Matching numbers: dat is waarvoor de rode broeken dragende, kreeft etende mannen in de wereld van het auto’s verzamelen graag hun goedgevulde portemonnees trekken, zeker in het geval van een Porsche 911-schuurvondst. Waarom en hoezo? Nou, omdat – als de overeenstemmende nummers zich op de juiste auto bevinden – ze een dik, vet synoniem zijn voor de juichkreet ‘kassa!’. Dit heilige gegeven impliceert dat alle delen van een auto bij elkaar horen. Als de carrosserie, de versnellingsbak, de motor, et cetera, allemaal hetzelfde DNA hebben, is dat in de ogen van rijke verzamelaars het teken dat de auto authentiek is, en de waarde gegarandeerd is.
Dat is ook waarom ze hun vingers zullen aflikken als ze deze nogal muffige paarse Porsche 911-schuurvondst zullen zien. We geven het meteen toe: hij ziet er niet bepaald uit als een waardevolle schat. Maar dat doet er niets toe. De auto heeft namelijk het nummer 9113601576 overal op z’n vettige onderdelen en chassis staan. Dat betekent dat dit de laatste, uiterst zeldzame, rechtsgestuurde Porsche 2.7 RS is. Deze homologatiespecial uit 1973 was de eerste Porsche die de letters
RS op z’n bumper geplakt kreeg.
RennSport: inmiddels zal je wel weten dat die initialen alleen maar iets goeds kunnen betekenen op Planeet Porsche.
In totaal werden er 1.590 exemplaren van Porsches beroemde icoon met de
ducktail achterop gebouwd. Bij 111 daarvan zat het stuur aan de rechterkant en zeven hadden de kleur paars. Volgens de nieuwe eigenaar van de auto – een wandelende en pratende Porsche 2.7 RS-Wikipediapagina genaamd Josh Sadler – werd ie gekocht en geregistreerd in Engeland in 1973. Maar in 1978 werd ie verkocht aan een zakenman uit Trinidad, en die verscheepte de paarse RS naar zijn huis in het Caribisch gebied.
In Trinidad werd ie vervolgens nog twee keer verkocht. Eerst in 1989 – waarna ie werd overgespoten in Japans metallic-paars – en daarna aan een man die naar de naam Leon Paria luistert. Gedurende deze periode moeten de heiligschennende BBS-velgen in de kleur van de carrosserie zijn aangebracht. En de
whaletail-spoiler, de Amerikaanse koplampen, de getinte ruiten, de dikke bumpers uit de jaren zeventig, plus de nieuwere remlichten.
‘We geven het meteen toe: hij ziet er niet bepaald uit als een waardevolle schat. Maar dat doet er niets toe’
De Porsche 911-schuurvondst
Leon bezat de auto zeven jaar voordat hij ‘m parkeerde achter een muurtje bij zijn huis, omdat ie ‘m niet meer aan de praat kreeg. Tragisch genoeg overleed hij vervolgens na een schietpartij terwijl hij op weg was naar een winkel, in 2002. Daardoor bleef de auto eenzaam en alleen bij zijn huis staan – tot het afgelopen jaar. Toen zag een kennis van nieuwe eigenaar Josh de inmiddels in verval geraakte auto staan, kocht ‘m, en verscheepte ‘m naar de Amerikaanse staat Florida.
‘Toen ik de foto’s aanvankelijk zag, dacht ik dat ie een wrak had gekocht’, zegt Josh. Dat was dus niet zo. In tegenstelling tot veel RS’en die compleet zijn afgeragd door ermee te racen, was dit exemplaar snaarstrak en kaarsrecht, en dus was Josh ermee in zijn sas. Dankzij de magische overeenstemmende nummers had ie al meteen een waarde van ongeveer 600.000 euro. Met een uiterst zorgvuldige restauratie zit het er dik in dat ie zomaar meer dan een miljoen waard zou kunnen zijn – misschien wel anderhalf.
‘RennSport: inmiddels zal je wel weten dat die initialen alleen maar iets goeds kunnen betekenen op Planeet Porsche’
Zijn ziel kwijt
Hoewel het restaureren van RS’en jarenlang het dagelijkse werk van Josh is geweest, zit hij er niet op te wachten om er nog eens eentje onderhanden te nemen. ‘Veel RS’en zijn inmiddels helemaal in nieuwstaat gebracht. Als ik deze auto ook zo aan zou pakken, ‘m dus helemaal zou strippen en ‘m dan restaureren, dan is ie z’n hele geschiedenis kwijt. Dan verliest ie z’n historische glans, dan verliest ie z’n ziel. Dan is het gewoon een nieuwe RS. Saai.’
