Mensen gaan dood en mensen moeten eten. (Vaak niet in die volgorde – als dat wel het geval is: mik op de hersenen.) In die twee sectoren is voldoende werk altijd gegarandeerd. Andere professies zijn wat veranderlijker; sinds echtscheidingen geaccepteerd zijn in de samenleving, zijn melkmannen overbodig geworden. En wat dacht je van ons beroep? Als alle auto’s van één merk straks op hetzelfde platform staan en alle elektromotoren zich laten omschrijven als ‘soepel, meer koppel dan nodig’ – waar moeten wij dan nog over schrijven?

Nu weten we heus wel dat autojournalist als beroep niet bijzonder veel medelijden oproept (en laten we eerlijk zijn, als beroepszeurtjes mogen we ook niet klagen), maar de Mercedes EQS is in ieder geval een fijne geruststelling voor ons vak. Het nieuwe elektrische vlaggenschip bewijst dat er in de toekomst over auto’s nog meer dan genoeg te vertellen is, ook als er over de motor niets te vertellen is.

De Mercedes EQS is een strakgetrokken S-klasse

De Mercedes EQS is zonder twijfel een van de bijzonderste auto’s van dit moment. En een van de fijnste, dat durven we alvast te verklappen. De EQS ziet eruit als een S-klasse met een volle strippenkaart bij de Bergman-kliniek. Door alle toegevoegde gladheid mag deze Mercedes zich de meest aerodynamische productieauto van het moment noemen. Om die lage weerstandscoëfficiënt te behalen, moest er wel wat gebeuren.

Zo ontbreekt het Onderdeel Voorheen Bekend Als De Motorkap en is er voorin dus geen bergruimte (de frunk, voor intimi). Het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof gaat via een soort wasmachinelaatje aan de zijkant. De handgrepen zijn verzonken en de EQS is ietsje kleiner dan de S-klasse. De twee delen overigens geen platform; de EQS is volledig nieuw ontwikkeld, en vanaf de eerste pennenstreek als EV.

De Mercedes EQS is niet zo ruim als een S-klasse

Binnenin merk je heel goed dat er compromissen zijn gesloten voor de lage luchtweerstand. De voorruit ligt zeer plat en komt daarmee ver naar binnen. De eerste indruk is zelfs wat claustrofobisch en als bestuurder kijk je door een relatief gedrongen opening naar buiten. Overigens kun je de voorstoel laag genoeg instellen.

De achterbank zit laag op de grond om de hoofdruimte te maximaliseren, maar als er nog een flinke groeispurt van je puberkinders aan zit te komen, is het misschien verstandig om die eerst even af te wachten. Wat betreft de ruimte achterin is de Mercedes EQS geen volwaardig alternatief voor de S-klasse. Zie het meer als een S-klasse coupé met vier deuren. Qua been- en bagageruimte zit het allemaal goed.

Werkt een groot scherm afleidend?

Wat wel weer ruimbemeten is, is de schermpartij op het dashboard. Optioneel plaatst Mercedes een 17,7-inch display in het midden, een van 12,3 inch achter het stuur en nog een extra exemplaar van 12,3 inch voor de passagier. En dan is er nog een head-up display. Of die enorme schermenkermis niet afleidt? Nee hoor, daar heeft Mercedes gewoon aan gedacht. Als je de EQS aanzet, dan verschijnt als eerste het bericht: ‘Laat u zich door MBUX niet van de verkeerssituatie afleiden!’ Opgelost.

Mercedes EQS scherm (Hyperscreen)

Het Hyperscreen in de Mercedes EQS| Foto: © Mercedes

De schermen lijken in elkaar over te lopen, daarom noemt Mercedes de optie Hyperscreen, dus enkelvoud. Naast het scherm liet Mercedes een motorfiets uit Tron door het interieur scheuren voor een paar kilometer aan lichtgevende lijntjes. De sfeerverlichting zit zelfs in de rugleuning van de voorstoelen. Ook met een kalme effen kleur is het interieur niet subtiel te krijgen. Het advies is om er gewoon aan toe te geven en de boel in te stellen als een fluorescerende jukebox. We kunnen ons zo voorstellen dat er mensen zijn die dit net even te overdreven vinden, maar je kunt niet ontkennen dat dit interieur iets speciaals is.

