Maak plaats voor de nieuwste strijder op het slagveld van de supercoupés. De Mercedes CLK63 lust zijn tegenstanders rauw. Het is natuurlijk onmogelijk om bij de dealer op de hoek binnen te lopen en jezelf een Formule 1 auto aan te schaffen. Maar de enige auto die een F1-bolide…
Maak plaats voor de nieuwste strijder op het slagveld van de supercoupés. De Mercedes CLK63 lust zijn tegenstanders rauw.
Het is natuurlijk onmogelijk om bij de dealer op de hoek binnen te lopen en jezelf een Formule 1 auto aan te schaffen. Maar de enige auto die een F1-bolide tot rust of zelfs stilstand kan en mag manen is wél gewoon te koop. Het gaat om de Mercedes CLK die bij Grand Prix’ wordt ingezet als safety car. En het mooiste is: hij heeft in de burgeruitvoering ook nog eens meer vermogen.
In Duitsland levert Mercedes de SLK55 AMG Black Series en de CLK63 komt nu met diezelfde toevoeging wél naar Nederland. Een traktatie, want met het model viert de autoverfraaier zijn veertigste verjaardag. Het model is een exacte kopie van de auto die wekelijks vóór Hamilton en consorten het veld aanvoert op weg naar de start. Voor wie de naam Black Series onbekend is, volgt een korte uitleg (misschien dat je daarna spijt hebt die ooit te vragen, maar goed).
‘Op de juiste banden zou hij makkelijk een top van 320 km/u kunnen halen, maar om een marge in te bouwen is de koek bij 300 km/u op’
Het Black Series-logo is voorbehouden aan speciale edities van speciale edities. Mercedes’ huistuner AMG heeft een aparte afdeling, de AMG Performance Studio. Deze bouwt nog verder verfijnde exemplaren van de AMG-modellen. Uit deze studio rollen auto’s in drie gradaties: Edition, Signature en Black Series. De laatste benaming is gereserveerd voor de supermonsters.
Klinkt allemaal heel ingewikkeld, des te eenvoudiger is de auto zelf te omschrijven. De CLK63 Black Series levert 507 pk en weegt maar 1.750 kilo. Je krijgt dus meer vermogen dan een BMW M5 terwijl de auto maar 100 kilo meer weegt dan een M3. Je hoeft geen Einstein te zijn om te concluderen dat dat een zeer snelle auto oplevert. Op de juiste banden zou hij makkelijk een top van 320 km/u kunnen halen, maar om een marge in te bouwen is de koek bij 300 km/u op. Er zijn geen compressoren, turbo’s of andere drukvullers toegepast om zo’n bandenvretende kracht uit het blok te peuren. Het zijn de cc’s die het ‘em doen en dat zijn er nogal wat.
De benzine wordt onder zeer hoge druk en heel precies afgepast in de acht potjes gespoten en een open uitlaatsysteem maakt het de verbrandingsgassen bij het verlaten van de motor een stuk eenvoudiger. Als dank daarvoor laten ze een mooie brom horen. Maar belangrijker is dat de verplaatsing in de V8 van de CLK63 BS die van de Space Shuttle benadert.
De snelheid is indrukwekkend, maar slechts één van de dingen waarmee de auto zijn visitekaartje afgeeft. De besturing en wegligging zijn een stuk beter dan we van een Benz gewend zijn. Er is kennelijk heel wat tijd gestoken in de afstemming van het onderstel. Om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen is het belangrijk dat het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk is. Daarom zette AMG de CLK-velgen op dieet. Met een massa van net elf kilo zijn ze twintig procent lichter dan die van een standaard CLK63. En met dank aan de enorme breedte van de velgen is de spoorbreedte van de auto toegenomen, vóór met 75 mm, achter met 65 mm. Zo is hij nog stabieler en directer geworden, de besturing reageert bovendien sneller.
