Maar hoe noemen we ze? Dat was op de redactie een debat, terwijl we tegelijkertijd nog zochten naar een testlocatie en een fotograaf moesten boeken. Sedoupés? Coupans? We zouden er nu toch weleens een behoorlijke naam voor mogen hebben. De Mercedes CLS lanceerde in feite een heel nieuwe autoniche toen die flink door de schoonheidssalon en sportschool gehaalde E-klasse de werelden van sedans en coupés deed samensmelten. Maar dat was in 2004 – vijftien (!) jaar geleden. Inmiddels heeft hij gezelschap gekregen van allerhande rivalen, maar een gezamenlijke naam hebben ze nog steeds niet. Hier hebben we een tamelijk divers trio bijeengebracht. De nieuwste van het stel is de BMW 8-serie Gran Coupé, een auto die dit sub-genre vanuit de tegenovergestelde hoek benadert als de CLS, aangezien het een 2+2 is met extra deuren. Hij staat hier voor ons in de 840i-uitvoering, met de 340 pk sterke zescilinder turbo die ook in de Toyota Supra zit, en kost 114.965 euro (93.650 euro in België) voordat je opties kiest – die in ons geval zomaar 12 mille bovenop de basisprijs mikken. Dan is er de Audi S7 Sportback, de salami van het A7-gamma, als de RS 7 de peperoni is. Hij is in Europa alleen nog als diesel leverbaar, met een 349 pk sterke V6 en quattro-aandrijving, en kost 124.870 euro (88.740 euro bij onze zuiderburen, wat de nogal aparte situatie oplevert dat hij in Nederland duurder, maar in België goedkoper is dan de BMW). Ook hij staat hier voor ons met extra snuisterijen die een meerprijs van een mille of 12 moeten opbrengen. Het is veeleer een meer gelikte versie van de A6 sedan dan een verlengde coupé. Het is een echte vijfdeurs, met een enorme achterklep en dito laadruimte. Onze oudste deelnemer is de Porsche Panamera Sport Turismo, de ietwat stationwagen-achtige versie van de Panamera, met een grotere laadruimte en een extra stoel ten opzichte van de sedan uit Stuttgart. Alweer een ander smaakje in hetzelfde genre, vooral omdat we hier te maken hebben met een zogeheten 4 E-Hybrid, die benzine- en elektrische aandrijving heeft die in totaal goed is voor 462 pk, en een verbruik claimt van 2,8 l/100 km (verwacht in de echte wereld ergens rond de 1 op 10, afhankelijk van hoe braaf je bent met opladen). Dat zijn aanzienlijk lagere cijfers dan de andere twee kunnen overleggen, maar hij kost dan ook 127.500 euro (in België 120.008 euro) in de basisuitvoering – en daar mag je voor het hier geteste exemplaar nog gerust een ronduit schokkende 23.000 euro bij optellen…

‘Alle drie vormen ze een rustige cocon, maar het is de plug-in Porsche die dat gevoel tot grotere hoogte weet te stuwen’

Hij heeft niet de beste motor in het Sport Turismo-segment – sorry Greta, dat is nog steeds de 550 pk sterke Turbo – maar is wel de meest relevante en waarschijnlijk ook de versie die je het makkelijkst aan jezelf (en je vrouw) kunt verkopen. Dit zijn stuk voor stuk auto’s die hun mannetje staan en dat graag met veel gegrom laten horen, dus we delen een pluim uit aan de Panamera, die niet alleen dik 30 kilometer op louter elektra kan rijden, maar ook ’s ochtends in alle vroegte het woonerf weet te verlaten zonder je buren uit bed te tetteren. Alle drie vormen ze een stille en rustige cocon tijdens een lange reis, maar het is de plug-in Porsche die dat gevoel tot grotere hoogte weet te stuwen wanneer de V6 zichzelf uitschakelt. Dat gaat zelfs een beetje te ver, ergens, aangezien je ineens vrij luid en duidelijk naar het bandengeruis moet gaan zitten luisteren – het rubber achter is twee keer zo breed als dat van de originele, klassieke 911.

