De hot hatches: Leon Cupra, Astra OPC, Mazda3 MPS, Civic Type R, Mégane R26, Golf GTI Edition 30, Focus ST

Als je er eenmaal in zit, wil je er niet meer uit. Het is als een klap in je gezicht waarvan je suizebolt. Net toen we het gevoel kregen dat de hot hatch helemaal comfortabel en netjes afgewerkt de 21e eeuw in zou rijden, bewees Renault (uitgerekend die Fransozen) dat een vleugje brutaliteit zijn uitwerking nog steeds niet mist. Er zitten niet veel speeltjes in de R26 en hij is rumoerig, trillerig en zo hard als de pest op een slecht wegdek. Je moet hem zien als tweede of misschien wel als derde auto, dus voor erbij. Hij is snel, wendbaar en heeft een ongelooflijke grip. Hij stuurt licht en geeft respons en het slimme sperdifferentieel laat het toch al goede en tot het uiterste getunede onderstel nog beter presteren. We vinden hem allemaal leuk. Bijvoorbeeld in dat saaie Franse blauw. En het is best acceptabel als je nu en dan wat bloed in je urine vindt, als je weer eens een dag in de R26 hebt rondgescheurd.

 
Wat is standaard?
Recaro-kuipstoelen, die geven niet erg mee en dat maakt de harde rit alleen nog maar harder, maar ze zijn ook erg nuttig. 18-inch lichtmetaal, antracietkleurige wielen. Staan perfect. Zien er nooit vies uit. Dat is mooi. Cruisecontrole, zie je wel. Concessies aan de echte wereld. Het is niet anders. ESP, geeft het chassis voldoende ruimte, maar met de zekerheid van een uitstekende wegligging.

Van binnenuit
 
Motor 
viercilinder
Cilinderinhoud 
1.998 cc
Maximaal vermogen     
230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 
310 Nm bij 2.500 tpm
Transmissie      
zesbak, handbediend
0-100 km/u
6,2 sec.
Topsnelheid     
237 km/u
Verbruik          
11,7 km/l
CO2-emissie   
200 g/km
Leeg gewicht   
1.345 kg
Vermogen/gewichtsverhouding 
170 pk/ton
Afmetingen (lxbxh) 
4.228 x 1.777 x 1.437 mm
Bagageruimte   
330 l
Prijs    
€ 34.135

Kleurenwaaier
De Mégane R26 is in de volgende kleuren verkrijgbaar:

Lees hier Stigs hele story…

Reacties