Kilometerstanden. Voor de doorsnee bezitter is het een indicatie van de staat of de waarde van een auto. De liefhebber ziet het als levenservaring en kan louter dromen over het aantal avonturen dat een auto beleefde. Een van de guilty pleasures op de TopGear-redactie is dan ook het zoeken naar auto’s met óf een heel lage kilometerstand, óf juist een exorbitant hoge. We hebben er nu eentje voor je met de respectvolle stand van 930.000 – en er zit een prachtig verhaal achter. Hij is namelijk nog van de eerste eigenaar en rijdt nog op zijn eerste benzinemotor. Ondernemer Henk Bogers kocht de auto in 1999 van Mercedes Nederland. Het Duitse merk had een productiecapaciteit van 1.000 exemplaren voor deze CLK, maar ze kregen slechts 950 bestellingen. Dus besloot Mercedes nog 50 voorraadmodellen te bouwen, zo vertelt de eigenaar aan TopGear. Dit waren veelal uitgeklede modellen met stoffen bekleding en een 2,0-liter benzinemotor. De importeur zette de auto op kenteken en Henk kocht hem als eerste particuliere eigenaar. De inmiddels gepensioneerde ondernemer wilde per se Valvoline 5W40-olie in de motor hebben bij een onderhoudsbeurt, en dat wilde Mercedes niet doen binnen de garantie. Daarom ging hij voor zijn beurtjes naar de lokale Ford-garage waar monteur Jilis van Mourik de werkzaamheden uitvoerde. Toen Jilis voor zichzelf begon, verhuisde de CLK mee. De auto is dus zijn hele leven bij één monteur in onderhoud geweest. Volgens de eigenaar is de olie ook de reden dat de auto nog zijn eerste motor heeft en dat hij het al die jaren zonder falen heeft volgehouden. Hoewel de Mercedes CLK ‘s nachts altijd droog in de garage stond, werd de auto niet ontzien. Door weer en wind ging de auto naar buiten. De eigenaar schat dat de CLK zo’n 200.000 pekelkilometers heeft gezien – ook omdat hij ‘s ochtend vroeg op pad ging en bij wijze van spreken achter de pekelwagens reed. Henk vermoedt dat hij cumulatief zeker tweeënhalf jaar in de auto gezeten heeft. En ondanks dat is het interieur nog in nieuwstaat. ‘Alleen het stuur, de pedalen en het imitatie-leer in de deur vertoont wat slijtage’, zegt hij.

Wat is er vervangen aan de CLK?

Zoals gezegd houdt de eerste motor het nog goed vol. ‘De motor is misschien iets minder krachtig dan in 1999, maar ik zou er nog zo mee naar Moskou en terug rijden’, zegt de eigenaar vastberaden. Zelfs de originele rvs uitlaat is nog nooit vervangen. De reden hierachter, weet Henk: ‘Dat komt omdat de auto elke rit warm gereden wordt. Ik maakte geen ritten van minder van 50 kilometer. Boodschappen deed ik op de fiets. Zo werd de uitlaat altijd warm en bleef er nooit condens in staan’. De motor verbruikt zelfs geen druppel olie, volgens de eigenaar. Alleen bij de krukaskeerring lekt hij nu iets. De versnellingsbak is inmiddels niet meer zo stil als hij ooit was, hij zoemt een beetje. De dynamo is slechts drie keer vervangen: bij 550.000, 700.000 en 825.000 kilometer. De dempers zijn ooit vervangen, maar de veren niet. De remschijven hoefden slechts één keer vervangen te worden – wat natuurlijk ook iets zegt over hoe er met de auto gereden is.

Waarom een CLK?

‘Eerlijk gezegd ben ik een Citroën-man. Ik heb hiervoor altijd Snoeken gehad, zeven of acht stuks. En ik heb een Citroën SM gehad, die met de Maserati-motor. Ook heb ik de eerste Citroën CX diesel ter wereld gehad. Dit was eigenlijk een benzinemotor met een dieselkop – je kon er ook niet meer dan een ton mee rijden voordat ie stuk ging. In totaal heb ik waarschijnlijk ruim 4 miljoen kilometer gereden in mijn leven’, zegt de inmiddels zeventigjarige ex-ondernemer.

De Mercedes CLK met 930.000 kilometer staat te koop

Het is inmiddels tijd om afscheid te nemen van de CLK. ‘Ik wil hem niet vol rijden, want bij de miljoen springt hij weer op nul. En nu rijdt hij nog goed als iemand er nog mee wil rijden. Ik denk dat ie nog zeker 200.000 kilometer mee gaat’, zegt Henk. Hij staat nu in consignatie te koop bij Jilis van Mourik in Geldermalsen – en dat is inderdaad de monteur die de auto al die jaren onderhouden heeft. In de galerij boven aan dit artikel zie je op foto’s 8 t/m 13 oude beelden van de CLK toen deze nog een stuk jonger en minder ervaren was. Henk rijdt tegenwoordig in een Mercedes CLS uit 2008 met aanzienlijk minder kilometers – zie foto 14.

Reacties

  • Eric van den Berge heeft op 3 december 2019 geschreven:

    Fantastisch verhaal. Bij deze heb ik interesse en zal hem onderhoud laten geven bij de huidige monteur.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear