Wie had er gekozen voor een Outlander PHEV als je een Mini onder je zitvlees had kunnen schuiven? VDL Nedcar in Born (Limburg) schroeft als enige fabriek ter wereld deze Mini Countryman Cooper S E All4 in elkaar. Dat levert nu al zo’n 1.200 banen op in Nederland. Stel je eens voor dat Mini zomaar even 30.000 exemplaren had weggezet met dank aan een lage bijtelling. Booming business. Of was Mini dan nu het uithangbord geweest voor concurrentievervalsing door de overheid? Ook een sterk merk als dit is niet immuun voor een dergelijk stigma. Maar goed: het leven loopt zoals het loopt en we zijn inmiddels in 2017 aangekomen, waar alle auto’s met verbrandingsmotor 22 procent bijtelling hebben.

Wat wil Mini ruim vier jaar te laat nog beginnen met een stekkerhybride? Wie koopt of leaset zoiets nog? Je betaalt in Nederland immers 40.700 euro voor deze Countryman Cooper S E All4 (37.350 euro in België). Met een paar opties – je wilt immers wel navigatie – loopt de prijs snel op. Onze uitvoering kost zelfs 54.231 euro dankzij een paar optiepakketten. De ruimere Mitsubishi Outlander PHEV moet minimaal 38.480 euro opbrengen en is zelfs stiekem nog uit voorraad met lage bijtelling leverbaar (in België ben je minstens 48.040 euro lichter). Dan ontbreekt helaas wel de steun van je puberende kinderen en het respect van de koffiezaakmedewerkers met een baard (man of vrouw, zo genderneutraal zijn we).

Dus, geen Mini Countryman Cooper S E All4?

Maar wellicht is dat niet de goede vergelijking. Het totale vermogen van de Cooper S E is 224 pk. De snelste versie met de naam John Cooper Works All4 (231 pk) kost 51.500 euro. En die is maar 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. En als je elke dag keurig met de stekker slingert, bespaart het je een bult benzinekosten: volgens NEDC-opgave rijdt de Mini zo’n 40 kilometer volledig elektrisch. En als je dan toch plug-in hybride moet of wilt rijden, is dit wel de hipste manier om het te doen. Een slimme aanpak, want we zijn aangekomen bij de volgende generatie PHEV-rijders, die uit vrije wil stekkeren en niet meer voor de lage bijtelling. Al betreft dit maar een handjevol mensen.

Zet de Countryman naast zijn voorganger en de nieuwkomer lijkt minder gezet en zelfs minder groot. Dat klopt niet: de tweede generatie groeide met 20 centimeter in de lengte, 3 centimeter in de breedte en de voorwielen staan 7,5 centimeter verder van de achterwielen. Achterin kun je 220 liter meer troep kwijt. Vanbinnen voelt de Countryman nog steeds verrassend krap. Of knus. Dat heeft wellicht iets te maken met de donkere hemelbekleding, want hoofdruimte heb je genoeg, ook achterin. Inherent aan Mini: alles is goed verstelbaar en je vindt gemakkelijk een geschikte zithouding. Bovendien is het interieur netjes afgewerkt met zachte materialen. Zoals je van BMW, eh, Mini verwacht.

Geinige details in de Mini Countryman Cooper S E All4?

Zeer geinig is de lichtgevende ring om het centraal geplaatste navigatiesysteem die nog meer functies heeft dan een gemiddelde stagiair (koffie halen, thee halen, flauwe grappen incasseren, kroketten halen op vrijdag en noem maar op). In de Sport-modus neemt hij bijvoorbeeld de functie van een toerenteller aan. Hij geeft het volume aan zodra je aan de knop draait. Staat de auto op slot, dan knippert de ring als een soort hartslag. En bedenk nog maar honderd functies. Als je nu denkt: ‘wat een onzin’, dan ben je vermoedelijk boven de 30 jaar, fysiek of in ieder geval mentaal. De hippe, jonge smartphonedoelgroep die Mini ambieert, smult hiervan. Tegenstrijdig met deze jonge mentaliteit is het enorme aantal knopjes, waarvan een groot deel redundant is. De functies passen makkelijk in het infotainmentsysteem. Dat zou meteen een hoop visuele drukte schelen. Het optionele Harman Kardon-systeem maakt een hoop goed.

Vraag het elke willekeurige (zelfbenoemde) autokenner en je zult horen: Mini’s die niet uitstekend in de bocht liggen, bestaan niet. Dit archetype voert de druk op voor de nieuwe Mini Countryman. Maakt hij de rest van zijn familie trots? De kleine crossover trekt zijn Pirelli P Zero-banden aan om iedereen te laten zien dat het menens is. En verrek, het lukt de gezette Mini ook nog: alsof het een hamburgerpizza is, smikkelt de Countryman in een hap de bocht op. Elke kleine stuurbeweging resulteert in een, eh, stuurbeweging. En wel direct.

Dus een volbloed sportauto?

Bij bochtencombinaties valt de Countryman door de mand: daar voel je het gewicht van de grote Mini én het accupakket heen en weer leunen. Maar toch: er valt alleraardigst mee te spelen. In de Sport-stand stuurt de Mini lekker zwaar. De Countryman wordt van zijn directe stuurgedrag, vooral dankzij zijn hoge zwaartepunt, wel wat nerveus om te rijden: echt rust heb je niet. Constant ben je bezig met kleine correcties. Zeker als je het combineert met de adaptieve cruise­control, die – net als 90 procent van alle zelfremmende systemen – niet fijn werkt. Heb je lekker de vaart erin, remt het ding weer af. En dan is de richtingaanwijzer weer niet gevoelig genoeg, waardoor hij vrolijk door knippert na het wisselen van rijstrook. Vanbuiten zie je eruit als een of andere mafklapper die geen constante snelheid kan houden, zigzagt op zijn eigen baan en vergeet zijn knipperlicht uit te zetten. Voor het levendige en speelse rijgedrag zul je dus nu en dan een offer moeten maken aan de toiletgoden. Met je mond.

Wil je dat niet, dan is de keuze vrij simpel: neem de technisch haast identieke (en saaie) BMW 225xe Active Tourer. Of als je gewoon een grote Mini wilt: neem de Clubman. Het idee van een net iets te krappe en sportief sturende crossover komt niet helemaal lekker uit de verf.

Specificaties Mini Countryman Cooper S E All4


Motor
1.499 cc
driecilinder turbo hybride
224 pk @ 4.400 tpm
385 Nm @ 1.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 198 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,1 l/100 km
49 g/km CO2
Afmetingen
4.299 x 1.822 x 1.559 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.660 kg
36 l (benzine)
405 / 1.275 l (bagage)
Prijzen
€ 40.700 (NL)
€ 37.350 (B)

Vonnis:
Zonder twijfel de hipste plug-in hybride op de markt. Maar dat wil zeker niet zeggen dat hij de de ruimste, goedkoopste of de fijnst rijdende is. Misschien moet je uitkijken naar een andere Mini – of een echte SUV als je ruimte wil

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear