In het B-segment is onverminderd veel vraag naar auto’s met een verbrandingsmotor, al verschuift die vraag de laatste tijd wel naar crossovers. Volgens Renault is in Europa nu meer dan de helft van de verkochte compacte auto’s een SUV-achtige.
Dat is goed nieuws voor de Captur, die al sinds 2013 hoge ogen gooit in die klasse. Renault verkocht er in totaal al meer dan twee miljoen, maar dat gaat niet langer vanzelf. ‘Destijds hadden we twee concurrenten, nu meer dan 30’, zegt het merk. Met het oog op ons humeur hebben we ze maar niet nageteld.
Lees ook: Is de Toyota Yaris Cross terecht de bestverkochte auto in zijn soort? (review)
Wat is de Renault Captur ook alweer?
Renaults hogere alternatief voor de Clio. Hij gebruikt dezelfde techniek, maar richt zich wat meer op… mensen die behoefte hebben aan een hogere zit en instap, zullen we maar zeggen. Stoelen zijn wat vriendelijker, de technologie wat minder dans votre visage.
Wat is er precies nieuw aan de Renault Captur?
Nou, je ziet het al meteen: het front is zo uitgebreid opnieuw vormgegeven dat je zou denken dat er een compleet nieuwe generatie staat. Het is dat de achterlichten (nu met helder glas en wat designfrutsels) nog de vorm van zijn voorganger hebben; toch nog een herkenningspunt. Ook is er nu een Esprit Alpine (onze testauto) met 19-inch wielen, terwijl de grootste maat voorheen 18 inch bedroeg.
Vanbinnen werd de Captur opgefrist met een groot centraal scherm en een display in plaats van fysieke tellers. De wat radicaler getekende cockpit van de Megane en Scenic werd niet overgenomen; zoveel hipheid bleek aan de clientèle niet besteed. Wel zit het aanraakscherm, afhankelijk van de uitvoering, vol met nieuw Google-spul, inclusief Maps en ‘hé Google’. Het onderstel werd verbeterd voor ‘meer dynamiek’ en de plug-in hybride uitvoering sneuvelde vanwege gebrek aan interesse.
Hoe rijdt de nieuwe Renault Captur?
We zitten in de E-Tech Full Hybrid 145, in Nederland verreweg de populairste versie. Hij gebruikt Renaults opmerkelijke hybridegoochelarij met een turboloze viercilinder, een elektromotor van 36 kW, een starter-generator van 18 kW en een transmissie met vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektra. Klinkt ouderwets en modern tegelijk, maar het is wel effectief: de Captur rijdt soms op de wonderlijkste momenten vol-elektrisch, zoals op de snelweg of tijdens vlot optrekken. Tijdens onze test halen we, inclusief een beetje trappen in de heuvels rond Madrid, een verbruik van 4,9 l/100 km. En een ‘eco-score’ van 71, wat dat ook mag betekenen.
Qua levendigheid is dit, zacht gezegd, niet de meest prikkelende aandrijflijn. Zelf schakelen kan niet, dus je bent overgeleverd aan het digitale brein van de auto. Dat moet soms even overpeinzen welke versnelling of welke aandrijfcombinatie de handigste is. Dus soms geef je gas en zit je maar te wachten. Soms begint de benzinemotor ineens te loeien terwijl de stand van je voet niet is veranderd. Het scheelt dat deze uitvoering niet erg snel is en je weinig pogingen zult doen tot sportief rijden, want erg enerverend is het allemaal niet.
En qua rijgedrag?
Dat is goed voor elkaar. De eerste Captur vonden we ooit op dit vlak teleurstellen ten opzichte van de altijd scherpe Clio. Dat is inmiddels wel rechtgetrokken: met de nieuwe dempers is dit onderstel stevig genoeg voor wat houvast in de bochten. Ook is de opnieuw gekalibreerde besturing vrij direct en prettig gewichtig. Het zal de meeste klanten op weg naar de bingoavond niet uitmaken, maar het is toch mooi meegenomen.
Verder nog bijzonderheden?
Renault verzon een aardige oplossing voor de verplichte wildgroei aan afleidende ‘veiligheidssystemen’. Je kunt eenmalig in het centrale scherm je ‘persoonlijke modus’ instellen (alles uit…) en deze voortaan met een knop op het dashboard simpel activeren na het starten. Het interieur ontving nieuwe verantwoorde materialen en ziet er in onze Esprit Alpine fraai uit, met blauwe stiksels en hier en daar wat nepleer. En natuurlijk is er nog altijd hét speerpunt van de Captur: de over 16 centimeter verschuifbare achterbank, die zorgt dat we als niet-echt-kleine Hollanders prima achterin kunnen zitten.
Dus, moet je de Renault Captur E-Tech Full Hybrid kopen?
Als je een praktische, zuinige crossover zoekt die qua looks en tech aan boord weer helemaal mee kan komen: tuurlijk. Wil je iets waarmee je je tussen de rotondes een beetje vermaakt, dan kun je beter even verder kijken. Misschien zelfs binnen het Captur-gamma, waar je ook een TCe 90 met handbak vindt (vanaf 28.690 euro, 20.250 in België) en een Mild Hybrid met 160 pk en EDC-automaat. En anders kun je vast talloze alternatieven verzinnen…
Specificaties, verbruik en prijs Renault Captur
Uitvoering | E-Tech Full Hybrid 145 Esprit Alpine |
Motortype | viercilinder hybride |
Motorinhoud | 1.598 cc |
Versnellingsbak | 4v + 2v automaat |
Aandrijving | voorwielen |
Vermogen | 143 pk |
Koppel | 205 Nm |
0-100 km/u | 10,0 s |
Topsnelheid | 170 km/u |
Verbruik | 4,9 l/100 km |
Afmetingen l x b x h | 4.239 x 1.797 x 1.584 mm |
Gewicht rijklaar | 1.345 kg |
Bagageruimte | 348/1.458 l |
Prijs NL | € 36.490 |
Prijs B | € 31.300 |
Reacties