Heb jij dat ook, elke keer als je een nieuwe auto koopt, dat je bij jezelf denkt: leuk, maar was ie nou maar duurder… Nee? Nou, de gemiddelde klant van Rolls-Royce blijkbaar wel. Of eigenlijk wilden ze vooral meer mogelijkheden hebben om de boel te personaliseren. Nu is Rolls-Royce de moeilijkste niet; ze bedachten een aantal nieuwe mogelijkheden voor de vernieuwde Ghost. Zo kun je nu remklauwen in een andere kleur bestellen. De facelift draagt de waardige naam Series II.

Voordat de Belastingdienst aan komt kloppen, is dit de goedkoopste auto die het merk aanbiedt. ‘De instapper’, als dat nog van toepassing is op een auto die in Nederland minimaal 500.000 euro moet kosten. Maar is zo’n auto dan écht zo bijzonder om in te rijden? En hoe rijdt zoiets in Nederland? Zoals je op de foto’s ziet, ligt Saaxumhuizen er erg mooi bij in deze tijd van het jaar, dus we gaan op pad.

Wat is er nieuw aan deze Rolls-Royce Ghost Series II?

De achterlichten zijn iets aangepast, maar vooral de neus is nieuw. De Pantheon-grille valt meer op en de bumper en koplampen zijn ook een beetje bijgepunt. Nieuw is dat je een kleur kunt kiezen voor de remklauwen (al heb je maar drie keuzes) en ook is stoffen bekleding nu een optie. Deze zogenoemde Duality Twill-bekleding is gemaakt van bamboe. Het patroon is de bekende dubbele ‘R’. Verder staat de auto nu op 22-inch velgen.

Binnenin herken je de vernieuwde Ghost aan het scherm achter het stuur; voorheen zaten hier analoge tellers. Dat vinden we in een Rolls iets passender, maar dit is wel helemaal 2025. Ook staat de Spirit of Ecstasy nu met gespreide vleugels onder het klokje in het interieur. Daarnaast kan het thema van het besturingssysteem nu van kleur veranderen.

Rijdt zo’n Rolls nou écht zo bijzonder?

Nou, eigenlijk wel. Alle auto’s worden steeds beter, maar hoewel andere merken dichterbij kruipen, staat deze Rolls nog op eenzame hoogte. De V12 is ongekend soepel, de geluidsisolatie is subliem en het is bijna alsof je op een wolkje rijdt. De auto scant de weg en past de luchtvering aan om oneffenheden preventief op te vangen. Dit is zeker ook bij drempels goed te merken. Al met al is de rijervaring meer dan de som der delen. Het voelt altijd bijzonder om in een Rolls te rijden.

Dit is nog te korte; er is ook een versie met lange wielbasis

De Rolls-Royce Ghost moet het sportievere alternatief zijn van de Phantom (waarbij de Ghost Black Badge nog wat sportiever is), maar het blijft een slagschip om te rijden. Dat komt onder meer door het grote stuur en het lichtjes overhellen in de bochten. Wat overigens niet wil zeggen dat de auto niet wendbaar is; de achterwielen sturen mee waardoor je moeiteloos een rotonde pakt. Bovendien zijn banden tegenwoordig zo goed dat ook deze Ghost genoeg grip heeft.

De oude legende wil dat je in het interieur van een Rolls alleen het klokje kunt horen tikken. Dit is wat overdreven. Bij het optrekken klinkt het kalme zoeven van de twaalfcilinder en op de snelweg hoor je altijd wel iets van de banden en de wind. Dit is overigens met opzet: een te stille auto zou wagenziekte kunnen opwekken. Iets waar je op de achterbank van een elektrische auto bijvoorbeeld sneller last van hebt.

Hoe is het om met zoiets in Nederland te rijden?