‘Het is geen Lotus, maar een luxe, log slagschip is het ook zeker niet’
Om zoveel mogelijk van het enorme vermogen op de weg te krijgen, is de veerweg, de wagenhoogte en het karakter van de dempers aan te passen aan de omstandigheden. Je kunt zelfs het camber en de spoorbreedte wijzigen, maar voor mensen die niet bij AMG werken is dat ten sterkste af te raden. Voor je het weet is je afstelling helemaal bagger en verander je je hoogst exclusieve en scherpsturende racemonster in een duur winkelwagentje met dito wegligging.
Om ervoor te zorgen dat de ophanging zijn werk naar behoren kan doen, zijn er twee veerpootbruggen aangebracht tussen de voorste en achterste schokdempers. De achterste pikt een beetje van de bagageruimte, maar dat zal naar verwachting de eigenaar van een bolide als deze worst wezen. Bovendien kunnen ze er altijd nog voor kiezen om hun Black Series zonder achterbank te laten afleveren. Zo kunnen de weekendboodschappen toch nog mee.
Los van de ontbrekende achterbank heeft AMG met een loep gespeurd naar mogelijkheden om het gewicht zoveel mogelijk te beperken en de bestuurder het idee te geven in een echte raceauto te rijden. Je hebt een DTM-achtig afgeplat stuurwiel, een kleine keuzehendel van gesmeed aluminium voor de automaat en niet te vergeten de obligate carbonpaneeltjes her en der. Nu reden we in de Black Series in American style, dat wil zeggen met tweedelige sportstoelen in plaats van de eendelige kuipjes van koolstofvezel die de Europese kopers krijgen. De Amerikanen krijgen ook de reguliere CLK deurpanelen, wij hebben carbon panelen.
Ook voor de carrosserie is rijkelijk geplukt van de koolstofvezelboom. De voor- en achterbumper zijn van dit lichtgewicht materiaal gemaakt evenals de voorste remklauwen, de diffuser in de achterbumper en de spoiler op de achterklep. Hoewel je het wel zou verwachten, zijn het dak en de motorkap niet van carbon, maar gewoon van metaal. Maar dat neemt niet weg dat de CLK63 Black Series een eyecatcher van jewelste is. Let eens op de spatbordranden die in één geheel de gigantische wielen omsluiten. De uit de kluiten gewassen, geperforeerde remschijven zijn goed zichtbaar tussen de spaken van de velgen door. Aan de achterkant zit een batterij shotguns onder de bumper. De gretige luchthapper in de voorbumper geeft al aan: dit is een auto om rekening me te houden.
Op de bochtige bergwegen in de buurt van Los Angeles hadden we een enerverende ervaring met de Black Series. In elke andere Mercedes zou het uitzicht aan je voorbij getrokken zijn alsof je thuis op de bank tv zat te kijken. In deze CLK is het andere koek. Je bent één met het asfalt en de auto laat zich met het gaspedaal net zo goed in de juiste richting dirigeren als met het stuurwiel. Het is geen Lotus, maar een luxe, log slagschip is het ook zeker niet.
We kregen ook de gelegenheid om de auto op het circuit te testen, maar op dat baantje voelde hij zich niet zo thuis. In plaats dat we hem op het nabij gelegen Willow Springs circuit de sporen mochten geven, reden we vijf rondjes op het Streets of Willow circuit. Dat is net iets groter dan een kartbaan en het enige dat we konden ervaren is hoe eenvoudig je de neus en kont kan laten glijden terwijl het nieuw geprogrammeerde ESP gewoon ingeschakeld is. Het is dus niet mogelijk een goed definitief oordeel te geven over de capaciteiten van de CLK63 BS om de concurrentie jaloers te maken.
Toch hebben we nu al genoeg gezien en gevoeld om te kunnen zeggen dat de kaarten in de supercoupé- en supersedanklasse nog niet geschud zijn. De RS4 en M3 zijn begeerlijke auto’s die hun kunnen al hebben bewezen. Maar het is de moeite waard om nog even op de door de Formule 1 geïnspireerde CLK63 AMG Black Series te wachten. Misschien dat die dan op pole position in je persoonlijke top drie komt te staan.
Reacties