Eindelijk kan ik vertellen wat er echt gebeurde op de dag dat we de Porsche 718 Cayman GT4 RS gingen fotograferen in een studio vlakbij Stuttgart, in oktober vorig jaar. Andreas Preuninger, baas van Porsches GT-afdeling, komt aanrijden in een zwart gewrapt Cayman GT4 RS-prototype, geeft een puntgaaf interview over zijn nieuwste creatie en maakt dan aanstalten om te vertrekken.

Ik stel beleefd voor dat mij meenemen voor een ritje in ‘zijn’ onder-de-radar GT4 RS misschien wel de ideale manier is om te zorgen dat we de auto goed leren begrijpen. Hij vindt het een mooi idee, de pr-man van Porsche begint te zweten, maar wanneer ik beloof om alles stil te houden tot nu, het moment dat ik dit schrijf… geeft hij toestemming.

De Porsche 718 Cayman GT4 RS is luidruchtig

We doen een enthousiast rondje over de lokale wegen in het prototype van de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Wanneer we weer bij de studio aankomen, voel ik me een Duracell-konijntje. Mijn oren zijn zojuist getrakteerd op een van de prachtigste en luidruchtigste geluiden die ik ooit een auto heb horen maken… En ik klamp iedereen aan die me maar wil aanhoren.

Op dat moment spreek ik iets met mezelf af: de enige manier waarop een collega de uitnodiging voor een eerste rij-indruk van deze Porsche 718 Cayman GT4 RS in handen zal kunnen krijgen, is door hem uit mijn koude, levenloze tengels te wrikken.

Ja, ik ben een teamspeler. Maar hier zijn we dan, een uur ten noorden van Lissabon op een weg die zich langs rotsen omhoog kronkelt en leidt naar het hoogste punt in de wijde omtrek. Het uitzicht is spectaculair, maar de geluiden zijn beter.

Nogmaals: hij klinkt geweldig

Een test van deze Porsche 718 Cayman GT4 RS aftrappen zonder meteen over het akoestische genot te beginnen, dat is als een Adele-album beoordelen zonder te laten vallen dat ze best een beetje kan zingen. Het domineert de ervaring. Een GT4 RS op z’n falie geven is als dikke stroop in je oren gegoten krijgen – en dat er dan een hele wespenkolonie achteraan duikt. Het is gewoon belachelijk.

Bij elke reis naar de 9.000 tpm is het niet simpelweg een aanzwellend motorgeluid dat je te horen krijgt; het is doordrenkt van gezuig, vibraties, gerammel en adrenalinepieken. Een laag gebrom dat verhardt in het middengebied, dan smeuïger wordt, in wanhopig trillen en beven uiteenvalt tussen 7.000 en 8.000 toeren, voordat het je een magnifiek oorgasme bezorgt bij die laatste 1.000, je je ziel hoort zingen en je gezichtspieren pijn doen. Het is heroïne voor je oren, en het is op afroep beschikbaar.

De radio kun je weglaten

En dat is alleen nog maar wanneer je op jacht bent naar de rode lijn. Je rest van de tijd heb je een muziekinstrument om mee te spelen, te bedienen met je rechtervoet op de pedalen en je vingers op de flippers. Normaal zou ik je niet aanraden om het infotainmentsysteem (een kosteloze optie) achterwege te laten om een paar kilo te besparen, maar hier zou het zomaar eens een logische keuze kunnen zijn. Wie heeft er nog infotainment nodig als je de donder kunt oproepen met het gaspedaal?

Dat is nog niet eens het mooiste van alles. Bij de meeste snelle auto’s komen de beste geluiden uit de uitlaatpijpen – dat kan in de cabine mooi klinken, maar je weet dat het nóg beter klinkt voor de mensen die je inhaalt. Eigenlijk verstrek je een openbare service. In de Porsche 718 Cayman GT4 RS gaat dat niet op, want wat je vooral hoort, is het inductiegeluid van de koolstofvezel inlaten waar je normaal de achterste zijruitjes zou vinden. Dus terwijl de GT4 RS voor de bestuurder en passagier een rockconcert op 11 is, is ie aan de buitenkant geen greintje asocialer dan een standaard-GT4. Het is een truc die Singer al succesvol toepaste op de DLS, maar die auto kost ongeveer een triljoen euro meer dan deze.

Deze Porsche 718 Cayman GT4 RS kreeg de motor van de 911 GT3

Als je je ooit hebt afgevraagd wat er zou gebeuren als Porsche de verbluffende 4,0-liter, atmosferische zescilinder boxermotor uit de nieuwste 911 GT3 in het midden van zijn kleine Cayman-broertje zou monteren, dan is de Porsche 718 Cayman GT4 RS daarop het antwoord. Hier zie je de GT-afdeling van Porsche hun haar losgooien, uitroepen om ‘hun Stein even vast te houden’ en de auto bouwen waar we allemaal over droomden, maar waarvan we nooit dachten dat ze het lef zouden hebben om ’m in productie te nemen.

