De traditionele MPV, ooit het boegbeeld van gezinsauto’s, is bijna uitgestorven. Zonde, want het van origine Franse fenomeen was een geweldige gezinsauto. De SUV neemt nu de honneurs waar, in dit geval de Peugeot 5008. De Peugeot 5008, die begon als een MPV en nu een grote crossover is, probeert gezinnen opnieuw te overtuigen. Het is een flinke auto geworden, dus vroegen wij ons af of er met de instapuitvoering te leven viel, de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136.

We spraken onlangs met de Peugeot CEO Linda Jackson en die omschreef de vorige als ‘a 3008 on viagra’. Vergeet niet dat mevrouw Jackson een onberispelijk Brits accent heeft, wat de vergelijking alleen maar hilarischer maakt. Nu had ze wel een punt. De vorige 5008 was een extra lange 3008. Nu is er meer onderscheid. De 3008 is nu een sportiever getinte crossover met een laag aflopende daklijn. De nieuwe Peugeot 5008 is echt de gezinsauto.

Wat is er nieuw aan deze Peugeot 5008 Allure HYbrid 136?

Alles! Het is een compleet nieuwe auto. De auto staat nu op het STLA Medium-platform. De nieuwe 5008 is precies 15 centimeter langer, 51 millimeter breder en 48 millimeter hoger. Getallen zijn maar getallen, maar zet ze naast elkaar en het verschil is duidelijk. Als je kijkt naar de specificaties, lijkt de motor identiek, maar dat is zeker niet het geval.

Ze hebben bij Stellantis hard gewerkt om het blok betrouwbaarder te maken. Deze heeft nu ook een distributieketting, in plaats van een riem in en oliebad. Ook wordt de driecilinder nu bijgestaan door een piepkleine elektromotor die helpt ter ondersteuning. Nog een verschil met zijn voorganger is dat de transmissie nu een zestraps automaat is met dubbele koppeling. De vorige had een achttraps automaat met koppelomvormer.

Hoe rijdt ie?

Aanvankelijk waren een tikkeltje sceptisch. De 5008 weegt namelijk 1.600 kilogram en de motor is vrij compact. Het gekke is: deze combinatie werkt gewoon prima. De benzinemotor wordt zeer effectief ondersteund door de elektromotor. En ook al levert die slechts 20 pk, het is wel telkens op het moment dat de driecilinder niet op zijn best is. Het samenspel met de transmissie is verder uitstekend, de automaat schakelt keurig en vlot op. Je hebt geen idee met een instapmotor onderweg te zijn.

Peugeot 5008 Allure Hybrid 136 (P67) blauw (2025) interieur dashboard i-Cockpit

Ga je sportiever rijden, dan merk je dat de fut er snel uit is bij de 1.2. Het motortje loeit er dan op los en verraadt direct hoeveel cilinders hij heeft. Het comfort is op deze 19-inchwielen meer dan goed voor elkaar. De demping is typisch Peugeot: stevig, maar niet oncomfortabel. Het sturen is licht en gevoelloos, maar de besturing is snel en direct: de 5008 reageert prima op de input van de bestuurder. In stadsverkeer merk je dat je hem bijna als 308 kunt rijden, zo vlot reageert de stuurinstallatie.

Hoe is het interieur van de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136?

Het interieur van de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136 is een belangrijke USP. Het eerste dat opvalt, is het de i-Cockpit met een relatief klein stuurwiel. Dat lijkt gek, maar na een half uurtje ‘werkt’ het wel. Het zorgt er wel voor dat de schermen iets dichter bij je staan, waardoor het infotainmentscherm goed te bedienen is. De materialen zijn fraai gekozen: naast kunstleer en imitatie-alcantara is er veel textiel. Het geeft bijna een huiselijk doch moderne uitstraling. Het voelt ook prettig aan, we zijn alleen wel benieuwd of het mooi blijft.

Wat zijn de grootste plus- en minpunten?

Het grootste voordeel is dat het een enorm ruime auto is. De lengte van 4,70 meter lijkt een medium-crossover te suggereren, maar je kunt makkelijk als gezin met drie boomlange kinderen op pad zijn. De achterbank is niet geheel onbruikbaar, wat een compliment is. Slim: de vloer is er ietsje verlaagd zodat je niet met je knieën tegen je kin zit. Maar alsnog is de derde zitrij alleen voor kinderen. Ook prettig: die twee achterste twee stoelen zijn standaard.