Het zijn niet zomaar hebbedingetjes

Overigens heeft de sfeerverlichting wel een functie. Het speelt bijvoorbeeld samen met de Energizing-functie, waarbij het infotaimentsysteem een rustgevende (of juist energieke) animatie laat zien met bijhorende geluiden. Klinkt als een suffe gimmick, maar in combinatie met een massage van de stoelen kan het precies zijn wat je nodig hebt na een dag hard werken. De sfeerverlichting knippert ook als de Mercedes EQS merkt dat je over de belijning rijdt, geeft een leuke animatie als de kacheltemperatuur verandert en flitst wild mee als de veiligheidssystemen je iets duidelijk willen maken. De gordel begint dan mee te trillen, heel apart.

Het grote scherm is haarscherp en er is altijd genoeg digitaal vastgoed om de dingen te tonen die je wilt. De navigatie kan bijvoorbeeld in het midden zodat iedereen mee kan kijken. Is de bestemming een verrassing? Zet dan het mediascherm in het midden en check de navigatie op het head-up display. Het scherm slokt ook zaken op als de temperatuurbediening voor het interieur. Die staat permanent in beeld en werkt prima. Twaalf actuatoren laten het scherm heel subtiel bewegen als je erop drukt om voor een soort feedback te zorgen.

Het systeem in de Mercedes EQS werkt niet supersnel

Het Hyperscreen heeft maar liefst 24 gigabyte aan RAM nodig en acht processorkernen om te functioneren. Dan verwacht je genoeg rekenkracht om de vraag des levens op te lossen (het antwoord is trouwens 42), maar dat valt toch tegen. Op momenten is het systeem zelfs wat traag, en niet alleen als je Tetris probeert op te starten op het schermpje voor de passagier. Ook op belangrijkere momenten, bijvoorbeeld als je over de kaart wilt vegen tijdens het navigeren, heeft het systeem wat denktijd nodig. In een auto waar zo de nadruk op het scherm wordt gelegd, mag je toch verwachten dat het perfect werkt. Overigens komt er nog een update waarbij het passagiersscherm niet zichtbaar is voor de bestuurder, zodat de persoon die shotgun rijdt ongestoord een filmpje kan checken.

Daarnaast zit de Mercedes EQS ramvol andere foefjes. Desgewenst stelt de auto zelf de stoel en het stuur af voor de beste zithouding. Beter, want de knopjes van de stoelverstelling in de deur werken niet zo fijn. Als je iets van de (lege) bestuurdersstoel pakt, dan schijnt de EQS automatisch even bij. Daarnaast weet de Mercedes waar je kijkt, dus als je de buitenspiegels instelt, dan hoef je geen knopje in te drukken voor links of rechts – gewoon naar de spiegel kijken.

De Mercedes EQS praat met andere Mercedi

Als een EQS door een kuil in de weg gaat, geeft hij de informatie door aan andere EQS-collega’s en die zullen dan hun luchtvering op die plek aanpassen om de impact te verminderen. Standaard draaien de achterwielen 4,5 graden mee, maar via een betaalde optie wordt dit 10 graden, waardoor de draaicirkel fors afneemt. Dit is in het begin wel even wennen met achteruit inparkeren. Een optie die we zouden laten zitten, zijn de halfautomatische deuren. Deze zouden met een klein trekje automatisch moeten openen en sluiten, maar in de praktijk zorgt het vaak voor meer weerstand bij het bewegen van de deur. Ook hadden we liever echte knoppen op het stuur gezien, in plaats van swipe-knopjes. 

Waar mensen bij de opkomst van smartphones altijd hilariteit veroorzaakten met de vraag ‘kun je er ook mee bellen’, kunnen we je gelukkig meedelen dat je met dit tablet op wielen inderdaad kunt rijden. Heel goed zelfs.

