Van de Duitse merken verwachten we heus niet ineens een stationwagen met een V10 of een verstandige sedan met een W8, maar het is nu wel érg vaak hetzelfde platform met dezelfde motor in een andere koets. Het is dus leuk (voor ons als beroepsmatige mekkeraars) dat de Chinese merken voor wat opschudding zorgen in autoland. Hebben we weer iets om over te schrijven.
Is het niet een gekke naam (we noemen een Ora Funky Cat), dan is het wel een navigatiescherm dat je niet met elke zonnebril kunt bekijken (BYD Dolphin) of een auto die door de vreemde plaatsing van de pook telkens in z’n neutraal schiet (Aiways U6).
Nio is een ander Chinees bedrijf
Nio is een Chinese nieuwkomer die het verrassend nuchter aanpakt. De modelnamen zijn verstandig genoeg gewoon twee letters en een cijfer, op het design hebben we in het geheel niets aan te merken (het ziet er zelfs keurig uit) en ook in het interieur is er maar weinig waaraan je kunt zien dat het een merk met weinig ervaring betreft. Het is de Duitser onder de Chinese merken.
Wel hebben ze iets anders interessants, want als je het gevoel hebt dat je bekeken wordt in de Nio ET5, dan kan dat kloppen. En nee, dit is geen flauw geintje omdat deze auto uit China komt. Die overheidsdiensten kijken toch allang mee via je Huawei. Ha, dit is wel een geintje. Hopen we.
Hey Nomi!
Niet alleen heeft de ET5 een camera in het interieur, maar ook een bewegend bolletje met een gezichtje erin. Dit is Nio’s spraakassistent met de naam Nomi. Als je het commando ‘hey Nomi’ uitspreekt, draait het bolletje naar je toe en vraagt met een lief stemmetje wat je precies nodig hebt. De werking van Nomi is niet heel anders dan die van andere spraakassistenten, maar in de Nio is het allemaal net even wat geanimeerder. Als je muziek draait, pakt Nomi twee sambaballen en swingt ze vrolijk met je mee.
Overigens vinden we dat Nomi, voor een assistent die zo prominent aanwezig is in de auto, nog wel wat beperkt is. De basiscommando’s, zoals vragen naar het weer of om de rijmodus te veranderen, die zijn aanwezig. Maar vragen naar de vijf beste restaurants op vijf minuten rijden, dat kan bijvoorbeeld nog niet. Ook iets wat in de praktijk eerder voorkomt, zoals het bijstellen van de lage tonen van het audiosysteem, gaat Nomi niet lukken.
Bovendien spreekt de assistent momenteel nog geen Nederlands, wat lastig is bij het invoeren van de navigatie. Nomi is in China overigens al veel verder. Daar kun je meerdere commando’s in één zin stoppen en veel meer dingen vragen. Ook bij ons zal Nomi slimmer worden door verschillende updates en uiteindelijk ook Nederlands leren spreken.
Nomi Mate, zoals het bolletje voluit heet, is in de Nio ET5 trouwens een optie. Wie geen zin heeft in een net iets te opgewekt gezichtje op het dashboard, kan 600 euro besparen en een iets serieuzer klinkende assistent krijgen zonder het bolletje.
De USP van Nio
Interessant zijn ook de batterijwisselstations. Als je een Nio ET5 hebt geleaset, een abonnement op de auto hebt of de auto hebt gekocht en de accu huurt, kun je de accu bij de stations omwisselen voor een volle. Binnen een paar minuten sta je weer buiten met een verse lading. Je kunt zelfs als je een 75-kWh batterij hebt deze tijdelijk omwisselen voor een batterij met een grotere capaciteit, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Als je de auto én de accu hebt gekocht, dan kun je niet wisselen.
Wat kost een accuwissel?
Met de laadpaaldichtheid in Nederland en de steeds verder afnemende laadtijden worden wisselstations hier misschien niet de norm. In gebieden met weinig laadmogelijkheden kan het best een uitkomst zijn, en het is gaaf dat het kan, zeker als je op vakantie gaat. Nu wil je natuurlijk weten wat het kost om een accu te wisselen bij zo’n onbemand station. Nou, helemaal niets.
