De Renault Scénic, de meest succesvolle midi-MPV aller tijden, gaat verder op de bijtellingsvriendelijke toer. Hij levert daarbij niets in aan doorzongevoel.
 
Allereerst willen we even onze excuses maken aan onze Belgische lezers. We kunnen ons namelijk goed voorstellen dat al dat gemekker over bijtelling jullie zo langzamerhand de keel uit komt, waarvoor sorry. Echter, je kunt het ook zo zien: al die caravantrekkers die om een paar eurootjes per maand te besparen zichzelf opzadelen met tergende ecomobielen, die moeten toch haast wel goed zijn voor een hele rits mooie grappen over Hollandse zuinigheid? ‘Hoe krijg je een Nederlander op een doorgedraaide rodeostier? Plak er een groen a-label op.’ Zoiets.
 
Renault is zich in ieder geval maar al te bewust van het kuddegedrag van de centen tellende automobilisten alhier. Daarom rusten ze de Scénic – met afstand de populairste MPV in Nederland, en de rest van Europa – tegenwoordig uit met twee dieselmotoren die in de 20-procent-bijtellingscategorie vallen. We rijden met de nieuwe Energy dCi 110, een doorontwikkeling van de bekende 1.5 dCi-motor. In de Mégane liet dit blok al eerder een uitstoot van slechts 90 g/km noteren.
 
In de Scénic blijft dit cijfer steken op 105 gram, lang niet slecht voor een auto van dit formaat. Zeker met deze binnenruimte, want mensen nog aan toe, wat kun je er toch een hoop rotzooi in kwijt. In de Grand Scénic die we reden, zou je hele feesten en partijen kunnen organiseren.
 
De lichte facelift die de Scénic heeft ondergaan, behelst in het interieur onder andere nieuwe bekledingsstoffen, een hoop mooie accenten en een nieuw, retestrak schermpje in het dashboard voor de snelheidsmeter en andere functies. Je kunt de kleur en look hiervan zelf instellen, waarbij de opties variëren van klassiek tot hypermodern. Daar houden we wel van. Ook krijg je nu standaard hill start assist en kun je kiezen voor rijbaanherkenning en een grootlicht-assistent.
 
Aan de buitenkant zijn het front en de achterkant licht gewijzigd, waarbij er nog altijd een verschil tussen Scénic en Grand Scénic bestaat. De laatste is wat strakker en zakelijker qua vormgeving. Er is een nieuwe ijsblauwe kleur die ‘m bijzonder goed staat, en je kunt zelfs 18-inch velgen bestellen.
 
Goed, tot zo ver het uiterlijk en innerlijk. Hoe rijdt dit busje met een extra Hollandse spaarmotor? Daarover kunnen we kort zijn: prima. De Scénic is stil en sereen, en al levert de Energy dCi misschien niet erg veel pk’s, het riante koppel van 260 Nm zorgt ervoor dat er toch aardig wat vaart in te brengen is. De versnellingsbak is wat hakerig, maar maakt prettig korte slagen. De bedieningselementen moet je af en toe even uitvogelen, waarna ze eigenlijk volstrekt logisch zijn.
 
Al met al snappen we goed waarom de Scénic zo succesvol is. Het is simpelweg een ideale manier om jezelf en je middelgrote familie te verplaatsen. Ruim, comfortabel, zuinig en betaalbaar; we voorspellen dat ook deze uitvoering weer als warme broodjes zal verkopen. Mocht je toch iets meer pit wensen, dan is er nog een versie met 130 pk te krijgen die ook voor 20 procent bijtelling in aanmerking komt. Geen van beide zal je bloed veel sneller doen stromen.

Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Expression

 




Cijfers

0-100 km/u: 12,8 s

Top: 180 km/u

Verbruik: 4,1 l/100 km

Motor: 1.461 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 110 pk

Koppel: 260 Nm

Gewicht: 1.405 kg

CO2: 105 g/km

 

Prijs

NL: € 30.590

BE: € 25.350

 

Vonnis

Euro’s besparen en toch ruim rijden. Heb je 2,3 kinderen, een bescheiden formaat hond en vind je de Albert Heijn ook zo duur geworden: sla je slag

Reacties