Als je even rustig kunt praten met welke ingenieur van Tesla dan ook, dan zullen ze allemaal hetzelfde zeggen: de eerste generatie van de Model 3 Performance was een kwestie van inhouden. Er was power genoeg, maar ook niet veel meer dan dat. Deze nieuwe Model 3 Performance is de auto die de ingenieurs eigenlijk vanaf het begin al wilden maken.
Hij heeft nog steeds twee motoren, maar de achterste zorgt ervoor dat het totaal nu op 510 pk vermogen en 741 Nm koppel ligt (dat was 460 pk en 639 Nm). De 0-naar-100-tijd zakt van 3,3 naar 3,1 seconden, de top ligt één kilometertje per uur hoger, op 262 km/u. De actieradius bedraagt 528 opgegeven kilometers; minder zelfs dan die van de instapversie, maar dat ligt ook aan de grotere en bredere banden. De prijzen beginnen bij nog geen 57 mille; veel vermogen voor je geld dus, zeker als je bedenkt dat een BMW M3 doodleuk tweeënhalf keer zoveel kost.
Wat is er nog meer anders aan de Performance-versie?
De 20-inch velgen van gesmeed aluminium zijn bekleed met Pirelli P Zero’s en zijn achter breder dan voor. De remschijven die je voorheen kreeg als je het Track Pack bestelde, zijn nu standaard, maar belangrijker is dat dit de eerste Model 3 ooit is met adaptieve dempers.
Zoals altijd bij Tesla worden ze bestuurd door software die het merk zelf heeft ontwikkeld en dus makkelijk kan worden aangepast, waarna de update over-the-air naar je auto kan worden gestuurd terwijl jij slaapt. Niet dat dat snel nodig is, want de instellingen zijn prima gekozen: niet te week in Standard, niet bottenrammelend stug in Sport en met een duidelijk verschil tussen die twee standen.
De meest dramatische manier om het karakter van de auto te veranderen is via de respons van het rechterpedaal. Je kunt kiezen tussen Standard, Chill en Insane, wat varieert tussen gezapig en een hond die als een gek aan zijn lijn loopt te trekken. Hij produceert bij vol optrekken weer een mild oncomfortabele muur van koppel waarvoor je 0,0 vaardigheid nodig hebt en die tegelijk een work-out is voor je nekspieren.
Maakt deze je net zo misselijk bij een stoplichtsprintje?
Sneller dan de oude? Zo goed als zeker, al is het zo dat als je één keer een 500 pk sterke EV de sporen hebt gegeven, je dat haast met allemaal hebt gedaan. Daarmee willen we niets afdoen aan zijn vermogen om je binnen een milliseconde een ontzettende trap in je rug te geven en dat redelijk lang vol te houden. Maar je hebt tegenwoordig ook heuse teleportatie-machines als de Taycan Turbo GT en Model S Plaid. Vergeleken daarmee is de acceleratie van deze auto nog soort van beschaafd.
Je kunt kiezen uit drie instellingen voor de besturing – Comfort, Standard en Sport – waarbij de boel steeds iets zwaarder wordt, maar het gevoel uitblijft. Vreemd genoeg vonden we bij vlot rijden de eerste stand het prettigst; dan voelt de stuurratio scherper aan en de voorkant leniger. Waar de vorige Performance in snelle bochten op zijn buitenste veren ging bonken en de massa van de auto nooit helemaal onder controle kreeg, gaat deze vlakker en sneller door bochten en lijken snelle links/rechtscombinaties minder snel in een pirouette te zullen eindigen.
Jammer dat we geen circuit en een paar reservebanden hadden om de limieten van dichterbij te leren kennen, want de nieuwe Track Mode lijkt veel pret te bieden. Je kunt met een schuifje een keuze maken, ergens tussen maximaal overstuur en maximaal onderstuur. Geen idee waarom je de laatste zou kiezen, maar die eerste verdient zeker nader onderzoek. Goed, ander keertje.
Het uiterlijk laat Tesla veelal voor wat het is
Wel kunnen we kennismaken met de veranderingen in het design… waarvan er niet veel zijn. Een nieuwe, lagere voorbumper en een koolstofvezel spoilertje op de achterklep, een ietwat andere diffuser, dan ben je er wel zo’n beetje. Binnenin zijn het vooral de nieuwe stoelen, met veel zijdelingse steun, die hier vermelding verdienen.
