Er is veel dat de Peugeot 408 níét is. Hij is geen normale hoge crossover, hoewel je qua zitpositie nog best een eind de lucht in gaat. Hij is geen stationwagen, ondanks zijn lange wielbasis en grote bagageruimte. Een fastback is hij ook niet, al glooit de achterkant mooi naar beneden.
Van al die modellen maakt Peugeot er al een – de 3008, 308 SW en 508 – dus het zou weinig zin hebben dat nog eens dunnetjes over te doen. Dus misschien is de Peugeot 408 nutteloos. Of misschien, dat hoopt Peugeot in ieder geval wel, vind je hem gewoon tof omdat je hem tof vindt.
De buitenkant van de Peugeot 408 is nogal druk
Kijk, het gaat natuurlijk allemaal om het design. En tsjonge, er is hier nogal wat design te vinden: plastic beschermstukken, vouwen, ventilatiegaten, inkepingen en hobbels en lijntjes en spoilertjes. Gelukkig kloppen de proporties mooi en bezwijkt de Peugeot 408 niet onder de overdaad aan visuele prikkels.
Als je hem inderdaad tof vindt, hoef je hem ook niet te laten staan omdat ie niet praktisch genoeg zou zijn. Het silhouet is minder blufferig dan dat van een crossover en glijdt efficiënter door de lucht. En dankzij de lange wielbasis is er opmerkelijk veel been- en bagageruimte.
Het interieur komt Peugeot-rijders bekend voor
Het 308-achtige dashboard en infotainment zien er stijlvol uit en werken prima, al zul je in het begin bij laatstgenoemde een beetje je weg moeten leren vinden. Dat geldt ook voor de zitpositie: om de meters te kunnen zien, over het stuur heen, ben je verplicht een beetje rechtop te zitten en het stuur vrij laag af te stellen. Maar goed, als dat is hoe je in alle auto’s rijdt, zul je het prima vinden.
Het kleine stuurtje maakt dat de besturing wat scherp aanvoelt, maar de ophanging staat best wat overhellen toe, misschien ook door de wat hogere carrosserie. Dus in het begin wil je nog weleens overdrijven met je stuurbewegingen, zeker in de zwaardere PHEV-versie, waardoor de auto alle kanten op gaat. Stuur wat lichter en geleidelijker en het gaat allemaal eigenlijk heel soepel en vermakelijk.
De demping is behoorlijk stug. Als je voor puur comfort wilt gaan, is de Citroën C5 X, die ongeveer even groot is, de betere keuze. Ook voor de 180 pk sterke PHEV-aandrijflijn moet je je een beetje aanpassen. In de benzine/elektromodus is hij redelijk levendig, maar soepel en stil als je het gaspedaal maar progressief gebruikt.
Als je ruiger te werk gaat, tussen twee bochten of als je van een rotonde komt, ramt ie door de versnellingen en maakt ie een hoop misbaar. Er zijn flippers om de keuze van de versnelling zelf te bepalen, maar die zijn vrij nutteloos omdat het systeem de boel na een paar seconden toch weer overneemt.
Bespaar geld en koop de basisuitvoering van de Peugeot 408
In de echte wereld verbruikt hij, als je eenmaal door de ongeveer 35 kilometer elektrische actieradius heen bent, zo’n 6,3 l/100 km. Dus als je niet braaf elke keer oplaadt, is zijn verbruik nog best aan de stevige kant. Maar goed, daar zal de gemiddelde leaserijder, een belangrijke klantenkring voor deze auto, niet echt een boodschap aan hebben.
Ander idee: ga voor de 1,2-liter basis-benzineversie die hier ook in de specificaties figureert. Die is maar liefst 300 kilo lichter, dus die houdt de PHEV qua prestaties wel bij. En hoewel dat afwezige gewicht het rijgedrag wel ietsje stuiteriger maakt, stuurt die versie nog wat natuurlijker ook. Kijk. Hebben we je toch maar weer mooi een mille of vijf bespaard, of een best aardig wat lagere bijtelling opgeleverd. Graag gedaan hoor – daar zijn we voor.
Specificaties van de Peugeot 408 Allure 1.2 PureTech 130 (2023)
Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,4 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
136 g/km CO2 B Label
Afmetingen
4.687 x 1.848 x
1.478 mm (l x b x h)
2.787 mm (wielbasis)
1.367 kg
52 l (benzine)
536 l (bagage)
Prijzen
€ 41.420 (NL)
€ 36.250 (B)
Er is veel wat de Peugeot 408 niet is... heeft op 10 november 2023 geschreven:
…maar het is wel een Citroen C5 X in Peugeot uitvoering.