De Porsche Panamera Sport Turismo rijdt super

Hij rijdt echter tamelijk briljant, zelfs zonder alle onderstelopties die je op een Cayenne niet kunt missen. Met een gewicht van 2,2 ton kan hij niet wedijveren met een echte sportauto, maar Porsche heeft weer eens breeduit met de toverstaf gezwaaid en zie: geweldig lekkere besturing, dure demping en zelfs een fantastisch remgevoel. Dat zie je niet vaak bij hybride auto’s. Hij voelt heel gigantisch aan op een smal achterafweggetje, maar dat is dan ook meteen z’n zwakste plek. Andere wegen valt ie aan met een duizelingwekkende vaart, met een laag techniek tussen jou en de weg die een Cayman of een 911 duidelijk niet hebben. Ben je nog niet overtuigd – en dat nemen we je niet kwalijk – dan is er nog dit: de energierecuperatie betekent dat ie je beloont als je hard op het gas bent gegaan. De accu’s laden dan sneller op, wat ook handig is als je op je bestemming niet kunt bijladen. Hard rijdend de wereld redden: wij blij, Greta blij – vind dat allemaal maar eens níét leuk.
Achterin heb je veel bergruimte (al is het wel 100 liter minder dan in niet-hybride versies) en het is de enige auto hier waarin je achterin een lange volwassene kunt stallen zonder dat die een soort slangenmens hoeft te zijn. De Sport Turismo is in zekere zin de auto die de Panamera altijd had moeten zijn. De wat suffe trekjes van de eerste generatie sedan zijn verdwenen en de auto wordt op een prachtige manier ouder – een beetje zoals een slungelige tiener ineens tot een topmodel blijkt te zijn uitgegroeid.

De BMW 8-serie GC

De Gran Coupé is wellicht de nieuwe 8-serie in z’n minst ongemakkelijke hoedanigheid, denken we. Kijk, de tweedeurs heeft de wereld nog niet bepaald in vuur en vlam gezet – te groot en dik om een sportauto te zijn, maar niet ruim of zacht genoeg om een volwassen GT te zijn. De vierdeurs verhelpt die beide ongemakken: de verwachtingen omtrent de circuitprestaties zijn minder hooggespannen, en er is meer ruimte en comfort om z’n luxueuze geloofsbrieven waar te maken. In de reguliere 8 kun je achterin amper een kind in een zitje zetten, achter in de Gran Coupé kan een volwassene tot 1,80 meter nog prima z’n ei kwijt. We testen de goedkoopste versie – hoger op de prijslijst vind je een diesel en een stel V8’en, waaronder een heuse M – maar we vermoeden dat het weleens de beste van het stel zou kunnen zijn. Het is in elk geval de puurste: de enige 8 met een zes-in-lijn voorin en achterwielaandrijving, waardoor hij op een prettige manier doet denken aan de BMW-sedans van vroeger. Hij rijdt met een mooie balans die haast doet vermoeden dat alle technici in het ontwerpteam thuis een E46 3-serie hebben – maar er zit een addertje onder het gras.
Dat slangebeest heeft in dit geval de naam ‘vierwielbesturing’, en de twee mille die het extra kost, is voor elke echte autofreak welbesteed geld. In scherpe bochten schaaft het echt wat lengte van de auto af (niet letterlijk, maar als metafoor). Toch maakt het ook een tikje melancholiek. Net nu er een soort consensus leek te bestaan in de collectieve auto-industrie dat snelle auto’s weer wat lichter en kleiner moesten worden, ontdekten ze de vierwielbesturingstruc, die er samen met het gebruik van parkeercamera’s voor zorgde dat ineens de groeispurt kon worden hervat. Maar als dat ervoor zorgt dat de dikke vette 8 rijdt als een oude 3, zien we dat maar door de vingers. En z’n weggedrag bewijst bovendien dat ze bij BMW nog steeds prima weten hoe een goede oude sportsedan reed (en eruitzag, trouwens: mooi). Als het bedrijf de malaise zal overleven die het over zichzelf heeft afgeroepen met de vreselijk lelijke X7 en 7-serie, en de voorwiel-aangedreven 1-serie, dan zal dat te danken zijn aan auto’s als deze. Je bent eerder geneigd vergevingsgezind te zijn als er tussen de bagger ergens een diamant twinkelt, en dan hebben we het niet over de vreselijk kitscherige versnellingsknop tussen de bestuurder en de passagier. Maar die helpt je dan weer wel om controle uit te kunnen oefenen over de heerlijke aandrijflijn, met een lekker levendige zescilinder die is gekoppeld aan een achttraps flipperbak die precies weet hoe hij het beste uit die motor moet halen.

‘De S7 is zonder enige twijfel een schitterend object, dus als dat is waar je naar zoekt, dan zit je met de Audi snor’

De S7 verschijnt tegelijkertijd met de excellente RS 7, een van de beste snelle Audi’s die we in tijden hebben gereden. Hij komt alleen beschikbaar als diesel en klinkt stationair dus als een soort hippe taxi. Maar de motor is stil op de snelweg en wordt geholpen door een soort benzine-achtig geluid als je hard accelereert – totdat je dat foefje doorziet en uitzet. Draait de motor in stilstand op een parkeerterrein, dan bestaat er echter geen enkele twijfel over met welke brandstof je te maken hebt. Hij beschikt over wat mild-hybride speelgoed, wat zorgt voor de vrijloopfunctie van de motor en het stop-startsysteem soepeler laat functioneren, en z’n brandstofverbruik was het laagst van dit trio tijdens onze test. Daarnaast biedt hij de meeste bagageruimte van de drie, hoewel hij op het eerste gezicht niet het station-achtige heeft van de Panamera. Ook zal hij ’s winters weinig problemen kennen met sneeuwresten, ijzel en andere ellende op het asfalt, waar het lichtje van de tractiecontrole in de BMW zo nu en dan zal knipperen.
Het is de archetypische snelle Audi op een manier waarvan z’n hetere broer RS simpelweg geen last heeft. In de Comfort-modus rijdt ie wat rommelig, de besturing is vaag en het hele ding voelt gewoon nogal afstandelijk aan. Sommige mensen zullen behoorlijk gecharmeerd zijn van de mix van een assertief uiterlijk en relaxt gedrag, en van het gemak dat je dient door toedoen van het monsterlijke hoeveelheid koppel in het middengebied van de toeren (als je althans niet houdt van zaken als ‘gevoel’ en ‘feedback’). Maar als je een van die mensen bent, doe jezelf dan een plezier en ga voor de reguliere A7. Want als je kunt leven met een auto die er 0,6 seconde langer over doet om naar 100 km/u te accelereren, kun je ook gewoon de 50 TDI-versie kopen – en een even verbijsterende als beter te besteden 34 mille in je zak houden (in het fiscaal minder krankzinnige België is het verschil alsnog dik 16.500 euro). De S-badge zorgt voor meer snelheid en kracht, maar niet voor een echte karakterverandering, en dat is jammer, want dat had makkelijk kunnen worden geleend van de mild-hybride V8-diesel die in de SQ7 ligt. Dat is echt een beetje een gemiste kans, zowel wat betreft de pariteit in typeaanduiding als voor de persoonlijkheid die z’n prachtige looks verdienen. Deze auto is zonder enige twijfel een schitterend object, dus als dat is waar je naar zoekt, dan zit je met de Audi snor. Maar een echt kijkje in de ziel van de S7 laat iets anders zien. Audi’s nieuwe ‘hockeystick’-toerenteller – zo cool in de RS 7 – heeft hier een rode lijn die zo laag is dat het ding is gevormd als een boemerang. Of werp even een blik op de vier neppe uitlaatpijpen. Dat bedoelen we dus.

Welke van deze auto’s moet je hebben?

Om kort te gaan: de S7 is vorm boven lol. Ja, ook hij is een prachtige cocon die je beschermt tegen de narigheid van de grote, boze buitenwereld, maar dat doet de minder praktische maar veel opwindender 840i evenzeer. Allebei missen de Beiers echter de flexibiliteit en het alles-in-één-gemak – zaken die je zou willen hebben in een auto die zelf toch ook al een overlap van twee autotypes is. De Panamera is daarentegen precies groot genoeg om nonchalant zowel je passagiers als hun bagage op te slokken. De BMW wint het wat betreft de rijervaring, maar de shooting brake van Porsche wint het vanwege de gehele ervaring. Hij is coupé noch sedan, maar wel de beste coupan hier.

Porsche Panamera ST vs Audi S7 vs BMW 8-serie GC: de winnaar

01. Porsche Panamera E-Hybrid – 16/20 Ziet er super uit, rijdt goed en heeft zowel het meest flexibele als het chicste interieur van dit coudan-trio. 02. BMW 840i Gran Coupé – 14/20 De mooie, lekker rijdende auto die BMW nodig had. Tevens de meest overtuigende van de nieuwe 8-serie. 03. Audi S7 Sportback – 12/20 Een prachtig en competent ding, maar de saaie motor zorgt ervoor dat hij te weinig karakter heeft in dit gezelschap.

specificaties Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo


Motor
3.996 cc
V6 turbo, elektromotor
462 pk
700 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 275 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,8 l/100 km
64 g/km CO2 [energielabel A]
Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.428 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.165 kg
80 l (benzine)
425 / 1.295 l (bagage)
Prijzen
€ 127.500 (NL)
€ 120.008 (B)

Specificaties BMW 840i Gran Coupé


Motor
3.996 cc
V6 turbo, elektromotor
340 pk @ 5.000 tpm
500 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
164 g/km CO2 [energielabel C]
Afmetingen
5.082 x 1.932 x 1.407 mm (l x b x h)
3.023 mm (wielbasis)
1.775 kg
68 l (benzine)
440 l (bagage)
Prijzen
€ 114.965 (NL)
€ 93.650 (B)

Specificaties Audi S7 Sportback)
Motor
3.996 cc
V6 turbo
349 pk @ 3.850 tpm
700 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,5 l/100 km
170 g/km CO2 [energielabel G]
Afmetingen
4.979 x 1.908 x 1.417 mm (l x b x h)
2.928 mm (wielbasis)
1.985 kg
63 l (diesel)
535 l (bagage)
Prijzen
€ 124.870 (NL)
€ 88.740 (B)

Reacties

  • Geert Geluyckens heeft op 13 april 2020 geschreven:

    De mooiste is bij mij de BMW

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear