Het blijft in onze contreien een beetje aanmodderen met Smart. Als je er al een ziet rijden, zit hij vol met stickers van een of ander bedrijf dat hem louter inzet als rijdende reclamezuil. Dit in schrille tegenstelling tot echt grote steden. Neem Rome: daar lijkt één op de drie auto’s een ForTwo te zijn. Logisch, want de stad is volkomen dichtgeslibd en een parkeerplaats is nauwelijks te vinden. Dan is een auto waarvan je er drie overdwars kwijt kunt op één normale parkeerplek een ware uitkomst.

Is er ook geen hoop voor de grote broer van de ForTwo?

De ForFour lijkt bij ons hetzelfde lot beschoren als z’n kleine broertje. De enige exemplaren die we ooit spotten, staan op parkeerplekken van een clubje dat autodelen promoot. We hebben er al met al nauwelijks een gezien die minder belettering op zich droeg dan een gemiddeld kledingstuk van Gaastra. Alleen in dat opzicht is het ding dat nu voor onze neus staat een verademing.

Hoewel het er niet op een overdreven manier van afspat, zie je meteen dat dit niet zomaar een ForFour is. Grotere wielen (16 inch voor, 17 inch achter, wat hem een lekkere stance geeft), een dikke diffuser met twee uitlaten aan weerszijden, wat logo’s hier en daar: het is niet heel veel, maar het werkt. De binnenkant is wat uitbundiger opgetuigd. Omdat ons exemplaar nog eens de Smart ForFour Brabus Xclusive-versie is (3.800 euro meer), is de audio van JBL, zijn er speciale sportstoelen, is het dashboard met leer (nou ja, iets wat daar op lijkt) versierd en uiteraard is er een extra klokje met een toerenteller. Elke Brabus is sowieso al voorzien van een panoramadak, uitgebreide audio-opties (met bluetooth, USB et ­cetera) en automatische airco.

Is de Smart ForFour Brabus Xclusive een echte hot hatch?

Maar goed, Brabus staat natuurlijk vooral bekend om zijn technische aanpassingen. Daarom levert het driecilinder motortje met 109 pk nu 20 procent meer vermogen, en met z’n 170 Nm zelfs een kwart meer trekkracht. Het onderstel is aangepast, net als de stuurbekrachtiging (alles wat steviger) en zelfs de instellingen van het ESP (wat minder ‘streng’, al kun je nog steeds niet dwars met ‘m, z’n achterwielaandrijving ten spijt). Ook is er wat gerommeld aan de manier waarop de automatische zesbak met dubbele koppeling zijn werk doet.

Het levert een hoogst vermakelijk rijdend autootje op. Het is niet zo dat je direct een bedreiging voor het werk van Rijkswaterstaat vormt – zo ontzettend veel is 109 pk nu ook weer niet voor een autootje van net geen 1.000 kilo. Aan de andere kant: de 0-naar-100-km/u-acceleratietijd van 10,5 seconden zou je het idee kunnen geven dat het een beetje een sloompie is. Dan zou je ernaast zitten. In alle situaties tót die snelheid is de Smart ForFour Brabus Xclusive juist lekker fel. Hij is superwendbaar, reageert snel op gas- en stuurbevelen en bromt er ondertussen tevreden op los. Je haalt de lol vooral uit de interactie tussen jou, het autootje en de weg. Op de snelweg is de fut er een beetje uit, maar ach, daar valt toch nauwelijks wat te beleven. In de stad komt ie stukken beter tot zijn recht.

Smart ForFour Brabus Xclusive

Motor
898 cc
driecilinder turbo
109 pk @ 5.750 tpm
170 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u 10,5 s
top 180 km/u
Verbruik
4,6 l/100 km
102 g/km CO2
C label
Afmetingen
3.525 x 1.665 x 1.543 mm (l x b x h)
2.494 mm (wielbasis)
995 kg 35 l (benzine)
185 / 975 l (bagage)
Prijzen
NL € 25.795 (25%)
B € 21.417

Vonnis:
De ForFour is al een buitenbeentje, deze Brabus zal dat, zeker gezien de forse prijs, nog veel meer zijn. Leuk ding, maar voor dit geld heb je ook een vlotte 208, Corsa of Fiesta en da’s toch net iets meer auto

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)