Is dit een BMW M3-killer? Nee, hij is veel relaxter. Is ie beter en leuker dan de vorige? Absoluut, al heeft ie natuurlijk al de bekende beperkende factoren van EV’s: geen versnellingen, geen geluid en een gewicht van dik 1.800 kilo. Nu is dit vooral een daily driver met een ondeugende kant die je af en toe eens de kop kunt laten opsteken. Als je echt vuurwerk zoekt: nog even geduld, de Roadster komt eraan.
Specificaties Tesla Model 3 Performance (2024)
Prijs
€ 56.990 (NL)
€ 56.970 (B)
Motoren
2
Power
510 pk/374 kW, 741 Nm
Accu
79 kWh
Aandrijving
vier wielen
Acceleratie
0-100 km/u in 3,1 s
Topsnelheid
262 km/u
Verbruik
16,7 kWh/100 km
Actieradius
528 km
Laadtijd
8 min. bij 250 kW (80%)
Afmetingen
4.720 x 1.933 x 1.431 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.875 mm
Gewicht
1.851 kg
Bagage
682 l
Voor
Balans in het onderstel, waar voor je geld, goede steun in stoelen
Tegen
Je kunt niet om zijn gewicht heen, styling nauwelijks gewijzigd
Geen_Tesla_Fanboy heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Altijd leuk om te lezen als er op TG een artikel over Tesla staat, hoeveel mensen moeten reageren dat Elon Musk een *ikel is, dat Tesla’s rotzooi zijn en dat je er eigenlijk niet eens over mag schrijven.
Wel een compliment dat deze auto vergeleken wordt met een BMW M3 die 2,5 keer zo duur is. Niet gek dat ie dan niet als winnaar uit de bus komt.
Ik rijd zelf overigens in deze nieuwe Performance en ik vind hem fantastisch. Wat ongelooflijk waar voor je geld. Ik kan thuis laden en heb geen last van bereik problemen of zo.
Ja, je mist geluid / beleving als je het vergelijkt met een Ferrari of BMW M3. Maar die kan ik niet betalen en is eigenlijk geen vergelijk. Als ik voor dit geld al een BMW kan kopen is het een vier cilinder. Heb ik ook in gereden en is qua geluid echt geen emotie of beleving. Ja, die zijn iets luxer aangekleed van binnen, maar op die nieuwe modellen zit ook veel plastic. Na alle verhalen over beleving en bouwkwaliteit van de Duitse merken vond ik het eigenlijk tegenvallen.
Kunnen de negatievelingen over Musk of Telsa er volgende keer ook bij zetten wat ze zelf rijden?
Laatst sprak iemand mij aan over mijn gare EV (op zich al bijzonder) en had het ook over emotie, beleving en geluid. Toen ik vroeg wat hij reed, bleek hij een Nissan Micra drie cilinder te rijden. Dan kun je alleen maar heel hard lachen…
Aha heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Tesla is de Dacia onder de Evs. Een auto die mensen alleen kopen omdat die tegen dumpprijzen verkocht wordt. Hoezo gaat TG een Dacia – zelfs al is het een aangeklede Stepway – vergelijken met het summum van een rijdersauto. Dit is een beetje raar…
Jantje heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Zeeer matig artikel. Je vergelijkt een M3 van Bmw niet met een tesla model 3. Doe even onderzoek naar nieuwe Tesla model 3 performance en je komt tot ontdekking dat de Chinese variant geen 510 pk krijgt… Amerikaanse wel maar die komt niet naar NL
.
Olaf heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Volgens BMW weegt een M3 1855kg, dat is zelfs 4kg meer dan die Tesla. Naast alle valide argumenten die er zijn om een M3 als betere auto te kwalificeren hebben jullie deze misser niet nodig hoor.
Henri heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Bijna exact hetzelfde artikel hebben jullie 24 april ook al geplaatst. Toen viel iedereen -behalve die ene fanboy die nu ook direct reageert- ook al om van het lachen vanwege die absurde vergelijking.
Hebben jullie last van komkommertijd dat jullie oude meuk herhalen?
Hahahahaha heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Gerecyclde troep om clicks bij de fanboys te scoren. En opperfanboy trapt er gelijk in!!
Lachwekkend heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Die rommel van Musk vergelijken met een M3. Ga je mond spoelen, nep auto journalist!
Dave heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Een BMW M3 met ‘xDrive’ doet ook doodleuk 1780kg, leeg.
Maarten heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Lekker hoor, beschaafde daily die kan transformeren in een hooligan.
Jammer dat de EU versie trager is dan de Amerikaanse, al is het alsnog een, “10 seconden auto”, kwartmijl in 10.9 seconden. Waar de oude model 3P daar een seconde langer over deed.