Rolls spreekt graag over de monolithische ontwerpfilosofie, maar in normale taal betekent dit dat de Ghost een hoekig ding is. Het is daardoor soms wat lastig inschatten waar de uiteinden van de auto zich precies bevinden. Met een beetje pech pak je dan precies een stoepje. De 360-graden camera helpt je hierbij trouwens uit de brand. Het is ons gelukkig gelukt om de nieuwe 22-inchers heel te houden.

Verder past het ding, met ruim 5,5 meter lengte en net geen 2 meter spanwijdte, nergens écht lekker in een parkeervak. Het is dan ook een auto voor mensen met een royale oprit, die alleen evenementen met valet parking bezoeken. En voor de gelegenheden waar wel geparkeerd moet worden, zit er vast een chauffeur achter het stuur. Een hoop mensen vinden het idee van rijden in zo’n gevaarte intimiderend, maar er zijn zat bouwvakkersbusjes die groter zijn. En daarbij gaat het ook meestal goed.

Iets waar de potentiële koper zich misschien niet zo druk om maakt, maar de gemiddelde redactiepauper die een tijdje met zo’n ding rijdt wel: de Ghost is niet zuinig. Op papier verbruikt de auto gecombineerd 15 l/100 km. Als je grote stukken snelweg pakt, kun je het gemiddelde zowaar onder het opgegeven verbruik krijgen: 12 l/100 km. De boordcomputer gaf aan dat het gemiddelde verbruik sinds het verlaten van de fabriek gemiddeld 18 l/100 km was. En dat voor 2 euro per liter.

Hoe is het interieur van de Rolls-Royce Ghost Series II?

We moeten het natuurlijk even hebben over het interieur. Onze Ghost (niet de auto op de foto’s) heeft fineer met een soort zilvercoating. Dit zie je heel lichtjes in de nerf van het hout, maar het grootste doel is het weren van UV-straling. Zo gaat het hout langer mee. Verder zitten we op stoffen bekleding in de kleuren chocolade en Turchese. We zullen niet zeggen dat het voelt alsof Rolls hiervoor een restpartij nektasjes heeft gebruikt. Nee, laten we het vooral ‘uitgesproken’ noemen.

Bij Rolls-Royce kun je het gelukkig zo normaal maken als je zelf wilt. Toevallig staat er een nieuwe Phantom buiten geparkeerd wanneer we de Ghost terugbrengen. Deze heeft een zwarte lak, zwarte wielen en een volledig zwart interieur. Helemaal het tegenovergestelde van onze testauto; minder de finfluencer- en meer de Don Corleone-specificatie.

Wat is de prijs van de Rolls-Royce Ghost?

Wat de opties precies kosten, verklapt Rolls niet. Wel weten we dat de vernieuwde Ghost in Nederland minimaal 480.000 euro kost. Let wel: dit is nog zonder opties. Zelfs massagestoelen zijn bijvoorbeeld niet standaard. En die mooie hemel met sterren erin moet je ook los bestellen, en dat is min of meer een verplichting. Een Ghost onder de 500.000 euro zal waarschijnlijk niet besteld worden in Nederland.

Dus, moet je de Rolls-Royce Ghost Series II kopen?

Je kunt veel – heel veel – andere mooie spullen kopen voor dit geld, maar dit is niet de mindset van een Rolls-koper. Die koopt een Rolls én al die andere dingen. Dus als je het kunt lijden, dan gaat er weinig boven een Ghost. Behalve dan de Phantom – en als je er toch de parkeerruimte voor hebt, zouden we altijd die kiezen.

Rolls-Royce Ghost Series II specificaties (2025)

Prijzen€ 460.000 (NL)
Motorinhoud6.749 cc
MotortypeV12 biturbo
Power571 pk/420 kW, 850 Nm
Aandrijvingachterwielen, 8v automaat
Acceleratie0-100 km/u in 4,8 s
Topsnelheid250 km/u
Verbruik15,3 l/100 km
CO2-uitstoot346 g/km
Tankinhoud90 l (benzine)
Afmetingen5.545 x 1.998 x 1.573 mm (l x b x h)
Wielbasis3.295 mm
Gewicht2.490 kg
Bagage464 l

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *