We zitten Mercedes wel vaker te dollen om hun zeer uitgebreide modellengamma, dat soms een beetje aanvoelt alsof ze met hagel schieten. Maar het gevolg van een strategie waarbij verschillende auto’s in dezelfde vijver vissen of zelfs in elkaars segment overlopen, is dat er nu en dan zomaar iets verrassends tussen kan zitten.

Laten we even bij het begin beginnen. De Mercedes EQB is, het is niet lastig te raden, de elektrische versie van de GLB. En de GLB is een ruime crossover in het middensegment, optioneel te voorzien van zeven zitplaatsen. Van de gerelateerde GLA had Mercedes al een elektrovariant rondrijden – inderdaad, de EQA – dus de stap naar dit nieuwe model was snel genomen.

De Mercedes EQB is glad én blokkerig

En waar die EQA het vooral op glad design gooit, brengt de komst van de Mercedes EQB ons een compacte elektrische crossover die een stukje stijl verruilt voor praktisch nut, die niet bang is om wat blokkendozerig over te komen en waar je dus met zeven mensen in kunt plaatsnemen.

Tenminste, zolang de samenstelling van die groep mensen specifiek bestaat uit vijf volwassenen en twee erg kleine kinderen. Mercedes zegt zelf dat de derde zitrij geschikt is voor personen tot 1,65 meter lengte, maar wij zouden daar ‘tot 1,65 jaar oud’ van willen maken.

Goed, als de tweede zitrij wat inschikt (je kunt de achterbank 14 centimeter naar voren schuiven) zal het ook voor je iets oudere kroost wel gaan. Hoe dan ook moet je er prima een paar kinderzitjes kwijt kunnen. Of als je die derde zitrij liever verruilt voor een fractioneel grotere bagageruimte en wat geld in je zak houdt, kun je de EQB ook gewoon als vijfzitter bestellen.

De prijzen van de Mercedes EQB

Wat je hoe dan ook krijgt, is een vriendelijk ogende crossover (het hoekige van de GLB lijkt met de EQ-make-over optisch wat bijgevijld) met een chic voorkomen en sensibele afmetingen. De EQB 250 met enkele elektromotor is er vanaf 56.408 euro (57.959 euro in België), maar de hier door ons geteste 300 4Matic doet minstens 64 mille, of 63 in België.

Dat is pittig voor iets met A-klasse-genen, zeker als je bedenkt dat Mercedes’ eigen EQC 400, compleet met 408 pk, maar een paar duizend euro meer kost. Die is echter van een andere generatie, minder praktisch, en z’n onnoemelijk coole multispaaks AMG-wielen kun je zoals je ziet ook gewoon op de EQB bestellen.

Al is het dus slimmer om jezelf bij het configureren van je Mercedes EQB een beetje in te houden om niet plots op gek geld uit te komen – maar dat ben je waarschijnlijk gewend als je bij Mercedes shopt. Net als het feit dat je wel veel voor je centen terugkrijgt. De EQB voelt vanaf het instappen aan als een prachtig uitgewerkt kwaliteitsproduct met rijke materialen en een afwerking om van te smullen. Mercedes’ nepleer nadert het echte werk tot op, tja, een paar koeienharen.

Fraaie interieurdetails

Rechts op het strakke dashboard zit een paneel met een cool patroon dat meekleurt met de sfeerverlichting. De ventilatieopeningen zijn kleine kunstwerkjes, de schermen zijn kraakhelder en het knipperlicht geeft dat geruststellende, hoogwaardige klikgeluidje dat je bij Mercedes verwacht. Om maar aan te geven: in de praktijk zie, voel en hoor je de prijs in alles terug. En wie van de details is, kan hier zeker z’n lol op.

De EQB 300 4Matic schopt het met twee elektromotoren tot 228 pk en 390 Nm. Dat maakt hem comfortabel vlot – zeker tussen de 0 en pakweg 60 km/u, zoals veel EV’s – maar niet snel genoeg om bij een inhaalactie op een 80-weg niet heel even met samengeknepen billen te zitten. Vraag niet hoe we dat weten. Er is ook een EQB 350 met 292 pk (van 0 naar 100 in 6,2 seconden) en voor het geringe bedrag dat die uitvoering extra kost, zouden we zeggen: doen. Laat er desnoods een of ander rijhulppakketje voor schieten.

De actieradius van de Mercedes EQB

Alle EQB’s hebben een accu van 66,5 kWh en dat is in het geval van deze 300 AMG Line goed voor een WLTP-bereik van 418 kilometer. Op z’n scherm geeft de auto, handig, een radius van je actieradius op. Hij meldt bijvoorbeeld dat je nog minimaal 100 en maximaal 120 kilometer kunt rijden, wat betekent dat als je argeloos verder zoeft, je dat eerste wel haalt – en dat als je ’m in de Eco-stand zet, de airco uitschakelt en rijdt als je oma, je die laatste kilometers er ook nog uit kunt wringen.

Deze voorspellingen blijken tijdens onze testperiode verbazend accuraat. Op een goed moment rijden we de accu tot op enkele procenten leeg en zitten we geen moment met zweet in de handjes, want we houden het aftellen van de opgegeven kilometers al even in de gaten en het klopt allemaal precies. Ook de navigatie geeft een keurige voorspelling van het ladingspercentage dat je op je bestemming over zult houden (plus een laadsuggestie onderweg als het krap wordt, compleet met hoeveel prikpunten er op zo’n locatie vrij zijn). Techniek waar je op kunt bouwen, dat is het halve werk naar elektro-acceptatie.

Niet alles zit in de schermen

De EQB heeft nog niet de losgeslagen (doorgeslagen?) aanraakschermafhankelijkheid van de EQS, en dat bevalt ons prima. Een tellerscherm en een touchscreen, swipe-knopjes op het stuur, goed werkende (soms iets opdringerige) ‘hé Mercedes’-stembediening en cruciaal: een haptische touchpad op de middenconsole met wat shortcut-knoppen eromheen. Wat is het toch fijn om die te hebben, en wat gebruiken we ’m vaak. We leveren de testauto na een week in zonder vingerafdrukken op het scherm – dat zegt toch iets.

Mercedes steekt de EQB niet in als sportieveling en dat blijkt terecht. Onze testauto hangt netjes in de bocht van de snelwegoprit, maar mede door de bollige banden om zijn 18-inch wielen (niet op deze foto’s) begint hij bij een plotselinge verandering van richting wat te zwemmen en wiebelen. Niet echt een punt in een familiecrossover; een serieuzere kwestie is het remmen. Daarbij ontbreekt alle gevoel van connectie en moet je maar zien te gissen hoeveel remwerking een bepaalde pedaaldruk zal hebben. Dat is iets wat niet went en toch echt beter zou moeten kunnen.

Goed, zulke smetjes ten spijt weet de EQB ons heel prettig te verrassen. We verwachtten een ‘moetje’, een bonusmodel bij de elektrificatie van een platform zonder echte filosofie erachter. Maar we kregen een fijne, praktische en onderscheidende auto die je overstap naar elektrisch tot een ontspannen proces maakt. Deze hagelkorrel is raak.

Specificaties Mercedes EQB 300 4Matic (2022)


Motor
2 elektromotoren
228 pk
390 Nm
66,5 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,0 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,3 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
418 km (WLTP)
Laadtijd
6,5 uur bij 11 kW
30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.684 x 1.834 x 1.667 mm (l x b x h)
2.829 mm (wielbasis)
2.100 kg
465 / 1.620 l (bagage)
Prijzen
€ 67.903 (NL)
€ 66.913 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)