Omdat Nio mensen eerst nog met de techniek wil laten kennismaken, kun je tot het einde van dit jaar helemaal gratis terecht bij de (tot nu toe) vier Power Swap Stations in ons land. Je kunt in 2023 dus helemaal gratis rijden, net zoals Tesla dat in het begin aanbood met de Superchargers. In de tweede helft van dit jaar wil Nio de optie openstellen dat je ook een grotere accu kunt lenen. Of je dan ook een 75-kWh versie van de ET5 kunt kiezen en er gratis een 150-kWh accu in kunt leggen, dat kan Nio ons nog niet vertellen.
Veel instellen via schermen, maar dat is niet erg
De cabine is minimalistisch vormgegeven (op Nomi na) met zo min mogelijk knoppen. De buitenspiegels verstel door naar een menu in het hoofdscherm te gaan om vervolgens met de knoppen op het stuur de spiegels te stellen. Zelfs de diepte en hoogte van het stuur moet je op deze manier doen. Een beetje omslachtig, maar ook hier helpt Nomi je graag.
Het werkt net iets beter dan we toe willen geven, want je weet hoe graag we boos doen over een gebrek aan knoppen. De menuutjes verdwijnen overigens nu vrij snel weer uit beeld, maar ook daar moet een update in de toekomst nog iets aan veranderen. Ben je niets aan het instellen, dan zijn de knoppen op het stuur bestemd voor de cruisecontrol (links) en de media (rechts). We vertellen het er maar even bij, want er zitten geen symbolen op de knoppen.
Voor het interieur gebruikt Nio ruim 25 euro aan statiegeld (of 100 gerecyclede petflessen, net wat jij wilt) en vrijwel alle materialen boven de knieën voelen zacht en hoogwaardig aan. Het scherm in de middenconsole werkt razendsnel en de menuutjes zijn in de meeste gevallen te vinden op een logische plek.
Aandachtspunten voor het interieur van de Nio ET5
We hadden wel graag gezien dat de bestuurdersstoel iets lager kon (niet onbelangrijk bij een al vrij lage auto) en dat het stuur wat minder dik was bij de spaken; dan zou het wat lekkerder in de hand liggen. De piepkleine achterruit geeft meer een suggestie van zicht naar achteren dan dat je er iets aan hebt.
Voor langere mensen is het misschien fijn om het pakket aan te vinken waarbij je stoelen met een uitschuifbaar zitvlak krijgt. Het onderstel is niet uitgesproken sportief of comfortabel, maar hangt er lekker tussenin. Door het voor EV’s kenmerkende lage zwaartepunt kun je heel stabiel een bocht door.
Kan de Nio ET5 het de Europese concurrenten lastig maken?
De grote vraag is: moet je de auto’s van de gevestigde orde laten staan voor deze Nio? Qua prijs zit ie dicht in de buurt van de BMW i4, maar een stukje onder de Mercedes EQE. De minimalistische inslag van het interieur moet wel net je ding zijn. Zo’n BMW en Mercedes zien er net even wat chiquer uit vanbinnen, terwijl de Nio meer aanvoelt als een luxere Tesla.
De BMW zal wat sportiever rijden en de Mercedes juist wat comfortabeler. En je moet misschien wat meer tekst en uitleg geven als mensen vragen waarom je voor een nieuw merk hebt gekozen. Spijt van je keuze – wat het dan ook wordt – zul je waarschijnlijk niet krijgen.
Specificaties van de Nio ET5 (2023)
Motor
2 elektromotoren
490 pk
700 Nm
75 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
ca. 16 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
456 km (WLTP)
Laadtijd
ca. 7 uur bij 11 kW
30 min. bij 140 kW (80%)
Afmetingen
4.790 x 1.960 x 1.499 mm (l x b x h)
2.888 mm (wielbasis)
2.140 kg
386 l (bagage)
Prijzen
€ 62.700 (NL)
n.n.b. (B)
Fck china heeft op 5 augustus 2023 geschreven:
Buy this and you support a regime that genocides the Uygurs and openly says it wants to rule the world and destroy the West. Only collaborators buy this crap.
Maarten heeft op 5 augustus 2023 geschreven:
Je hebt bij het kiezen van een dergelijk model wel een beetje het risico dat de fabrikant stopt met de accuwissel stations. Is geen showstopper want je kan ook gewoon laden maar waarschijnlijk kies je voor zo’n auto speciaal voor deze feature. Voor de rest is het geen hoogvlieger namelijk. Kans is klein dat ze stoppen uiteraard, maar als dit principe niet aanslaat en ze geen hoeveelheden halen die nodig zijn dit economisch rendabel te maken zou het aantal stations wel eens dunbezaaid kunnen blijven.