De kersverse 308 is belangrijk voor Peugeot. Dus: is hij goed genoeg om Golf- en Focus-kopers op te laten schrikken? ‘De 308 is de auto met de grootste koplampen op de markt’, vertelt een trotse Peugeot-ontwerper terwijl hij naar de gigantische plastic ogen wijst. Ja, dat zien we en…
De kersverse 308 is belangrijk voor Peugeot. Dus: is hij goed genoeg om Golf- en Focus-kopers op te laten schrikken?
‘De 308 is de auto met de grootste koplampen op de markt’, vertelt een trotse Peugeot-ontwerper terwijl hij naar de gigantische plastic ogen wijst. Ja, dat zien we en we geloven hem meteen. Het starende paar is onvermijdelijk en maakt samen met de gapende haaienbek deel uit van een design waarmee Peugeot het opnieuw voor elkaar krijgt om autokopers in twee kampen te verdelen.
Voor Peugeot bestaat nooit een gulden middenweg. Wij behoren niet tot de categorie die de Fransman tot ‘mooiste auto van het jaar’ zal verkiezen. Sorry Peugeot, maar het uiterlijk van de 308 lijkt meer op een aflevering van De Gouden Kooi: maakt niet uit hoe vaak je er naar kijkt, het blijft een slecht programma. Maar iedereen kijkt wel.
Welnu, dit nieuwe, ‘spraakmakende’ ontwerp van de 308 is voor een deel te danken aan het feit dat de Fransman flink is gegroeid. Zo is hij maar liefst 60 kilo zwaarder, 74 millimeter langer en 53 millimeter breder dan zijn voorganger, bij een gelijkgebleven wielbasis. Wel is de 308 12 millimeter lager dan de 307. Dat komt volgens Peugeot ten goede aan de luchtweerstand en het brandstofverbruik, en gaat niet ten koste van de hoofdruimte. De Fransman heeft nog steeds die hoge daklijn en de brede, MPV-achtige carrosserie waar de 307 zo veel kopers mee trok. Het ruimteaanbod in de auto is dan ook groot genoeg voor vijf volwassenen met een enigszins normaal postuur. Er is verder hoofd- en beenruimte genoeg en ook de kofferbak is toereikend.
Even terug naar voorganger 307. Van dit succesvolle model zijn er sinds 2001 dik drie miljoen stuks over de toonbank gegaan. In het topjaar verkocht Peugeot zelfs 570.000 307’s. Populaire auto dus, ondanks het feit dat er kwaliteitsproblemen waren. Daarom zijn er met de 308 tweemaal zoveel (twee miljoen) testkilometers afgelegd en er is een omvangrijk kwaliteitsbewakingsprogramma ingevoerd. De 308 belooft dus een heus kwaliteitsproduct te zijn.
Gelukkig bestaat Top Gear om dergelijke beloftes te verifiëren. We reisden ervoor af naar de schitterende omgeving ten westen van het Franse Colmar, alwaar we reden met de 150-pk sterke 308 1.6 THP Féline, plat gezegd (voorlopig) de dikste benzineversie.
Aan het stuur van de Fransman blijkt al snel dat Peugeot geen loze belofte heeft gedaan. De 308 maakt een goede eerste indruk wat betreft bouwkwaliteit. Het dashboard ziet er chique uit, de bekleding is mooi gestikt en alle knopjes en schakelaars voelen aan alsof ze uit een auto van een hoger segment komen. Complimenten voor de interieurbouwers van Peugeot.
Het zal je verder niet verbazen als we vertellen dat het interieur van de 308 ons beter beviel dan zijn exterieur. Binnenin is de Peugeot erg licht dankzij het gigantische (optionele) panoramadak van bijna vijf vierkante meter groot en het comfortniveau is zoals we gewend zijn van de Franse autobouwers. Aangename verrassing waren de ontzettend fijne stoelen en het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel waarmee de ideale zitpositie perfect is in te stellen.
Verder is het zicht rondom prima, de bak schakelt goed voor een Peugeot en de koppeling pakt makkelijk op. Fijn is ook dat de auto leverbaar is met een schitterend, opklapbaar navigatiesysteem. Dit systeem met groot scherm is helemaal nieuw ontwikkeld door Peugeot en werkt feilloos en duidelijk.
Van het interieur richten we ons op het onderstel van de 308, waar in de basis niet veel aan veranderd is. Dat hoefde ook niet, want het is gebaseerd op dat van de 307 en daar was weinig mis mee. Peugeot heeft het chassis wel een stukje verder verfijnd en het resultaat daarvan is meteen merkbaar als je aanzet voor een potje scheuren. De 308 komt dan helemaal tot leven, stuurt verrassend direct en moffelt elk beetje onderstuur haast onmerkbaar weg. Begrijp ons goed; het is nog steeds geen dynamisch wonder zoals de 205 en de 106 dat waren, maar de 308 slaat geen slecht figuur – ondanks zijn hoge gewicht.
Hij is prima afgeveerd en dat komt naar voren in het feit dat alle carrosseriebewegingen mooi in toom worden gehouden zonder het uitstekende veercomfort waar Franse auto’s zo om bekend staan, aan te tasten.
Dan de krachtbron van de 1.6 THP Féline: een viercilinder met turbo ontwikkeld in samenwerking met BMW en bekend van de Mini. Dit prachtige stuk techniek produceert 150 pk en 240 Nm – al bij 1.400 toeren – maar weet toch niet helemaal te overtuigen. Dat is ons inziens te wijten aan het feit dat de 308 gewoon een corpulente auto is, maar ligt ook aan de motor zelf want die mist daadkracht bovenin het toerengebied. De echte sportmannen zullen dus moeten kiezen voor de 175-pk versie van de viercilinder of wachten op de reeds aangekondigde 308 RC.
Wie echt wil sporten met de Peugeot komt bedrogen uit: het esp-systeem (standaard op de 1.6 THP) is namelijk alleen uit te schakelen onder de 50 km/h. Daarboven gaat het vanzelf weer aan. De diepere gedachte hierachter is dat uitschakelen alleen zin heeft in geval van tractieproblemen bij wegrijden in de sneeuw. Wel een vreemde gedachte. Waarom niet gewoon een knopje inbouwen waarmee altijd de tractiecontrole is uit te schakelen? Nu zul je alleen in een sneeuwsituatie het volledige esp-systeem uitzetten om weg te rijden.
Maar ach, het mag de pret niet helemaal drukken. Peugeot heeft met de 308 namelijk een uitstekende auto neergezet die het in Golf/Focus-segment heel ver kan schoppen. Misschien zelfs wel verder dan de twee genoemde concurrenten, mits het nieuwe uiterlijk aanslaat bij het grote publiek.
Reacties