Ja, het is de meest hardcore, krachtigste en circuithongerigste Cayman die Porsche ooit heeft gemaakt, maar aangezien de 911 GT3 al bestaat en er later dit jaar een gestoorde 911 GT3 RS op het programma staat, is z’n insteek net even anders. In de woorden van Preuninger: ‘Het was de hoogste tijd om groot feest te vieren op het 718-platform. Deze auto is een liveconcert op vier wielen, een entertainer, en het was zo’n leuk project om aan te werken. Dit is iets dat recht uit ons hart komt en dat we al lange tijd wilden doen.’

De prijs van de Porsche 718 Cayman GT4 RS

Het is logisch om te denken dat de Porsche 718 Cayman GT4 RS mogelijk op de tenen van de GT3 gaat staan. Met een nieuwprijs van 222.000 euro (153.065 euro in België) is hij zo’n 28 mille goedkoper, en hij is 20 kilo lichter, maar 6 seconden langzamer rond de ’Ring, heeft een identieke 0-naar-100-tijd en heeft hetzelfde aantal stoelen, maar dan met een rolkooi erachter.

Toch staat Preuninger erop dat het twee heel verschillende beesten zijn: ‘We willen de GT3 alles geven om z’n pole-positie vast te houden, zoals de vooras met dubbele wishbones, achterwielbesturing. Bij de GT4 RS hielden we ons niet te veel bezig met super-aero en de laatste tiende van een seconde op het circuit. We probeerden het perfecte compromis te vinden tussen straaten circuitrijden.’

We hebben 500 pk (dat is 80 pk meer dan de standaard-GT4, maar 10 pk minder dan een GT3 vanwege het feit dat de uitlaat een lastige martelweg rond de achterwielophanging moet afleggen), het koppel krijgt een zetje richting 450 Nm en hij is er enkel met een PDK-transmissie – zoals gebruikelijk bij een RS. Geen handbak dus, boe.

Hoe snel is hij?

Maar toch: van 0 naar 100 km/u ga je in 3,4 seconden (een GT4 met PDK doet er 3,9 seconden over) en de topsnelheid is 315 km/u. Mogelijk nog indrukwekkender is de Nürburgring-rondetijd (op de optionele Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden) van 7 minuten en 4,511 seconden – meer dan 23 seconden sneller dan de standaard-GT4… Op de ’Ring is dat een verschil van lichtjaren.

Maar laten we niet te veel in feiten en cijfers blijven hangen, want het succes van deze auto valt af te meten aan hoezeer je als een aapje zit te grijnzen achter het stuur. Het is onmogelijk om jezelf niet in de ervaring te verliezen. De gasrespons kan bij lage toeren een beetje vlak zijn, maar hou de motor op gang en hij reageert onmiddellijk. Er is een permanente drijfveer om hem hard aan het werk te zetten, en met het piekvermogen en -koppel boven in het toerengebied is het zaak om door te stoten om het meeste eruit te halen.

De wegligging voelt heel organisch

In zo’n geval zijn de remmen (keramisch op onze testauto) onverstoorbaar en voelt de besturing zo natuurlijk aan dat je al snel vergeet dat je aan zo’n rond geval aan het draaien bent. Je kiest simpelweg de lijn die je wilt volgen, leunt op de vooras en schiet moeiteloos het volgende rechte stuk op. Het is allemaal zo organisch – het is alsof het gewicht van elk bedieningselement op jou persoonlijk is afgestemd, elke reactie van de auto is exact wat je verwacht.

We wisten al dat Porsche dit soort zaken beter voor elkaar heeft dan wie dan ook, maar het verrassingspakket is de ophanging. Geen dubbele wishbones vooraan, zoals de GT3 die heeft, maar een stijvere set-up met dezelfde veer- en demperconstanten als de 991 GT2 RS…

Nou, het is dat ze het erbij zeggen. Want in de zachtste van de twee standen is de GT4 RS toegeeflijker dan z’n geharde circuituiterlijk doet vermoeden. Hij heeft de gave om barsten en gaten in het wegdek af te ronden en de auto binnen één in- en uitveerbeweging weer strak onder controle te hebben. Dit is demping van de bovenste plank die van deze Cayman een briljante straatauto maakt – hij beweegt met het wegoppervlak mee in plaats van zich ertegen af te zetten.

De uitlaatklep in de Porsche 718 Cayman GT4 RS toch sluiten op e snelweg?

Op de snelweg kun je een goed deel van het gedreun op de achtergrond de mond snoeren door de klepjes in de sportuitlaat te sluiten, waardoor je er zelfs stil-achtig mee kunt cruisen in de zevende versnelling. Je zou grote afstanden met ’m kunnen afleggen. Dat had ik absoluut niet verwacht.

De hamvraag is natuurlijk: zou een auto als deze met een handgeschakelde versnellingsbak niet iets prachtigs zijn? Zonder twijfel, maar Porsche staat erop dat dat niet past bij een RS, en gezien de nogal losgeslagen performance ben ik er op geen enkel moment rouwig om dat ik twee handen aan het stuur kan houden. Hoe dan ook is de schakelactie van deze zeventraps PDK-transmissie een evenement op zich – een en al hydraulisch gesis en mechanische gekonkel.

