‘s Werelds snelste auto
Bugatti Veyron Super Sport WR: het automobiele equivalent van de neutronenbom.
Je hebt waarschijnlijk alles al gelezen en gehoord over de Bugatti Veyron Super Sport, maar sommigen zeggen dat je z’n cijfers niet vaak genoeg kunt horen.
Hij heeft een 8,0-liter motor met zestien cilinders, de W16 genaamd, die er in de lengte inligt en plaats biedt aan vier vergrote turbo’s en vier nokkenassen, en staat op speciaal ontwikkelde Michelin PAX-banden (25.000 euro voor een setje). Hij heeft vierwielaandrijving en een zeventraps dsg-bak van het Britse bedrijf Ricardo. Britten tekenen ook voor de remmen, AP Racing heeft bij de voorremmen rotoren met acht titanium zuigers gezet en zes achter, gemaakt van met koolstofvezel versterkt siliciumcarbide (ook bekend als carborundum, mocht dat je iets zeggen).
Mocht er echt wat mis gaan met de remmen, dan zit er zelfs op de handrem abs. Er is een luchtrem en de rijhoogte valt af te stellen, er zijn tien separate radiatoren (drie voor de motor, drie voor de intercooler, een voor het differentieel, een voor de transmissie, een voor de airconditioning en een voor de motorolie) om de motor een slapende in plaats van een explosieve vulkaan te laten zijn.
Hij heeft 1.200 pk, 1.500 Nm aan koppel, rijdt 100 km/u in 2,5 seconden, rijdt 200 in 6,7 seconden, houdt het wereldsnelheidsrecord te land voor een productie-auto met zo’n 431 km/u en kan afremmen van 400 km/u naar 0 in minder dan tien seconden. Hij gebruikt 45.000 liter lucht per minuut als je plankgas rijdt en hij kost ongeveer twee miljoen euro, afhankelijk van in welk land je ‘m koopt. Deze SS is het automobiele equivalent van de neutronenbom.
Een dotje om te rijden, echter. Makkie. Groot, jawel, maar niet moeilijk. Geen lastige transmissie of een sputterende, moeilijke motor. Maar er is wel een advies dat we je willen meegeven. Zorg dat de rijweg voor je vrij is als je echt gas gaat geven. Helemaal vrij, bedoelen we. Stap dan op het gaspedaal en je zult worden beloond met een inhaalactie die alleen bestaat in het bespottelijke Koninkrijk van Veyron.
Uiteraard is ie niet perfect. Een Veyron is niet de mooiste auto ooit om de wetten van de natuurkunde mee te lijf te gaan, en een vedergewichtje is ie evenmin. Hij weegt namelijk bijna 2.000 kilo. En dan is er dat gevoel dat deze Grote Vriendelijke Bugatti hoge snelheden gewoon een beetje te makkelijk te bereiken maakt – een kind kan de was doen. Want als je de SS met een vaartje van 260 km/u rijdt, zit je nog steeds dik 160 km/u onder z’n top. Dat is leuk als jij ‘m rijdt, maar verder is dat voor niemand leuk; iedereen zal je een flapdrol vinden.
Dan heeft ie de neiging wat veilig en prudent onderstuur te geven als je hard gaat, al is dat niet echt een dagelijks probleem omdat ‘hard’ in deze context, ‘hard’ in een Veyron SS dus, ongeveer 50 procent harder is dan enig van de andere auto’s in deze TopGear-test kan rijden. Dat overkomt je dus niet meteen.
Maar hij is en blijft een rollend theater dat waar ie ook stopt direct toeschouwers trekt. Jij hobbelt er maar wat achteraan, de auto doet het werk voor je, op elk gebied.
Auto? Dit is meer dan gewoon een auto, het is een evenement. Een triomf. We moeten van ’m genieten. Want het is heel waarschijnlijk dat we nooit meer een auto als deze gebouwd zullen zien worden.
Specificaties: Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition
Prijs: € 2.000.000 plus belastingen
Motor: 7.999 cc W16, quad-turbo
Vermogen: 1.200 pk @ 6.400 tpm
Koppel: 1.500 Nm @ 3.000 tpm
Acceleratie: 0–100 km/u in 2,5 sec.
Top: 414 km/u (begrensd)
Transmissie: zeventraps DSG, 4WD
Verbruik: 23,2 l/100 km, 539 g/km CO2
Gewicht: 1.880 kg
Vermogen/gewicht: 638 pk per ton
Check het volledige Supercars Duitsland-artikel hier.
Reacties