Maar dat is helaas niet wat de markt voorschrijft. In 1980 zou je circa 12.000 euro hebben betaald voor een net exemplaar. In 2004 zou een RS Touring je een kleine ton hebben gekost. In 2011 waren ze ongeveer 300.000 euro waard, en op een veiling in 2014 is er eentje verkocht voor 1.150.000 euro. Er gaan geruchten dat gave RS-exemplaren met corresponderende nummers recent nog meer hebben opgebracht.
Is deze Porsche 911-schuurvondst de volgende in dat rijtje? Josh staat open voor biedingen, dus neem een gok en je weet het.
DDutch heeft op 27 november 2018 geschreven:
Het motor-type plaatje op het ventilatorhuis dat ”911 SC” vermeld is juist een van de kenmerken van een 911 die is uitgerust met een 210 pk 2.7 Carrera motor. Dat is dus wel degelijk te vinden op een originele 2.7 RS uit 1973 maar ook op de Carrera 2.7 MFi met de harmonica bumpers, de zogenaamde G-modellen, gebouwd van 1974 t/m 1976. Dit bestond dus al als type aanduiding voor de Carrera (MFi) motor, ruim voordat er sprake was van een 911 SC. Deze Carrera is dus hartstikke echt en waarschijnlijk tussen de 500000 en 1200000 Euro waard
Chris heeft op 28 november 2017 geschreven:
De mensen zijn knettergek die zoveel willen betalen voor een platgeslagen kever waar er al meer dan 1 miljoen van geleverd zijn. Dan roepen ze dat het een speciale of zeldzame uitvoering is, maar wat is daarvoor speciaals of zeldzaams aan als dat een paar keer per jaar gebeurt en van die auto al zoveel exemplaren geproduceerd zijn. Daarnaast rijden die oude 911’s ook beroerd, weet ik uit ervaring, vandaar dat ze zelden snel rijden, ook al omdat de meeste moderne GTI’s e.a al sneller zijn.
Jean heeft op 1 juli 2019 geschreven:
Ok Chris, bedankt voor je toelichting!
Rex heeft op 26 oktober 2016 geschreven:
Zou het kunnen zijn dat het basis model van de RS feitelijk een SC is maar dan opgekieteld?
Dat zou dan namelijk de 911 SC op het typeplaatje verklaren.
In het algemeen vind ik het gedoe rondom deze klasse van auto’s overigens zwaar overhyped qua oplopende marktwaarde.
Er is in de loop der jaren ook al zoveel veranderd aan deze auto dat hij onmogelijk nog kan worden weggezet als authentiek/origineel en noem nog maar wat gewichtige woorden op.
bas heeft op 16 juli 2016 geschreven:
Dit artikel slaat nergens op.. Het is geen duck tail achterop deze maar een wailthale en het is geen RS 2.7 maar een 911 SC! Het staat nota bene op het type plaatje ‘911SC’..
TopGear Nederland heeft op 28 juli 2016 geschreven:
Beste Bas, zoals we in het artikel aangeven is de auto flink verbouwd met foute onderdelen – waaronder een whaletail in plaats van de originele ducktail. Hoe het met de letters ‘SC’ op het typeplaatje zit, weten wij ook niet, maar als je het VIN-nummer nagaat kom je altijd bij een 2.7 RS uit. Of jij moet iets weten wat niemand anders weet – inclusief eigenaar Josh…
jonathan heeft op 14 september 2016 geschreven:
Ik heb vroeger eens in een eend gereden, die deed het toen nog prima.
Rex heeft op 26 oktober 2016 geschreven:
Met minieme verschil dat die eend zeer waarschijnlijk allang geshredderd is?
Chris heeft op 28 november 2017 geschreven:
Er rijden volgens mij meer 50 jaar oude eenden rond dan 50 jaar oude platgeslagen kevers, ik zie de eerste regelmatig nog rondrijden, de eigenaren van laatstgenoemden schijten al in hun broek als ze ermee sneller dan 100 rijden, vandaar dat ze hem liever thuis laten staan tot er een sukkel langs komt die er veel geld voor wil betalen.