De Porsche Boxster is namelijk een genot, de S en GTS zijn juweeltjes en deze Porsche Boxster Spyder is de genialiteit zelf. Er is niet veel voor nodig om ons heel blij te maken. Zoals de dag van een kind niet meer stuk kan als je het met een grote lolly op een draaimolen zet, hebben wij genoeg aan een lege weg die niet rechtdoor gaat en iets lichts en laags met vier wielen, een pook en drie pedalen. Porsche heeft goed begrepen dat dit niet alleen voor ons, maar voor veel liefhebbers een recept is voor puur geluk.
Je kon eerder al de dolle verslagen lezen van onze kennismaking met de Cayman GT4, een auto waarvan niemand geloofde dat ie zo goed zou kunnen en mogen zijn als ie is. Iets meer scherpte, een lager gewicht en de techniek uit de 911 Carrera S bleken precies te zijn wat de Cayman nodig had om van geweldig naar formidabel te gaan. Nu heeft Porsche in al zijn goedheid besloten om eenzelfde soort uitvoering van de Boxster te maken.
De motor
De vorige Porsche Boxster Spyder was een apart geval, met een dak dat je als een tentje over je hoofd moest spannen en een motor die uiteraard snel en krachtig was – maar slechts fractioneel sneller en krachtiger dan die in de standaard Boxster S. Bij deze Boxster Spyder doet Porsche het helemaal anders. De 3,4-liter zescilinder maakte plaats voor dezelfde 3.8 die in de Cayman GT4 wordt gebruikt, maar dan met 10 pk minder, omdat de pikorde ook onder de kleinste Porsches nu eenmaal gehandhaafd moet blijven. De voorspoiler ligt lager, de achterspoiler is groter, het double-bubble-achtersteven is uniek. Er werden forsere remmen gemonteerd, rechtstreeks van de 911 Carrera, en er werd in totaal 30 kilo gewicht afgeschud, onder andere door minder isolatiemateriaal toe te passen en door – tenzij je daar bezwaar tegen hebt – de airco en de radio achterwege te laten.
De Porsche Boxster Spyder is lichter
Alleen het dak is al tien kilo lichter dan bij de standaard Boxster: de constructie is eenvoudiger, de stof is dunner en er zit geen hemeltje of geluidsdemping in. Het geheel is handbediend en redelijk middeleeuws in de omgang: je moet een keer of twee om de auto heenlopen om alles los te halen en op z’n plek te drukken. Dat klinkt omslachtig, en dat is het ook, maar zoals het simpele voldoening geeft om een mechanisch horloge ‘s morgens te moeten opwinden, schept ook dit proces een band tussen jou en je Porsche Boxster Spyder. Het voegt een vleugje charme toe, en charme weegt niets.
Het lichte, toegespitste karakter wordt voortgezet in het interieur, waar we een stel koolstofvezel kuipstoeltjes en een extra klein stuurtje zonder knoppen tegenkomen. Tussen al het alcantara ontdekken we een enkel lachwekkend detail – er zal toch al snel drie gram bespaard zijn door nylon lintjes in plaats van deurgrepen te monteren – maar wie zegt dat gefocuste Duitsers geen humor mogen hebben? Dat je met een echte rijmachine te maken hebt, wordt duidelijk zodra je rechterhand op z’n plek valt en je linkervoet de koppeling vindt: de Porsche Boxster Spyder heeft altijd een handgeschakelde zesbak. Wil je flipperen dan koop je maar een andere versie. De Spyder moet betrekken en engageren, dus schakel je met noeste kuit- en polsbewegingen, zoals de god der kleine roadsters het ooit bedoeld heeft.
Vernieuwingen
In de gloeiende Italiaanse zon zijn we opgelucht dat Porsche de vooruitziende blik had om onze testauto toch met airconditioning uit te rusten. De frisse bries koelt onze wangen en de zon gloeit op onze kruinen als we door een dorpje net buiten Florence toeren, de boxer geduldig rommelend. Het onderstel – met 20 millimeter verlaagd – stelt ons hardhandig op de hoogte van de structuur van ieder putdeksel. We vereenzelvigen ons met het stuur, de stoelen, de pook; alsof we net wakker worden en de Boxster Spyder de wereld is die zich langzaam weer aan ons openbaart.
Op de buitenwegen gaan onze ogen wijd open. De Spyder laat zich hard en puntig in het rond mikken en voelt daarbij aan als een brokje graniet dat van een helling af stuitert. De laterale snelheden die je met het grootste gemak kunt bereiken, gaan je verbeelding voorbij. De stuurratio is 10 procent directer dan bij andere Boxsters, en dat maakt ons 20 procent gelukkiger.
De 3,8-liter boxermotor is een kunststukje van volmaakte souplesse, uitstekend op z’n plek in dit kleinere omhulsel. Hij sleurt je met je gezicht over z’n complete toerenbereik en laat zijn gehuil als dat van een eenzame, droevige wolf weerkaatsen tegen de bergwanden. De transmissie voelt mechanisch als een spoorwissel en de pook versmelt met je hand wanneer je vol overgave de snelheid najaagt die de Spyder luidkeels van je eist. We hebben het al eerder bij andere aangescherpte Porsches geroepen: autorijden, echt autorijden, wordt eigenlijk niet beter dan dit.
Concurrenten?
Die zijn er genoeg: Alfa Romeo, Mercedes, BMW, Lotus en zelfs Jaguar hebben modellen staan die je als alternatief zou kunnen overwegen. Maar bij geen van die auto’s vind je dezelfde sensatie als bij deze Boxster; het toefje perfectie waarnaar je, als je ervan geproefd hebt, de rest van je leven blijft snakken. Nee, als er iets is dat de Spyder in de weg zit, zijn het z’n mindere broeders. Toen we vorig jaar de Boxster GTS reden, waren we ervan overtuigd dat dat de versie was die de echte fanatiekelingen moesten hebben. Hetzelfde gebeurde toen we drie jaar geleden de Boxster S probeerden. Nu denken we: als je voor 84.600 euro (64.735 euro in België) een S en voor 10.000 euro extra een GTS kunt rijden, dan moet je wel heel erg graag je dak met de hand willen bedienen om 116.700 euro (82.522 euro in België) aan deze Porsche Boxster Spyder uit te geven.
Dit betekent dat de Porsche Boxster Spyder zeldzaam en bijzonder zal blijven, exclusief als een truffel waar engeltjes overheen geplast hebben. Dat maakt ‘m voor ons nog begeerlijker dan ie toch al is.
Specificaties Porsche Boxster Spyder
Motor
3.800 cc
zescilinder boxer
375 pk @ 6.700 tpm
420 Nm @ 4.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 290 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,9 l/100 km
230 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.414 x 1.801 x 1.262 mm (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.315 kg
54 l (benzine)
150 + 130 l (bagage)
Prijzen
NL € 116.700
BE € 82.522
Het vonnis
Na de Cayman GT4 verwachtten we niet anders: de Boxster Spyder is minstens zo fantastisch als je ‘m je voorstelt. Wil je iets kleins dat je tot nieuwe hoogtes tilt en houd je van handenarbeid, twijfel dan niet
Reacties