De gemiddelde leeftijd van een Rolls-Royce eigenaar is in de afgelopen jaren gedaald van 55 naar 43 jaar. Dat is mooi, want Rolls wilde niet als een soort upper-class Cadillac eindigen, waarbij de bruikbaarheid van de kofferruimte niet meer wordt gemeten in golftassen, maar in rollators. Elk merk wil verjongen. Meneer de baron moet er maar aan wennen dat de hippe rapper of ruige rocker naast ‘m in hetzelfde merk rijdt. Ook de mannen uit Goodwood hebben ontdekt dat in-house customising en limited editions een zeer lucratieve bezigheid kunnen zijn. Het is niet voor niets dat de ‘actiemodellen’ van aartsrivaal Bentley ons om de oren vliegen.
Hebben ze net als Bentley volledig uitgepakt?
Een Rolls blijft een Rolls, dus de Black Badge is ingetogen en daarmee een tikkie sinister. Het interieur van onze testauto is in oogverblindend kobaltblauw leer uitgevoerd. Op de carrosserie zit een zwarte lak van een kwaliteit en glans die we nog nooit hadden gezien. Het is alsof je naar de bodem van een even heldere als pikzwarte oceaan staat te kijken. De velgen zijn gemaakt van een composiet van lichtmetaal en koolstofvezel. Alle typeplaatjes, dé pronkstukken van een Rolls, zijn uitgevoerd in zilver met zwart. Zelfs de Spirit of Ecstasy heeft een Ray-Ban Wayfarer op gekregen en een zwart leren jas. Als de tint nog donkerder was, zou je zweren dat Darth Vader op de neus staat.
Voor het dashboard en de deurlijsten is ook een combinatie van aluminium en carbon gebruikt, de luchtroosters zijn voorzien van een zwarte PVD-coating, die voorkomt dat de lamellen hun kleur op termijn verliezen.
Ook bij deze Rolls-Royce Wraith Black Badge heb je dus het beste van het beste?
De kwaliteit van de auto is boven elke standaard verheven. Het werk van tal van grootheden uit de muziek-, mode- en sportwereld vormde de inspiratie voor het ontwerp, aldus Giles Taylor, de man die bij Rolls-Royce over het tekenwerk gaat.
De geboorte van de Rolls-Royce Wraith Black Badge wordt letterlijk kracht bij gezet door ook onder de motorkap een en ander onder handen te nemen. De standaard Wraith is al geen sukkelaar en het vermogen van de 6,6-liter V12 bleef met 632 pk dan ook gelijk. Het koppel steeg echter met 70 Nm en bedraagt nu 870 Nm, de achttraps automaat schakelt pas bij meer toeren. Spreek je het volle vermogen aan, dan gaat hij door tot de begrenzer bij 6.000 tpm en laat hij steviger van zich horen. De aandrijfassen, de vering en de stuurinrichting zijn aangepast om een scherpere wegligging en een directer stuurgedrag te krijgen. Er gaat meer urgentie uit van de Wraith, zonder dat hij er stampij om maakt. Overigens is ook de Ghost als Black Badge leverbaar. Daar was een vermogenstoename wel op zijn plek, dus die levert nu 611 pk en een koppel van 840 Nm.
Het is grappig om te zien dat een auto juist meer opvalt door ‘m onopvallender te maken. Tot het moment dat de Wraith RS Clubsport komt, is de Rolls-Royce Wraith Black Badge de koppendraaier.
Rolls-Royce Wraith Black Badge
Motor
6.592 cc
V12 biturbo
632 pk @ 5.600 tpm
870 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u
Verbruik
14,6 l/100 km
333 g/km CO2
G label
Afmetingen
5.285 x 1.947 x 1.507 mm (l x b x h)
3.112 mm (wielbasis)
2.440 kg 82 l (benzine)
470 l (bagage)
Prijzen
NL n.b. (25%)
B n.b.
Het Vonnis
Rolls-Royce zet de bling-bling overboord ten faveure van jongere kopers. Wat ons betreft is de missie geslaagd: de Wraith Black Badge biedt nog steeds ultiem comfort maar oogt ondertussen als de schurk uit een superheldenfilm
Reacties