Het is bijzonder om te zien hoe een automerk in zwaar weer in staat blijkt heel fraaie modellen op de markt te brengen. De Opel Adam is daarvan een sprekend voorbeeld.
Je hoeft niet heel ver terug in de tijd te gaan om je te herinneren dat de modellen die Opel op de markt bracht nou niet tot de meest dynamische behoorden. Jazeker, in Nederland verkochten de Astra’s en Corsa’s bijzonder goed, maar dat was in een tijd dat grijs hier de norm was. Toen dat veranderde, en men mondiaal veel hogere eisen stelde aan kwaliteit en design, stond Opel aan de zijlijn en bleef muisgrijze, ongeïnspireerde modellen in de markt zetten. Daarvoor moeten ze tol betalen. Potentiële klanten haakten af, concurrenten maakten veel aansprekender modellen, die technologisch ook meer geavanceerd waren – Opel miste de boot volledig.
Het reparatie-offensief werd eigenlijk pas ingezet met de komst van de Insignia, een paar jaar geleden, maar dat bracht Opel er niet bovenop. Sterker: ook de nieuwe Astra bracht vooralsnog geen verandering in het woelige water waarin Opel vaart. Inmiddels zijn alle modellen wel opgefrist en fruitig gemaakt, op het oog, maar Opel loopt nog flink achter als het gaat om verfijnde, kleine en vooral schone motoren. Dus is een sterke kentering in de financiële resultaten van Opel binnen moederbedrijf GM nog niet heel zichtbaar.
Toch hebben de baasjes bij Opel er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen – niet in de laatste plaats doordat ze erkennen achter te lopen op de markt, te saai zijn geweest in het verleden, en inzien dat ze gas moeten geven bij de ontwikkeling van nieuwe motoren. De nu gelanceerde Adam moet daarvan een sterke voorbode worden.
Op het eerste gezicht boezemt de Adam ons direct vertrouwen in. Hij ziet er echt heel leuk uit, hip, funky zelfs en de details van het ontwerp zorgen voor heel gebalanceerde, tikje uitgesproken looks. Opel heeft in het verleden geen klein autootje gemaakt dat ze nu, zoals de Fiat 500 of de Mini, kunnen herscheppen, maar dat zien ze zelf niet als een nadeel. De Citroën DS3 en de Alfa MiTo hebben dat ook niet, maar verkopen best aardig. Overigens noemen we deze vier auto’s niet heel toevallig; het zijn de modellen waarop Opel mikt. Qua prijs en binnenruimte zijn ze niet allemaal even vergelijkbaar, wel als het gaat om de aaibaarheidsfactor. We denken dat de Adam er prima tussen past.
Binnenin zet het feestje zich voort. De materialen zijn van mooie kwaliteit, de afwerking is dik in orde: je hebt echt het gevoel in een auto uit een hogere en duurdere klasse te zitten. Op zich is dat niet zo heel verwonderlijk omdat deze testauto pakweg 4.000 kilo aan opties heeft, maar ook een kale versie zal je dat gevoel geven. Over die (best betaalbare) opties gesproken: die moeten de Adam dat vleugje funk meegeven waar kopers zich door aangetrokken moeten voelen.
Elke fabrikant presenteert z’n boodschappenautootje het liefst met harde muziek en schreeuwerige kleuren, met als resultaat dat de jonge koper waarop men mikt de schouders ophaalt en vroeg-bejaarden zich massaal op de auto storten: met zo’n autootje zien ze er immers jonger uit. Denken ze. Dé reden waarom er zoveel paarse permanentjes en opaatjes in een Ford Fiesta rijden, of in een Corsa – om even bij Opel te blijven. De Adam zal daar minder last van krijgen, schatten we in, al blijven namen van kleuren als Papa don’t Peach, Red ’n Roll en James Blonde (een soort geel) een belabberd soort jaren-tachtig-marketing waarvan we rillinkjes krijgen. Namen van uitvoeringen als Glam, Jam en Slam maken het er niet beter op. We prikken er maar doorheen; GLX is ook niet alles.
Oké, wat hebben we tot nu toe? Een fris en fruitig uiterlijk, een fraaie en doordachte binnenkant – tijd om te rijden. Opel levert vooralsnog alleen benzinemotoren voor de Adam, waarbij je keuze hebt uit een 1.2 met 70 pk, een 1.4 met 87 pk en een 1.4 met 100 pk. Wij hadden geen keuze, alleen de 1.4 met 87 pk was beschikbaar en een straf is dat niet helemaal. Bij lage toeren pakt het motortje erg traag op, maar jaag ‘m een beetje op en je zwiert vlot over de weg. Het zal resulteren in een verbruik waarvoor een gemiddelde Corvette zich niet zal schamen, leuk is het wel.
'Slaat de Adam aan, dan is dat een bevestiging dat saai nooit meer mag'
Wat vooral opvalt, is het robuuste weggedrag. Een beetje gooien en smijten – de Adam geeft geen krimp. Af en toe wil ie rechtdoor over z’n voorwielen als wij toch echt de bocht om wensen te gaan, maar dat zal aan de flink hoge snelheden hebben gelegen – we reden al rap veel harder dan we voor mogelijk hielden. Het esp hield ons keurig op de weg, en daar waar we het echt te bont maakten, werden we op drie wielen op de weg gehouden. Knap. Je merkt dat Opel echt werk heeft gemaakt van z’n weggedrag: stabiel op hoge snelheden, speels wanneer je jezelf een rallycoureur waant, lichtvoetig in stadsverkeer. De optie om nog lichter te kunnen sturen in de stad hoeft van ons niet.
We zijn naar twee zaken uitermate benieuwd: wat vindt het publiek ervan (vindt Opel genoeg kopers?) en hoe rijdt de 100 pk-versie? Dat eerste is voor Opel een van de belangrijkste aspecten – misschien wel uit hun bestaan. Mocht de Adam niet aanslaan, dan zal de lucht boven de Opel-fabrieken niet snel meer opklaren. Slaat ie wel aan dan is het ten eerste een bevestiging dat saai nooit meer mag en ten tweede dat de ingeslagen weg de juiste weg blijkt.
Wij zijn er wel over uit. Met een Nederlandse vanaf-prijs van 12.495 euro voor de 1.2 (11.650 euro in België) is de Adam simpelweg een heel goede aanbieding. Negeer alle ongein over 20.000 kleuren en variaties – bij de inruil over drie jaar moet je maar net iemand kunnen vinden die jouw gebloemd paarse Adam met mosterdgeel interieur ook mooi vindt; ga voor zinnige opties als navigatie en kekke velgen. Wil je er ook nog rijpret aan beleven, kies dan voor de 1.4 met 87 pk of wacht tot wij de 100 pk-versie reden. Vanaf maart staat de Adam in de showroom.
Opel Adam Jam 1.4 EcoFlex 87 pk
14/20
Cijfers
0-110 km/u: 12,5 s
Top: 176 km/u
Verbruik: 5,1 l/100 km
Motor: 1.398 cc, viercilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 87 pk
Koppel: 130 Nm
Gewicht: 1.120
CO2: 119 g/km
Prijs
NL € 15.695
BE € 14.745 (100 pk)
Vonnis
Echt hip en capabel stadsautootje waarmee je gezien mag worden, vlot kunt sturen en dat – als je echt wilt – helemaal te personaliseren valt. Soms goed voor de inruilwaarde
Reacties