
In dit vak maken we er nog weleens een punt van dat een auto een technische basis deelt met een auto van een ander merk. Dat een exclusieve Lamborghini Urus min of meer een Volkswagen Touareg is, daar kun je nog iets over zeggen. Maar boeit het de gemiddelde autokoper echt iets dat deze Opel Mokka zijn technische basis deelt met de Jeep Avenger of Fiat 600?
Nee, dat denken we niet. De meeste kopers zullen toch maar één van de twee hebben, dus dan maakt het niet uit dat er onderling weinig verschil in zit. Wel kan het een mogelijk probleem zijn voor Opel. Want als een andere auto met dezelfde technische eigenschappen er leuker uitziet óf goedkoper is, waarom zou je dan nog voor de Opel gaan? Daar hikken we een beetje tegenaan.
Inhoud Opel Mokka Hybrid (2025) review
- Wat is er nieuw aan deze Opel Mokka facelift?
- Hoe rijdt de Mokka met automaat?
- Hoe is het interieur van de Opel Mokka?
- Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
- Wat is de prijs van de Opel Mokka facelift?
- Wat kost de Opel Mokka met automaat in de private lease?
- Dus, moet je deze vernieuwde crossover kopen?
- Opel Mokka Hybrid specificaties (2025)
Wat is er nieuw aan deze Opel Mokka facelift?
Bijzonder weinig, eigenlijk. Dit is vrij letterlijk een facelift, waarbij vooral het uiterlijk iets is bijgepunt. Het besturingssysteem van de navigatie is nieuw en je kunt nu het gesprek aangaan met ChatGPT. Ook zijn er twee knoppen verdwenen bij het infotainmentsysteem. We moeten zeggen dat er niet zoveel noodzaak was om de boel om te gooien. Qua wat er in, op en aan de Mokka zit, voldoet ie prima als tweede of derde keuze binnen dit segment.
Hoe rijdt de Mokka met automaat?
Als er één segment is waar je weinig verwachtingen moet hebben over het rijplezier, dan is het wel bij crossovertjes van dit formaat. Dat is maar goed ook, want de Mokka is vooral een auto voor de wat oudere doelgroep die een hoge instap wil en net genoeg ruimte om zo nu en dan de kleinkinderen mee te nemen. Dus laten we ons inleven in die doelgroep: hij rijdt comfortabel genoeg. We kunnen wel iets vertellen over het stuurgevoel (niet veel) of de scherpte (genoeg) van het stuur, maar daar zit niemand echt op te wachten op. Toch?
Hoe is het interieur van de Opel Mokka?
Het is een vrij basic interieur, mede omdat Opel min of meer de betaalbare optie moet zijn binnen het concern. Zoals gezegd heeft Opel voor deze facelift twee knopjes weten te schrappen. Deze knopjes missen we niet, want ze waren al min of meer overbodig. Wel merk je dat er überhaupt weinig knoppen zijn. Wil je de radiozender wisselen als bijrijder, dan moet je uit de navigatie, naar de radio en dan zappen. En maar hopen dat de bestuurder niet precies de afrit heeft gemist.

Bijzonder zijn de twee draaiknoppen voor de temperatuur. Dit geeft de illusie dat er twee zones zijn voor de airco, maar in onze GS-uitvoering was er maar één zone. De tweede knop zou volgens Opel voor het gemak zijn. Wij vermoeden dat het te duur was om een paneeltje te maken met één draaiknop, en dit onderdeel lag toch al op de plank. Of hebben Duitse passagiers een linkerarm die 15 centimeter korter is waardoor ze er anders écht niet makkelijk bij kunnen?
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
Er zijn geen échte minpunten te ontdekken, behalve dat de Mokka nergens echt in uitblinkt. Voor iets meer geld heb je een Jeep Avenger die technisch bijna hetzelfde is, maar er in onze ogen nog net wat leuker uitziet. De Fiat 600 is zelfs goedkoper en is ook iets meer uitgesproken qua ontwerp. Deze Mokka zit heel braaf overal tussen, maar daardoor raakt ie wat tussen wal en schip. En dit is alleen nog maar de interne concurrentie.
Want als je verder gaat kijken, dan haal je bij Toyota voor minder geld de zuinige Yaris Cross (review). Wil je juist iets sportiever rijgedrag, dan kun je bij Ford aankloppen voor een Puma (review). De Mokka is zo’n allemansvriend dat ie van niemand de beste vriend is. We kunnen niet echt een specifieke reden bedenken waarom je nou voor de Mokka zou moeten gaan.
Wat is de prijs van de Opel Mokka facelift?
Wij reden met de Opel Mokka Hybrid. Deze versie met automaat kost minimaal 33.999 euro in Nederland en 26.939 euro in België. De handgeschakelde Mokka is 2.000 euro goedkoper, maar dan mis je wel de kleine elektromotor die ook het verbruik iets drukt. Die zouden we sowieso laten staan, al is het maar voor de restwaarde.

Misschien dat de elektrische versie interessanter is voor de meeste kopers. De Mokka Electric kost 35.999 euro (33.989 euro in België) en heeft 156 pk. Zeker in dit kleinere segment blinken de benzinemotoren niet uit in verfijning, dus dan is zo’n stille elektromotor zo gek nog niet. Alleen mag de elektrische versie geen trekhaak hebben – ook niet voor je fietsendrager.
Wat kost de Opel Mokka met automaat in de private lease?
Als je de hybrideversie in de private lease wilt rijden, dan ben je bij Opel z’n 565 euro per maand kwijt. Dan mag je slechts 5.000 kilometer rijden en je contract loopt 72 maanden. Andere aanbieders zijn ongeveer 100 euro goedkoper voor hetzelfde kilometrage en dezelfde looptijd. Als je minder looptijd wilt of meer per jaar wilt rijden, dan gaat het maandelijkse bedrag natuurlijk omhoog.
Dus, moet je deze vernieuwde crossover kopen?
We hebben niet helemaal kunnen ontdekken waarom je precies de Mokka moet hebben. Het is geen slechte auto, al is er vast een auto die beter bij jouw specifieke wensen aansluit. Maar als je de Mokka mooi vindt en je bent na een proefrit nog steeds enthousiast, dan zien we ook geen enkele reden om het niet te doen.
Opel Mokka Hybrid specificaties (2025)
Prijzen | € 33.999 (NL) / € 26.939 (B) |
Motorinhoud | 1.199 cc |
Motortype | viercilinder turbo hybride |
Power | 136 pk/100 kW, 230 Nm |
Aandrijving | voorwielen, 6v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 9,1 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Verbruik | 6,0 l/100 km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Tankinhoud | 41 (benzine) |
Afmetingen | 4.151 x 1.986 x 1.523 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.557 mm |
Gewicht | 1.290 kg |
Bagage | 350 l |
Heb een crossland x gehad heel slechte motor er in ook heel slechte sevise,s gehad bij 78000km ging de dis riem rafelen deze loopt in de olie en de olie kanalen raakten verstopt daar door op 90 km van huis ging de olie druk lamp rood branden daar sta je dan midden in de nacht op een rijksweg lekker hé, vervolgen bij 93000 km begon die 3cilinder olie te zuipen geen garantie je krijgt 2 jaar garantie nu op die mokka 4 jaar wat een lachertje heb nu een Toyota gekocht 10jaar voledige garantie en nooit problemen, dus opel zo wordt het nooit wat bij jullie, sorry