Goedkoper vernaak, dat is de Porsche Boxster. Tenminste, goedkoper dan een 911. Bovendien is de snelste versie van de Porsche Boxster een heerlijke auto.
 
Waren de 911 GT3 en de Turbo alleen maar afleidingsmanoeuvres? Buitensporige machines die als rookgordijn dienden terwijl Porsche op subtiele wijze verstoppertje speelde met de klanten? Om een of andere reden was het alleen Clarkson die vroeg waarom de Cayman S niet hetzelfde vermogen had als de basisversie van de 911. De zescilinder boxer is in wezen hetzelfde blok, maar de 911 levert 325 pk, terwijl de Cayman S het met 295 pk moet stellen. Als dit al vreemd is, hoe moet dat dan wel niet met de Boxster S? Deze werd, tot de komst van de Cayman, als de ultieme ‘kleine’ Porsche gezien, maar moest het doen met 280 pk.
 
Nu pas is deze ongelijkheid (gedeeltelijk) opgeheven. Het vermogen van de Boxster S is eindelijk gelijk getrokken met dat van de Cayman S. Beide rijden superstrak, hebben een middenmotor en toch kunnen of mogen ze het niveau van de 911 niet evenaren. Logisch, het publiek mocht er eens achter komen hoe verouderd dat icoon met zijn motor achterin wel niet is. Vergeet even dat de 911 het kroonjuweel is en de Boxster S is niet langer de underdog. De motorinhoud werd vergroot met 0,2 liter, ook het Variocam Plus-systeem werd aan het blok toegevoegd. Daarmee wordt de kleptiming nauwkeurig aangepast aan de omstandigheden. Het gevolg is dat je ook bij toerentallen tussen 4.000 en 6.000 nog een duw in je rug krijgt, terwijl het brandstofverbruik gezien het vermogen heel acceptabel blijft.
 
Zodra het weer het toelaat moet je de kap laten zakken, want dan geniet je van een geluid dat nog mooier is dan dat van de Cayman. Van achter je rug komt een lage donkere roffel die aanzwelt tot een scherp gehuil als het toerental stijgt. De bediening van de zesversnellingsbak is licht en trefzeker, zodat je heerlijk kunt profiteren van die enorme acceleratie. De stijve carrosserie, de directe besturing en zijn remvermogen maken het mogelijk om constant te genieten van de rit.
 
Het enige negatieve aan het bezitten van de Boxster S is een tweetal reacties dat hij oproept. Aan de ene kant zijn er de 911-rijders die je maar een minderwaardig mens vinden, aan de andere kant staan de jaloerse medeweggebruikers die je constant dwars zitten. Het nemen van een afslag kan bijvoorbeeld een hele opgave zijn. Voor je het weet heeft een of andere eikel de uitvoegstrook voor je geblokkeerd en is niet bereid één centimeter toe te geven. Ook al heeft hij een perfect rijdende auto voor een relatief scherpe prijs, er is dus toch een reden om medelijden te hebben met de eigenaar van een Porsche Boxster S.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)