De Mercedes EQS rijdt zoals een Duits vlaggenschip moet rijden. En misschien wel als een Engels vlaggenschip waarvan we het merk niet gaan noemen. De luchtvering is zacht en soepel, maar op de een of andere manier stuurt hij toch ook weer scherp. En dat dan zonder dat het nadelig is voor het comfort. Het is een bijna onmogelijke combinatie waar een Duitse ingenieur ongetwijfeld zijn eerstgeborene voor heeft moeten offeren. De aandrijflijn is stil – op een kleine hoge toon uit de elektromotor bij 108 km/u na – en de geluidsisolatie is van hoog niveau. Er is bijna geen relaxtere manier om van A naar B te komen zonder chauffeur.

De elektrische S-klasse is snel

Moet het een keer niet relaxt zijn, dan kan dat ook, met 523 pk. Zet de auto dan in de Dynamic-stand en zet het ‘motorgeluid’ aan om je in een podracer uit Star Wars te wanen. Dit valt in dezelfde categorie als de grote schermen en de sfeerverlichting: je vindt het gaaf of je vindt het kinderachtig en onnodig. Handig om te weten is dat de accu met een snelheid van 200 kW kan worden bijgeladen, waardoor je na 15 minuten zo’n 300 kilometer kunt rijden. Hiervoor is het wel handig om via de boordcomputer de accu voor te bereiden. En je moet een paal vinden die die snelheden haalt.

De prijs dan. Met een vanafprijs van 121.432 euro voor de 450+ (89.903 euro in België voor de 350) is de EQS iets goedkoper dan de S-klasse. De 450+ biedt 333 pk en een actieradius van ruim 700 kilometer, het grootste EV-bereik van dit moment. De Model S rijdt zo’n 70 kilometer minder ver, maar kost weer 15.000 euro minder. Daarbij moet gezegd worden dat de Tesla onmogelijk kan tippen aan het interieur van de EQS.

Overigens loopt de prijs van de Mercedes EQS heel rap op met wat opties. De Model S Plaid (2,1 seconden naar de 100) staat voor 129.990 euro te koop. Het is een keuze waar je zomaar gillend gek van zou kunnen worden. Gelukkig zijn wij als vooraanstaand consumentenplatform dapper genoeg om deze onmogelijke keuze voor je te maken. Hopelijk voordat we de woordenlimiet berei…

Grote broer bekijkt je

Met een volle optielijst monteert Mercedes 350 sensoren in en op de EQS. Naast de standaard zaken zoals de afstand tot de voorganger, houdt de Mercedes EQS de inzittenden nauwlettend in de gaten. De auto weet bijvoorbeeld waar de bestuurder naar kijkt en ziet of de passagiers aan het praten zijn. De EQS kijkt zelfs naar de beweging van de oogleden van de bestuurder om vermoeidheid te detecteren.

Omdat de Mercedes alles in de smiezen heeft, kan hij de stoel en het stuur zelfstandig in de juiste positie zetten. Als de auto ziet dat iemand voorin met zijn handen naar de deuren gaat en er is een fietser in de dode hoek, dan geeft de auto een waarschuwing. Wil je een nog hechtere band met je auto? Dan kun je nog een smartwatch koppelen zodat de Mercedes op de hoogte is van bijvoorbeeld je stresslevel. Overigens zitten er bij deze Mercedes, voor zover wij weten, geen camera’s ín de auto. 

Geluid van de Mercedes EQS

VIDEO: Zo klinkt het motorgeluid in de Mercedes EQS

Het nepgeluid, dus

Specificaties Mercedes EQS 580 4Matic AMG Line (2022)


Motor
2 elektromotoren
523 pk
855 Nm
107,8 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,3 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,1 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
652 km (WLTP)
Laadtijd
10 uur bij 11 kW
31 min. bij 200 kW (80%)
Afmetingen
5.216 x 1.926 x
1.512 mm (l x b x h)
3.210 mm (wielbasis)
2.585 kg
610 / 1.770 l (bagage)
Prijzen
€ 157.369 (NL)
€ 158.026 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)