Het kan niet lang meer duren voordat Mercedes zijn volledig elektrische vlaggenschip onthult, de EQS. Zie het als de S-klasse, maar dan elektrisch. Als voorafje presenteert Mercedes alvast het digitale dashboard van de EQS. Het merk noemt het gebogen stuk glas de ‘Hyperscreen’ en we kunnen alleen maar met ontzag instemmend knikken. Overigens gaat het om drie schermen, die naadloos in elkaar over zouden vloeien.

Voor wie liever bits dan beach heeft en ‘s ochtends graag ontbyte: de Hyperscreen heeft acht CPU’s nodig en 24 gigabyte aan ram om te draaien. Er zijn bovendien 12 actuatoren (een soort kleine elektromotoren) om haptische feedback te leveren als je op het scherm drukt, swipet of knijpt. Als je je ooit afvroeg hoe haptische feedback bij een scherm werkt: het volledige scherm beweegt. De beweging is zo klein dat je hem niet ziet, maar wel voelt.

Sfeerbeeld op het hyperscreen

Als er niemand in de bijrijdersstoel zit, gaat dat scherm automatisch op een screensaver. Op de foto’s zie je sterren, maar het kan ook iets anders zijn. De glasplaat zou krasbestendig zijn, makkelijk schoon te maken en je zou minder last hebben van reflecties dan bij een normaal scherm. Oh, de ventilatoren zijn geen afbeelding op het scherm, maar gewoon echt. Anders zouden ze niet zo goed werken, snap je?

En niet onbelangrijk: volgens Mercedes is het scherm van de EQS ‘radicaal gemakkelijk om te bedienen’ zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Het zou zelfs zo zijn dat kunstmatige intelligentie van het gedrag van de inzittenden leert en voorspelt welke knop wanneer moet verschijnen. De interface verandert dus telkens. De meestgebruikte functies zijn nooit meer dan één tik verwijderd. Binnenkort meer over de Mercedes EQS en het Hyperscreen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear