Al vanaf z’n introductie in 2017 is de Range Rover Velar een van de meest stijlvolle SUV’s op de markt. Met z’n gladde uiterlijk, extreem hoge taille en herkenbare Range Rover-stijl vormt ie een qua prijs toegankelijker alternatief voor de Range Rover Sport of de grote Range Rover – hoewel deze versie bepaald geen vriendelijke prijs heeft.
Dat is geheel en al te wijten aan z’n motor en daaraan verwante prestaties: de zogeheten SVAutobiography is voorzien van de voor Land Rover (en Jaguar) bekende knoeperd van een V8 die met veel gedonder en geraas 550 pk over alle vier de wielen uitblaast. Waardoor de dik 2.000 kilo zware Velar haast achteloos in 4,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 sprint en een topsnelheid noteert die ver voorbij de 250 km/u ligt. Overdreven? Ja. Fijn? Ja, heel!
De Range Rover Velar SVAutobiography biedt niet alleen prestaties
Los van het feit dat deze Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition tot bizarre prestaties in staat is, biedt ie ook nog eens de weelde van ‘het nieuwe’ Land Rover: een prachtig, strak vormgegeven interieur met meerdere, overzichtelijke schermen en een afwerking waartegen je gerust U mag zeggen. Alles ziet er verfijnd, aanraakbaar en logisch uit, hij biedt daarnaast zeeën van ruimte voor ten minste vier inzittenden plus bagage, en daarmee durven we gerust de stelling aan dat de Range Rover Velar SVA eigenlijk alles biedt wat je van een auto zou kunnen verlangen. Het is bijna de ideale auto: sportwagen, terreinwagen en pakezel in één.
Oké, dat ‘sportwagen’ moet je met een klein korreltje zout nemen, want zelfs deze Dynamic Edition kan in snel genomen bochten niet verhullen dat ie een SUV is. Niet dat de buitenspiegels over het asfalt schuren in een bocht, maar je houdt liever twee handen aan het stuur. Daarnaast hebben ook de remmen het telkens zwaar te verduren als je vanuit belachelijke snelheden tot stilstand wilt komen. Maar dat neemt niet weg dat zelfs een paar rondjes over een circuit je flink veel lol kunnen verschaffen.
Je kunt ook offroad
En als je denkt dat die grote wielen, die ternauwernood in de wielkasten passen, ertoe leiden dat je er beter niet mee in het terrein kunt gaan rijden, dan heb je het mis. Want de speling tussen auto en aarde, tezamen met Land Rovers uitstekende intelligente terreinrijsysteem, is voldoende om een heel ruig partijtje modderworstelen aan te kunnen.
Eigenlijk is alleen de prijs van de Velar SVAutobiography schrikken (over z’n verbruik en uitstoot moet je niet piepen als je voor deze motor kiest). Met wat opties wandel je in Nederland al snel richting de 200.000 euro, Belgen redden het om voor 130.000 euro een flink aangeklede versie samen te stellen. In beide gevallen geen bedrag dat de meesten van ons even uit de portemonnee schudden. Aan de andere kant: z’n concurrenten (denk M en AMG) zitten op hetzelfde prijsniveau. En ook op een vergelijkbaar prestatieniveau. Aan één ding kunnen ze echter niet tippen: het design van de Velar blijft oogverblindend fraai.
Specificaties Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition (2020)
Motor
4.999 cc
V8 supercharged
550 pk @ 6.000 tpm
680 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 274 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,8 l/100 km
270 g/km CO2
Afmetingen
4.797 x 2.041 x 1.685 mm (l x b x h)
2.874 mm (wielbasis)
2.160 kg
82 l (benzine)
834 / 1.705 l (bagage)
Prijzen
€ 173.650 (NL)
€ 112.950 (B)
Eus heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Eén van de mooiste SUV welke gemaakt zijn e gelukkig nog worden.