14
Autonieuws
Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce
29 okt 2024 - 16:02 uur
29 oktober 2024 - 16:02 uur
‘Helaas moest de Cullinan worden gebouwd. Er zijn veel te veel smakeloze rijkaards op aarde om ‘m niet te laten bestaan’
Dan is er z’n uiterlijk. Ik had de foto’s al gezien en zie ‘m nu dus in het echt. Ik heb er inmiddels heel wat kilometers mee gereden en ik heb goed geluisterd naar de mensen die ‘m hebben ontworpen – vooral toen ze me vertelden waarom hij er zo goed uitziet. Maar dat doet ie niet. Ik ben de mening toegedaan dat een Rolls-Royce een zekere elegantie moet bezitten, en dat z’n proporties je vanwege hun perfectie met stomheid zouden moeten slaan, precies zoals de Phantom VII dat deed in 2004. En ook dat doet deze niet. Ik heb al wel eens eerder opgemerkt dat de subjectieve wereld van design en styling er een is waar ik liever geen mening over geef, maar werkelijk niemand heeft me tijdens de testrit gezegd dat hij of zij het uiterlijk van deze auto waardeert. ‘Beter dan een Bentayga’, is het grootste compliment dat ik uit iemand wist te persen, en dat is natuurlijk zoiets als beweren dat jouw genitale wratten heus nog niet zo afgrijselijk zijn. Maar ik denk dat ik nu uit kan leggen waar het mis is gegaan. De Rolls-Royce Cullinan ziet eruit als een Chinese nepper, een van die autoshow-aberraties die we een decennium geleden zagen toen de Chinezen er nog niets van begrepen. Je begrijpt pas echt hoe lelijk hij is ie naast een Phantom of een Ghost staat geparkeerd. Maar uiteraard kan je, eenmaal gezeten in het ding, de buitenkant ervan niet zien – dat is een balsem voor de ziel terwijl je ‘m voor de tweede keer probeert te starten, aangezien de motor zo stil loopt dat je niet doorhad dat hij al stationair liep. Dan ben je al in de stoel geklommen (dat klimmen moet ik door mijn lengte ook al in een Boxster, maar dat terzijde), en heb je al gevoeld dat het stuur een beetje dikker is dan je zou verwachten. De voorstoelen omhelzen je, en terwijl je lekker gaat zitten (dat lukt) kijk je eens naar de klokken en meters en denk je bij jezelf: hmm, dit lijkt allemaal wel in orde te zijn. Het stuur komt naar je toe en dan begint de enige echte Rolls SUV-ervaring. Die stilte is echt schitterend. De moderne automobiele techniek houdt zich vooral bezig met het scherper en sportiever en sneller maken van dingen, zodat het rijden van een machine waarvoor rust en stilte een prioriteit is, aanvoelt als een geneeskrachtig bad. Geluiden van de ophanging en de banden zijn er nauwelijks dankzij 100 kilo (!) aan geluidswerend materiaal, en door toedoen van banden die met schuim zijn geïsoleerd. Als je weinig gas geeft, hoor je de motor niet, en je krijgt de indruk dat de Rolls-Royce Cullinann z’n twaalf zuigers als je meer gas geeft alleen laat horen omdat dat nou eenmaal leuk is. De hele belangrijke ‘wegrijd’-actie – hoe ver je het rechterpedaal in moet drukken om de auto vanuit stationair in beweging te brengen – is prima gedoseerd en het zicht naar voren is goed. Het oversteken van kruisingen vereist wel enige aandacht omdat er zich zo ontzettend veel aan Cullinan-motorkap voor de voorruit bevindt.‘Deze auto ziet eruit als een Chinese nepper, een van die autoshow-aberraties die we een decennium geleden zagen’
Het rijden op lage snelheid is niets minder dan een wonder, zelfs op de optionele 22-inch wielen – geen enkele andere SUV biedt deze mate van serene voortstuwing. Vergroot de snelheid, en de stilte duurt voort, en al kun je de ophanging wat strakker laten aanspannen – onplezierig hard wordt het allemaal uiteraard nooit. ‘t Is per slot van rekening een Rolls. De kwantiteit aan prestaties die hij je biedt, is meer dan adequaat. Ik heb geen idee of de Rolls-Royce Cullinan de opgegeven acceleratieclaims daadwerkelijk haalt, maar ik kan je wel vertellen dat als hij nog sneller zou zijn dan hij is, je niet zou kunnen stoppen voor de volgende bocht. Noch zou je die bocht kunnen nemen. Deze auto spot met natuurkundige wetten, tot op een heel specifiek punt. En net zoals bij veel andere hedendaagse auto’s die zulke trucs kennen, kun je beter goed op je tellen passen als je dat punt bereikt. Ja, uiteraard beschikt de Cullinan over een uitgebreid pakket aan elektronische hulpjes, maar geen van hen zorgt ervoor dat je niet te hard gaat. De voorkant breekt uit en je begint te zweten. Ik heb nog niet besloten of dat ‘m nou indrukwekkend snel maakt, of dat hij gewoon onderstuurt.‘Het rijden op lage snelheid is niets minder dan een wonder, geen enkel andere SUV biedt deze mate van serene voortstuwing’
Er zijn nog een paar andere dingetjes waar ik wat over te mekkeren heb. De cabine is heel duur uitgevoerd en wordt, heel fijn, niet gedomineerd door het 27 inch plasmascherm. Maar de instrumenten zijn zodanig over de hele cabine verspreid dat het er alle schijn van heeft dat de opdracht aan de interieurbouwer was om de kinderen bezig te houden tijdens lange ritten door hen te laten zoeken naar de knop voor de stoelmassage (oplossing: onder de armleuning in het portier van de bestuurder; de knoppen voor de verwarming zitten in de middenconsole). Het is allemaal een beetje lukraak. De middenarmsteunen bevatten een handig opbergvak dat zo lijkt te zijn weggelopen uit een middenklasse Renault en – hoewel ik weet dat we in een heel vroege productieversie rijden – het zicht aan de zijkant naar buiten wordt totaal geruïneerd doordat de flank en de ruit niet op een lijn liggen. En de achterbak is niet al te groot. Hoogstwaarschijnlijk kan dat de mensen die een Rolls-Royce Cullinan gaan kopen allemaal niets schelen, op die achterbak na misschien. Wat zij aanschaffen, is een auto zonder rivalen, met een ongeëvenaarde, nadrukkelijke aanwezigheid op de weg, een auto die bovendien tamelijk capabel is als de route wat ruiger wordt. Ja, het voelt helemaal verkeerd aan om zoiets duurs als dit eens even door het struikgewas te jassen, en er zijn geen sperdifferentiëlen of extra knobbelige banden beschikbaar, maar hij zal zeker aankunnen wat van ‘m wordt gevraagd. Puur afgaand op de manier waarop hij rijdt en hoe hij jou laat voelen achter z’n stuur, is de Cullinan een waardige Rolls-Royce. Maar waarom is hij zo ontzettend en ontstellend onaantrekkelijk? Was dat nou echt nodig? Ik veronderstel dat we dat nooit zullen weten, en Rolls zal heus alle geproduceerde exemplaren wel weten te verkopen. Nou ja, ik wens iedereen het beste.‘De kwantiteit aan prestaties die hij je biedt, is meer dan adequaat’
Reacties