Kinderen van nu hebben alles waar kinderen in de jaren ’90 van droomden. Een Nintendo waar al verlichting achter het schermpje zit zodat je zelfs in een tunnel verder kunt spelen, waterpistolen die zich automatisch vullen en schieten zonder te pompen, en ze hoeven niet naar de huistelefoon te bellen om te vragen of Pietertje kan komen spelen – met het risico om een van de ouders te moeten spreken.
Maar er is één ding dat veel kids tegenwoordig moeten missen: de volwaardige MPV. Een personenbusje waarin ieder gezinslid zijn eigen stoel heeft en er ook nog ruimte overblijft voor een koelbox. Voor de kids is dit geweldig, want je weet zeker dat je broertje het niet in zijn hoofd haalt om stiekem met jouw Donald Duck mee te lezen – en voor ouders scheelt dat weer een hoop ruzie onderweg naar Zuid-Frankrijk.
Het einde van het segment
Nu gooit zelfs de Renault Espace, de original gangster van het segment, de handdoek in de ring. Het merk probeerde het nog even met een soort tussenvorm die net geen MPV was en net geen SUV, en komt nu dan met een volwaardige SUV. En ja, deze nieuwe Renault Espace heeft wel een derde zitrij, maar waar je vroeger nog wel met zes of zeven volwassenen kon zitten, is de achterste zitrij nu bestemd voor mensen die van mening waren ‘dat er heus geen mijnen in dat veld liggen’. En voor kinderen.
Twee stoelen, vier bekerhouders | Foto: © Renault
Welkom dus bij de condoleance van de MPV en hergeboorte van de Renault Espace. Overigens moeten we gelijk zeggen: het is niet de schuld van Renault. Alle andere merken die ooit een volwaardige MPV hadden, hebben inmiddels een grote SUV met een halfbakken derde zitrij. Demense willen simpelweg geen MPV’s meer.
De SUV is groter dan de MPV
Het grappige is dat als je de lengte van het interieur meet (van het gaspedaal naar de achterklep, zoals Renault dat doet), dan is de nieuwe Espace de langste van alle generaties. En toch hebben ze nergens ruimte kunnen vinden voor twee volwaardige stoelen achterin. Dat heeft er alles mee te maken dat de nieuwe Espace veel minder vierkant is dan de eerste paar generaties.
Je zou denken dat het een kleine moeite is om de koets wat vierkanter te tekenen, maar dat is weer minder gunstig voor het gewicht en de aerodynamica. En nog belangrijker: mensen zitten er niet meer op te wachten. Nogmaals: het is niet de schuld van Renault, de koper moet gewoon niets meer van MPV’s weten. Onbegrijpelijk, want we durven te wedden dat de helft van alle jongvolwassenen nu geweldige herinneringen heeft aan de vakanties achter in de personenbusjes.
Waar past de nieuwe Renault Espace in het gamma?
Maar wat is de Renault Espace dan wel? Op de eerste plaats mag je hem zien als een Austral met 21 centimeter extra lengte en 7 centimeter extra wielbasis. De Austral heeft geen derde zitrij, en bij de Espace is het een gratis optie. Laat je de achterbank weg, dan win je zo’n 100 liter bagageruimte en een heel klein beetje gewicht.
Een voordeel: andere ouders bellen jou niet elke vrijdagavond of je de dag erna alle kinderen uit het elftal naar de voetbal- of hockeywedstrijd kunt rijden ‘omdat je zo’n ruime auto hebt’. Die tweede zitrij is trouwens in alle gevallen verschuifbaar om meer bagageruimte te creëren of om de beenruimte voor de derde zitrij iets minder vreselijk te maken.
De motoren van de nieuwe Espace
Het aanbod in Nederland is overzichtelijk: je hebt drie uitvoeringen die allemaal dezelfde hybride aandrijflijn hebben. Een 1,2-liter driecilinder klinkt wat timide voor een grote SUV van ruim 1.800 kilo, maar dankzij een extra zetje van een elektromotor komt het geheel op 200 pk. De Espace komt daarmee niets tekort en bovendien doet de aandrijflijn tegenwoordig keurig soepel zijn werk. Bij de eerste hybrides werd er nog weleens wat getwijfeld of gebokt.