De versnellingen van de Porsche 718 Cayman GT4 RS zijn korter

Met een vingerbeweging opschakelen bij 9.000 tpm is misschien niet zo indrukwekkend als een perfect getimede ontkoppeling, maar het is alsnog erg bevredigend. En er is meer goed nieuws: waar de trappen van de GT4 altijd een beetje lang aanvoelden, heeft deze de kortste overbrengingen van alle GT-auto’s tot nu toe. De tweede versnelling reikt tot 116 km/u bij 9.000 tpm, vergeleken met 127 km/u bij 8.100 tpm in de GT4. In de praktijk betekent dat dat je hem in z’n twee kunt laten staan in krappe haarspeldbochten, en dat je in z’n drie en vier alles kunt verpletteren. Op de openbare weg, tenminste.

Voordat we ons op het circuit begeven: laten we een paar upgrades uitlichten die daar in ons voordeel zouden moeten werken. Allereerst is er een strikt gewichtsbesparingsregime: een lichtere, dunnere achterruit, met koolstofvezel versterkt plastic voor de voorklep en voorspatborden, lichtgewicht tapijten, stoffen deurlusjes in plaats van deurgrepen, minder isolatie… Als je alles bij elkaar optelt, kom je op een drooggewicht van 1.415 kilo. Dat is 35 kilo minder dan een Cayman GT4 met PDK.

De aerodynamica van de GT4 RS

Dan zijn er de enorme, handmatig instelbare zwanenhalsspoiler achterop en de instelbare
diffuser vooraan die samen 25 procent meer downforce genereren dan een GT4 kan bieden. Als je tot het uiterste wilt gaan, is er het optionele Weissach-pakket van 13.308 euro (onze testauto heeft het) dat bestaat uit een titanium uitlaatsysteem met eindstukken die zijn geïnspireerd op die van de retrotastische 935, logo’s op de hoofdsteunen, Porsche-letters op de achterruit en een bloot koolstofvezelpatroon op de grotere inlaatstukken, de kap van de airbox, de buitenspiegels, de achtervleugel en de voorklep (de streep in de lakkleur is een losse optie).

Voor het optionele Clubsport-pakket met een stalen rolkooi en bijzonder comfortabele en vasthoudende kuipstoelen rekent Porsche geen meerprijs. Daarnaast kun je keramische remmen toevoegen à 8.356 euro, en in combinatie met het Weissach-pakket kun je een titanium rolkooi laten monteren (3.391 euro extra) en de 20-inch gesmede aluminium wielen verruilen voor 20-inch gesmede magnesium exemplaren die 10 kilo lichter zijn – maar wel nog eens 15.708 euro kosten.

Tijd om het circuit op te gaan

We smijten de Porsche 718 Cayman GT4 RS het circuit rond en allemachtig, wat is dit een briljant onderstel. Hij is op een natuurlijker manier speels dan een 911 en hij wil zo graag de hoek om – een beetje zodra je tijdens het remmen begint in te sturen, nog een beetje meer wanneer je het gas er voorzichtig weer bij laat komen – maar hij is nooit ook maar iets minder dan prachtig in balans. Dit is een auto die je met je vingertoppen rijdt, niet met je schouders.

Als je The Stig heet, kun je ’m uiteraard met het grootste gemak met 150 km/u in een drift gooien, maar volgens mij is het minst verrassende aan een Cayman met 500 pk het feit dat hij goed in staat is om z’n achterbanden tot pulp te reduceren. Hij onderscheidt zich door zijn gelaagdheid. Genoeg grip, genoeg talentvolle diepgang in het onderstel en genoeg performance om een professionele rijder op zijn of haar vrije dagen te amuseren; maar ook benaderbaar genoeg en met genoeg bombastisch karakter, zelfs bij lage snelheden, om een compleet groentje van z’n sokken te blazen.

Heeft de wereld echt een GT4 RS nodig wanneer we al een 911 GT3 hebben? Jazeker, en wat ben ik blij dat deze auto bestaat. Het is te merken, met een vol-elektrische Cayman in het vooruitzicht, dat Porsches GT-afdeling de ondergang van de verbrandingsmotor voelt aankomen en dit soort auto’s wil bouwen zolang het nog kan – deze monumenten van wat mogelijk is wanneer je uitzonderlijke techniek combineert met een gezonde dosis lol. Porsche zet geen limiet op de productieaantallen van de GT4 RS, alleen op de periode dat ze ’m zullen bouwen. Dus als je kunt, zorg dat je erbij bent. Deze auto is vrijwel zeker een van de grootste aller tijden.

Specificaties Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022)


Motor: 4.0 zescilinder boxer
Aandrijving: achterwielen, 7v automaat
Vermogen: 500 pk
Koppel: 450 Nm
Acceleratie: 0-100 3,4 s
Topsnelheid: 315 km/u
Verbruik, uitstoot (opgave)> 13,2 l/100 km, 299 g/km
Bagageruimte: 261 l (voor + achter)
Gewicht: 1.415 kg
Prijzen: € 222.000 (NL) / € 153.065 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)