Tuurlijk, af en toe steken we wel eens een beetje de draak met Suzuki. Door te zeggen dat ze zich vooral bezighouden met tweewielers en buitenboordmotoren, en dat de auto’s die ze maken niet eens helemaal van henzelf zijn (zie de Alto, de Splash en de vorige SX4). Dat is allemaal flauwe praat: Suzuki bouwt prima auto’s, en nog vermakelijke modellen ook. De Jimny: een kleine klauter-offroader die altijd verder komt dan je denkt. De Kizashi: een ontzettend prettige middenklasse sedan. En natuurlijk de Suzuki Swift: een vrolijk ding dat qua aantal glimlachen per pk hoger scoort dan menig zelfbenoemd sportief autootje.

Nieuw levensmotto

Deze Swift 1.2 haalt slechts 90 pk uit een turboloze viercilinder, maar weegt ook niet meer dan 945 kilootjes. Hij hangt heerlijk aan het gas, is dol op toeren maken en schakelt zo lekker dat we bij iedere wisseling van versnelling spontaan beginnen te juichen. Iets wat passagiers al snel zat worden, trouwens. We zitten top in de fijne stoelen en vallen iedere bocht aan alsof ie ons persoonlijk iets misdaan heeft. Zo licht als ie is, zo licht laat alles in de Swift zich bedienen: het stuur, de koppeling, de handrem (niet dat we die tijdens het rijden gebruiken, welnee). Weet je nog, dat oude adagium dat zegt dat het leuker is om snel te rijden in langzame auto’s dan langzaam in snelle auto’s? Probeer een Swift en het wordt je levensmotto.

Suzuki voorzag de vernieuwde Swift van led-stripjes, nieuwe kleuren en velgen, knipperlichten in de spiegels en een DualJet-motor met dubbele injectoren en een hogere compressieverhouding. Het blok kreeg tevens verbeterde koeling van de zuigers en de recirculerende uitlaatgassen, wat zich vertaalt in een efficiëntere verbranding. De Swift werd dan ook schoner – 99 g/km CO2 in plaats van 113 g/km – en 14 procent zuiniger. Nogmaals: zonder turbo-trucjes.

Vooruitgang

Het valt niet te ontkennen dat de Suzuki Swift een generatie ouder blijft aanvoelen dan andere b-segmenters, wat onder andere te wijten is aan het gebrek aan moderne assistentiesystemen of connectiviteit. Deze (schappelijk geprijsde) Exclusive-uitvoering heeft het verder aardig voor elkaar met sleutelloos instappen en starten, klimaatcontrole en het meest onhandige Bluetooth-systeem ter wereld; maar stap eens in een 208, Clio of Polo en proef de vooruitgang.

Dat mag de pret niet drukken. De Swift is een klein juweeltje dat veel biedt voor weinig geld, er nog altijd fris en fruitig uitziet en elke keer vrolijk stemt als je z’n toerenteller weer eens naar het rood stuwt om langzaam maar zeker iemand in te halen. Het is een pakketje puur vermaak, en daar houden we van.

Suzuki Swift 1.2 Exclusive 5-deurs

14/20

Motor
1.242 cc
viercilinder
90 pk / 120 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 in 12,3 s
top 165 km/u

Verbruik/milieu
4,3 l/100 km
99 g/km CO2, A-label

Afmetingen
3.850 x 1.695 x 1.500 mm (l x b x h)
2.430 mm (wielbasis)
945 kg

42 l (benzine)
211 / 902 l (bagage)

Prijzen
NL € 16.499 (20%)
BE € 16.599
(Grand Luxe Xtra)

Het vonnis
Nog altijd de underdog, deze Swift: braaf en onopvallend, maar intussen een van de tofste betaalbare autootjes op de markt. Neem ‘m in een cool kleurtje en laad ‘m goed vol met opties, die zijn toch spotgoedkoop

Reacties