In theorie zou je op één tank benzine van 55 liter maar liefst 1.100 kilometer met de Espace kunnen rijden. Dat zou de auto dus niet redden als ie achterin wat vierkanter was. Helemaal automatisch gaat het zuinig rijden overigens niet; als je een beetje haast hebt, schiet het verbruik heel snel omhoog. Iets dat we wel vaker zien bij grote auto’s met kleine motoren.
Renault claimt dat de Espace ook nog 80 procent van de stadskilometers in de elektrische modus kan rijden. Of dat klopt, ligt een beetje aan hoe je het bekijkt: wij betrapten de benzinemotor er in de stad regelmatig op dat hij toch even de 2-kWh accu aan het bijladen was. Geen ramp, maar klaarblijkelijk wel noodzakelijk.
De cabine van de Espace functioneert naar behoren
Het interieur komt in grote lijnen overeen met dat van de Austral en geeft weinig reden tot klagen. Het is misschien een tikkeltje rommelig met drie (!) hendels rechts van het stuur en het schermpje had misschien wat mooier kunnen aansluiten aan de ventilatieroosters, maar het materiaalgebruik is keurig en alles zit redelijk waar het moet zitten. Het schermpje draait op Android en werkt – op de browser na – snel genoeg.
Witte bekleding in een gezinsauto, dapper | Foto: © Renault
Als je 3.000 euro of 6.000 euro meer betaalt (sowieso doen) voor de Alpine- of Iconic-versie, dan krijg je meesturende achterwielen onder je Espace. Die hebben tegenwoordig een stuurhoek van vijf graden, waarmee de draaicirkel met ruim een meter afneemt. Zet je de gevoeligheid op maximaal, dan moet je er wel even aan wennen. De auto voelt wat zwabberig aan bij snelle links-rechtsbewegingen of bij correcties in de bochten. Zet je de gevoeligheid lager, dan komt er een kleine vertraging in het meesturen van de achterwielen, waardoor de auto wat natuurlijker reageert.
Het onderstel is verder fijn geveerd. Voor een moderne auto (die doorgaans wat stugger zijn) is de Espace redelijk soepel en Renault heeft gelukkig de verleiding kunnen weerstaan om er iets sportiefs van te proberen te maken. Ben je dan toch op zoek naar een grote SUV, dan is de Espace geen slechte optie. Wil je toch nog graag een grote MPV, dan hebben we een praatgroepje waar je aan kunt deelnemen.
Wat als je nog een échte MPV wilt?
Ze zijn zeldzaam, maar echte MPV’s zijn nog nieuw te vinden. Volkswagen heeft de Multivan voor je, voor zo’n 55.000 euro. De Dacia Jogger is net wat kleiner, maar kost de helft van de Volkswagen. Als je echt wat unieks wilt rijden, dan haal je een Toyota Sienna of een Chrysler Pacifica uit Amerika. Nieuw kosten de enorme soccer mom vans daar zo’n 35.000 euro, maar slimme importeurs bieden ze hier gloednieuw en met Nederlands kenteken aan voor ruim 80.000 euro.
Dan heb je overigens wel een dik aangeklede versie, met bijvoorbeeld een ingebouwde stofzuiger. De goedkoopste optie blijft overigens om niet meer dan twee kinderen te nemen en de kinderpartijtjes thuis te organiseren. Dan hoef je nooit met meer dan twee kinderen op de achterbank op pad, hou je (per kind) 15 procent van je inkomen op zak en kun je op zoek gaan naar een dikke stationwagen.
Specificaties van de Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200 Iconic (2023)
Motor
1.199 cc
driecilinder turbo hybride
200 pk @ 4.500 tpm
230 + 205 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
106 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.722 x 1.843 x 1.645 mm (l x b x h)
2.738 mm (wielbasis)
1.824 kg
55 l (benzine)
250 / 1.777 l (bagage)
Prijzen
€ 52.030 (NL)
€ 48.900 (B)
Bart heeft op 7 augustus 2023 geschreven:
Lijkt veel op Koleos