +- 2008 op de tekentafel voor de Fisker karma. Alsook het dak zonnepaneel. Ook de mogelijkheid tot EV traag laden en ER hoger toerental en snel laden……
FRANK heeft op 11 februari 2024 geschreven:
De ampera was in Amerika tot 2019 leverbaar.
de 2011-2013 serie die hier geleverd werd haalt 650 km uit 30 liter.
En in de zomer tussen de 70 a 80 km uit 10 kwh
Hans M heeft op 11 februari 2024 geschreven:
Wij vinden die wankelmotor beslist niet storend. Je hoort hem in het begin misschien wel als hij aanslaat maar later heb je het niet meer in de gaten. Die “herrie” valt dus best mee.