Skoda heeft zijn Verschrikkelijke Sneeuwman een make-over gegeven. Wat bleek toen de kapper de vacht eenmaal had geschoren: laten het er nou opeens twee zijn! Een stoere en een eh, extra stoere.

Het blijft een aparte verschijning, die Yeti. In een wereld waarin de meest onmogelijke types auto schijnbaar moeiteloos met elkaar gecombineerd worden, is de Bigfoot van Skoda nog altijd een bijzonder figuur. Het is geen station, geen hatchback en eigenlijk ook geen SUV, al roepen ze bij Skoda zelf heel hard van welles. Maakt ook allemaal niet uit – we hebben nooit zo begrepen waarom een beestje per definitie een naam moet hebben en vinden dingen die niet in hokjes passen eigenlijk juist daarom altijd leuk.

Hoe dan ook, het heeft het succes van de Yeti geenszins in de weg gestaan. Het is niet zo dat je bij ons op elke straathoek over een Yeti struikelt, maar zeker in Oost-Europa gingen ze (ook vanwege de mogelijkheid van betaalbare vierwielaandrijving) als lekker warme broodjes over de toonbank. Na een jaar of vier wordt het vaak tijd voor een herziening, en die is er dus bij dezen. De Tsjechen hebben het wijs geacht het Yeti-programma in tweeën te knippen: er is een wat minder blufferige versie ‘voor in de stadsjungle’, die een normale voorspoiler heeft en waarbij stootstrips en dergelijke netjes in de kleur van de carrosserie zijn meegespoten. Daarnaast is er de Outdoor, die een wat robuuster ogende voorkant en beschermplastic (ook onder de auto) heeft meegekregen. Nieuw voor beide zijn de rechthoekiger koplampen en dagrijverlichting.

Belangrijk is dat het bij de Yeti niet alleen maar bluf is: hij is er ook met vierwielaandrijving en dan blijk je rustig door dat bos te kunnen rijden in plaats van eromheen te moeten. Een Haldex-koppeling van de laatste generatie houdt nauwgezet in de gaten welke wielen over de meeste grip beschikken en leidt daar het meeste koppel naartoe. Je blijkt er, ook met dank aan de aangepaste antislip-elektronica, een elektronisch sper, hill-holders en wat dies meer zij, echt verrassend ver mee te kunnen komen.

Overige aanpassingen gelden vooral voor de uitrusting (zo kun je bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, bi-xenonverlichting en automatisch inparkeren krijgen), wat nieuwe stofjes in het interieur, meer wielenkeuze en een upgrade van het uit de VW-magazijnen afkomstige motorengamma. Er zijn vier diesels en drie benzinemotoren, variërend van 105 tot 170 pk, die verkrijgbaar zijn met handmatige zesbakken of zeventraps dsg-automaten. Gebleven zijn uiteraard handigheidjes als een achterbank waarbij het middelste gedeelte weggeklapt kan worden en de twee buitenste zitplaatsen iets naar binnen komen – levert meer ruimte in de breedte op.

Het is allemaal niet heel verschrikkelijk wat er met de Sneeuwman gebeurd is, het is meer het beproefde recept ‘verbeter het oude, behoud het goede’. Hij kan er voorlopig in ieder geval weer een tijdje tegen.


Skoda Yeti 1.2 TSI



13/20



Motor

1.197 cc

viercilinder turbo

105 pk / 175 Nm



Aandrijving

voorwielen

7v automaat (dsg)



Prestaties

0-100 in 11,8 s

top 175 km/u



Verbruik/milieu

6,1 l/100 km

142 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.222 x 1.793 x 1.691 mm (L x B x H)

2.578 (wielbasis)

1.359 kg



55 l (benzine)

405-1.760 l (bagage)



Prijzen

NL n.n.b.

BE n.n.b



Het vonnis

Je hebt nu keuze uit twee smaken Yeti: een ruige en een minder ruige. Voor buiten en voor in de stad. De goede dingen blijven, andere dingen werden verbeterd en opgefrist. Zo hoort een facelift te zijn

Reacties

Meer van TopGear