Peugeot 5008 Allure Hybrid 136 (P67) blauw (2025) bagage derde zitrij omhoog

Minpunten: ondanks dat de motor zeker voldoende is voor een volwaardig gezin, weten we niet of het raadzaam is om met 7 personen, een volle dakkoffer plus een caravan de Alpen over te gaan. Dan komt de combinatie net even wat te kort. Het grootste minpunt is de prijsstelling van de 5008 in deze uitvoering, dat lichten we zo nog eventjes toe bij het kopje: ‘moet je deze specifieke 5008 moet gaan kopen’.

Wat is de prijs van de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136?

In Nederland kost de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136 e-DSC6 47.120 euro rijklaar. In België is de prijs aanzienlijk lager: 36.060 euro. Voor dat geld heb je een keurige standaarduitrusting, zelfs het blauwe kleurtje (Bleu Ingaro) is standaard. Onze testauto was optioneel uitgerust met het 360 vision & Drive Assist Pack (1.450 euro), Panoramic navigation Pack en het Panoramisch schuifdak (1.450 euro).

In principe heb je geen van die pakketten nodig om de kwaliteiten van de 5008 op de juiste wijze te ervaren. Ook zonder kun je gewoon Apple CarPlay aansluiten en genieten van je eigen muziek. Je hebt alsnog de i-Cockpit (zij het met een iets kleiner scherm), 19-inchwielen (niet de mooiste), en USB-C-poorten. Dus net als met de motor ook qua uitrusting is het absolute minimum meer dan voldoende.

Wat kost de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136 in de private lease?

Dit is typisch zo’n uitvoering die de particulieren kan aanspraken. De private lease-prijs van de Peugeot 5008 met deze instapmotor is 680 euro per maand, bij een looptijd van 72 maanden met 5.000 kilometer per jaar. Dat is aanzienlijk minder dan een gelijkwaardige Skoda Kodiaq, die 750 euro kost per maand. Die heeft dan wel een viercilindermotor, in tegenstelling tot de 5008.

Dus, moet je de Peugeot 5008 Allure HYbrid 136 kopen?

Het grote probleem is de prijs, eigenlijk. Zeker in vergelijking met de andere uitvoeringen die Peugeot aanbiedt. De 5008 PHEV (plug-in hybride) kost namelijk 48.920 euro. Het meeste geld gaat naar de fiscus, waarvan 7.580 euro aan BPM-boete is. De 5008 PHEV kost … en de geheel elektrische versie is er vanaf 48.015 euro. Dat zijn kleine verschillen, doordat de geëlektrificeerde modellen minder BPM boete hebben. Bij de plug-in hybrid is dat 713 euro en bij de EV is dat slechts 667 euro.

Peugeot 5008 Allure Hybrid 136 (P67) blauw (2025) zijkant rechts

Je moet dus heel erg graag géén elektrische versie of plug-in hybride hebben. Hoewel de instapmotor 47.120 euro kost, biedt de plug-in hybride voor slechts 1.800 euro meer een aanzienlijk interessantere aandrijflijn. De volledig elektrische versie is vergelijkbaar geprijsd, waardoor de keuze voor de instapmotor moeilijk te rechtvaardigen is. Dat verklaart ook de score. Bij een instapmotor zou een scherpere prijs moeten horen. Mocht je in België wonen, dan is de score 16/20.

Peugeot 5008 Allure HYbrid 136 Specificaties (2025)

Motorinhoud1.199 cc
Motortype3-cilinder turbo
Power136 pk/ 100 kW, 230 Nm
AandrijvingVoorwielen, 6v automaat met dubbele koppeling
Acceleratie0-100 km/u in 11,3 seconden
Topsnelheid200 km/u
Verbruik5,9 l/100 km
CO2-uitstoot133 g/km
Tankinhoud53 l (benzine)
Afmetingen4.791 x 1.895 x 1.694 mm (l x b x h)
Wielbasis2.901 mm
Gewicht1.600 kg
Bagage916 / 2.232 l

Reacties

  • RGT8 heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Private leaseprijs voor 5000 km/jaar. Daar kun je net de boodschappen mee doen, met 5 kinderen gelukkig.
    Zo’n groot takkenscherm, het blijft lelijk. In een Peugeot nog te verantwoorden, maar in een BMW of Merc zeker niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)