Majestueus, overdadig, zijdezacht en nu ook nog eens met een batterij parkeercamera’s. Uitbundiger kon Rolls ‘m niet klaarstomen voor een volgend decennium.
Het ronkende woorden kondigt Rolls-Royce aan dat de Phantom II met een blik op de toekomst verder is verbeterd. Dat zijn grote woorden voor een facelift. Maar elke wijziging aan de auto die al sinds 2003 op de markt is, is wereldnieuws. Tegelijkertijd geven de Britten toe dat er aan het uiterlijk niet al te veel gewijzigd is. Waarom zouden ze ook? De kopers geven aan nog steeds in hun sas te zijn met de lijnen van het kapitale spook, dus daar hoefde weinig tot niets aan te gebeuren. Al zou het alleen maar zijn om niet te veel opschudding rond het poloveld te veroorzaken of bitchfights tussen dames van niveau: ‘De limousine van jouw man is zóóó 2011.’
De aanpassingen beperkingen zich tot het front. Daar verdwenen de ronde mistlampen en verschenen smalle streepjes. Hierdoor kon Rolls de nieuwste led-techniek gebruiken. De lampen kunnen nu om een hoekje kijken en gedragen zich geheel snelheidsafhankelijk.
Krijg je de kans om de Phantom II van wat dichterbij te bekijken dan zie je tal van camera’s rondom in de carrosserie. Maar meer dan dat is er niet te vinden aan wijzigingen.
Op het mechanische vlak werd de auto meer aangepakt. Het onderstel is wat strakker afgesteld, de oude zestraps automaat verdween en er kwam een achttraps versie voor in de plaats. Een heerlijke bak, naar onze bescheiden mening. Niet dat de zesbak een onbehouwen tandwielkast was, maar de nieuwe automaat schakelt echt boterzacht en onmerkbaar. Tenzij je de kickdown activeert voel je helemaal niets van de schakelmomenten. In combinatie met een nieuwe generatie achterdifferentieel is het brandstofverbruik (en daarmee de uitstoot CO2) met 10 procent gedaald. Op een verbruik van 15 l/100 km is dat een behoorlijke vooruitgang, maar niet zodanig dat Shell een winstwaarschuwing hoeft af te geven.
Op de optielijst staat het Dynamic Package, volgens zeggen op verzoek van klanten. Het nut ontgaat ons (zie je een olifant op gympen lopen?). Ter waarde van een leuke middenklasser wordt je onderstel aangepakt met onder meer steviger reactiestangen, een straffere ophanging en aangepaste schakelmomenten van de automaat. Een sportauto zal de Phantom nooit worden en het dikkere stuur dat je erbij krijgt, mag de prullenbak in. Een Rolls moet een dun stuur hebben en daarmee uit.
Een moderner navigatiesysteem hoort ook bij de facelift, net als een eenvoudiger variant van de bedieningsinterface. Tot nu gebruikte Rolls het vermaledijde iDrive van de eerste generatie. De audio-installatie is uitgebreid met een usb-aansluiting. Zoals het een Rolls-Royce betaamt, zijn al deze nieuwerwetsigheden keurig weggewerkt, maar ja, je kunt nu eenmaal niet langer zonder. De oude Phantom liep wat dat betreft hopeloos achter. Daar is een einde aan gekomen. Met de nieuwste versie van de Phantom toont Rolls-Royce inderdaad aan dat het klaar is voor de toekomst zonder de traditie van het merk geweld aan te doen.
Rolls-Royce Phantom II
18/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,7 s
Top: 240 km/u
Verbruik: 14,8 l/100 km
Motor: 6.749 cc, V12 benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 453 pk
Koppel: 720 Nm
Gewicht: 2.560 kg
CO2: 347 g/km
Prijs
NL: op aanvraag
BE: op aanvraag
Vonnis
Koninklijk als altijd; verbeterd door technische aanpassingen. Gelukkig is er aan z’n inborst niets veranderd. Deinend op de achterbank waan je je in de zevende hemel
Reacties