Er zijn nog steeds merken waarvan je niet zeker weet of ze nog bestaan. Simpelweg omdat ze heel klein zijn, en nauwelijks of nooit met iets nieuws komen. SsangYong is daar een voorbeeld van. Je kent het merk wellicht uit een grijs verleden, toen ze auto’s ontwierpen met designers die niet echt hun opleiding leken te hebben afgemaakt. Dus
verscheen de eerste auto ooit met dakkapel, en maakten ze een coupé-achtige SUV die pijn aan de ogen deed – maar qua vorm later gewoon de voorloper van de BMW X6 bleek. Maar dat is weer een ander verhaal.
Vandaag de dag wordt het Zuid-Koreaanse bedrijf wat nieuw leven ingeblazen. De Indiase eigenaar Mahindra stond op het punt het merk te verkopen aan het Zuid-Koreaanse Edison Motors. Daarop vooruitlopend toverde het merk alvast een geëlektrificeerde versie van hun SsangYong Korando uit de hoge hoed. Ja, die Korando bestaat nog, en is gewoon te koop met benzine- en dieselmotoren. Schijnt. Edison Motors haakte inmiddels al af, maar de Korando e-Motion is er in ieder geval gewoon gekomen.
De SsangYong Korando is goed nieuws
Zo’n EV is natuurlijk goed nieuws, want de elektrische SUV’s in de middenklasse kunnen nog wel wat concurrentie gebruiken. Skoda voert er met de Enyaq de verkooplijsten aan, maar met een vanafprijs van dik 40 mille blijft elektrisch rijden voor mensen met een gezin gewoon duur. Al kun je in dat segment ook een MG ZS van 31.000 euro overwegen. Kán, hoeft niet per se.
De prijsstelling snijdt gelijk het pijnpunt van de SsangYong Korando e-Motion aan: de goedkoopste versie kost 39.990 euro. Dat is ID.4-geld. Wil je die strijd winnen, dan moet je model wel uitzonderlijk ver komen en goed rijden. Maar dat is niet het geval. Qua rijbereik zit ie met z’n 190 pk sterke elektromotor op 339 kilometer per volle batterijlading in de middenmoot. Goed rijden doet ie ook niet. Er is niks verkeerds aan, het rijdt gewoon. Maar dat was het wel.
Het opladen van de SsangYong Korando
Snelladen kun je ook vergeten. Van 20 naar 80 procent batterijlading duurt bijna een uur – hij kan maximaal op 50 kW laden. Een deel van de concurrentie doet dat in minder dan een kwartier. Al met al is de nieuwe Korando e-Motion in EV-technisch opzicht nogal gedateerd. En z’n non-descripte design trekt nou ook geen volle zalen.
Hij heeft wel een voorraad veiligheidssystemen aan boord, maar blinkt er niet mee uit. Wil je leer op je stoelen en nog wat lekkere opties? Dan loopt de prijs snel richting de 50 mille. Wellicht wat veel.
De binnenruimte is prima
Is er dan niks prettig aan de SsangYong Korando e-Motion? Nou, we vonden een lichtpuntje: z’n binnenruimte. Die is meer dan prima, achterin kunnen twee volwassen gelijktijdig een krant openslaan zonder elkaar een bloedneus te bezorgen. Maar om daar nou een gedateerde auto met een veel te forse prijs voor te gaan kopen; dat doet niemand. Sterker: als ie 10.000 euro goedkoper was geweest, zou het nog lastig zijn om rationeel voor een Korando e-Motion te kiezen.
We zagen wat designschetsen van komende modellen, en mocht de nieuwe koper die plannen snel doorzetten, dan zou het merk in Europa mogelijk nog een potje kunnen breken. Voorlopig verkoopt SsangYong in Nederland niet meer dan vijf (!) auto’s per jaar, en daar gaat de Korando e-Motion waarschijnlijk geen verandering in brengen.
Specificaties SsangYong Korando e-Motion (2022)
Motor
1 elektromotor
190 pk
360 Nm
61,5 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top 156 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,8 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
339 km (WLTP)
Laadtijd
10 uur bij 6,6 kW
54 min. bij 50 kW (80%)
Afmetingen
4.465 x 1.870 x 1.635 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.765 kg
551 l (bagage)
Prijzen
€ 39.990 (NL)
€ 38.990 (B)
Reacties