Zag de hatchback van de Skoda Fabia er voorheen nog enigszins te pruimen uit, de Skoda Fabia Combi blonk vooral uit door lelijkheid. Bij de nieuwe Fabia Combi is daar gelukkig wat aan gedaan, kijk zelf maar.
Niet dat de nieuwe Skoda Fabia Combi plotseling een statement van design is geworden – daaraan doet Skoda vooralsnog niet mee, sterker: de hele VAG Groep produceert al jaren een tamelijk uniforme brei auto’s – maar een aanmerkelijke verbetering is het wel. Het sukkelige van de vorige Combi, die er vooral in de goedkoopste uitvoering met van die minuscule wieltjes uitzag als een misvormd babynijlpaardje, is gelukkig verdwenen. En ja, als je voor een Fabia Combi in de markt bent, neem vooral grote, lichtmetalen wielen. Je haalt ‘m er enorm mee op.
Is het meer dan alleen budgetvriendelijk?
Nou worden Skoda’s voornamelijk om budgettaire redenen gekocht – lage aanschafprijs, veel ruimte, aantrekkelijke leasetarieven en een lage bijtelling – waardoor een setje fraai lichtmetaal meestal sneuvelt in het offertestadium. We hebben een mooie reden voor je om dat nu eens niet te doen: het infotainmentsysteem. Dat behelst een slimme koppeling tussen je smartphone en de auto: voor je audio, wat handige apps – zo zegt Skoda – en een navigatiesysteem. Maar met een landkaart op schoot ben je meer gebaat. Dit van Volkswagen afkomstige product, waarin het op een of andere manier wel werkt, is van zo’n beroerde kwaliteit dat lichtmetalen wielen de enige juiste keuze zijn. Uiteraard in combinatie met het standaard audiosysteem en een plak-navigatiedoosje aan je voorruit.
Overigens is dat brakke stukje techniek het enige dat we kunnen aanmerken op de Skoda Fabia Combi. Hij rijdt prima, en dat is bij Skoda neutraal voelend, comfortabel en ontspannend. Dat laatste wordt ook veroorzaakt door de 1,0-liter driecilinder-motor van de uitvoering die wij testten: die verplaatst de auto en meer ook niet. Sommigen zouden chagrijnig worden van dat futloze, bij ons werkt het ontspannend. Gewoon rustig aan, ontspannen, het is nog zuinig ook.
Ga je echt als een bezetene aan het sturen en schakelen dan is er best wat vaart in deze Fabia Combi te krijgen en te houden. Natuurlijk, 0 naar 100 km/u in bijna 15 seconden haal je met een gemiddeld paard ook, maar als je sneller wilt, zul je moeten wachten op de Fabia RS. En die is vast niet zo aantrekkelijk geprijsd als dit ruimtewonder. Daarnaast: z’n wegligging is prima, hij stuurt en remt zoals je verwacht van een Skoda – nèt niet op Volkswagen-niveau en dat is echt heus heel goed – dus waarom zou je meer willen? Hij is bedoeld als ruime gezinsauto in het lagere middensegment en dat is precies wat ie is. Degelijker dan al z’n concurrenten zelfs. Het maakte de vorige Fabia succesvol en het zal deze wederom succesvol maken. Een knappe prestatie van Skoda, al zouden wij een tweedehands 3-serie proberen te scoren. Maar ja, die staat vast niet op je leaselijstje.
Skoda Fabia 1.0 MPI Greentech 75 pk Style
13/20
Motor
999 cc
driecilinder
75 pk / 95 Nm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 14,9 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
109 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.257 x 1.732 x 1.467 mm (l x b x h)
2.470 mm (wielbasis)
979 kg
45 l (benzine)
530 / 1.395 (bagage)
Prijzen
NL € 17.440 (20%)
BE € 16.820
Het vonnis
Prima auto, zolang je er een stel fraaie velgen onder zet en het rampzalige info/navi-systeem lekker bij de dealer laat. Troeft al z’n concurrenten af op de combinatie prijs-ruimte-kwaliteit
Reacties