
Voor ons gevoel draait ie nog helemaal niet zo lang mee (of worden wij gewoon oud?). Toch is het nu zover: de A90-generatie van de Toyota GR Supra loopt op z’n eind. Reden voor Toyota Gazoo Racing om zich nog eens over de auto te buigen en met een extra luid slotakkoord te komen: de Toyota GR Supra A90 Final Edition.
Op het Spaanse circuit van Castellolí voelen we de laatste A90 Supra aan de tand, samen met de standaardauto en de (niet in Nederland geleverde) Lightweight Evo-uitvoering. Hoe groot zijn de verschillen? Spoiler: het is niet alleen die spoiler.
Inhoud Toyota GR Supra A90 Final Edition (2025) review

Wat is er nieuw aan de Toyota GR Supra A90 Final Edition?
Kijk, sommige fabrikanten komen met een kleurtje, een velgje, een stickersetje en noemen zoiets dan een Final Edition. Zo niet Toyota. Om de Supra een spectaculaire send-off te geven, boog competitietak Gazoo Racing zich over de gehele auto, van het onderstel tot de motor en van de voorbumper tot de uitlaatsierstukken. En het resultaat is, zoals je op deze foto’s kunt zien, niet misselijk.
Om te beginnen keek Gazoo eens goed naar de Supra GT4-racer voor de nodige inspiratie op het vlak van aero, onderstel en torsiestijfheid. In de motorruimte verscheen tussen de veerpoten en de carrosserie een enorme brace, net als achter de voorstoelen en op bepaalde plekken onder de auto. Er kwamen nieuwe draagarmen, de besturing werd opnieuw getuned en bij de voor- en achterwielophanging kun je nu de wielvlucht (camber) instellen. Ook aan de compressie en terugslag van de KW-dempers kun je friemelen. De grotere en bredere wielen zijn optioneel uit te rusten met Michelin Pilot Sport Cup 2’s.

Was dat alles?
Bepaald niet. Zoals je ziet is er ook aan de carrosserie een hoop veranderd. Nee, de nepluchtinlaten (wellicht ons grootste probleem met deze Supra) zijn nog steeds nep. Maar kijk eens naar die splitter, die canards en vooral naar die brede opening in de motorkap. Simpel, functioneel, handmatig te openen voor op het circuit en te sluiten voor als je onder een boom parkeert. Heerlijk doelmatig. De spoiler op de achterklep is van het zwanenhalstype en daarmee niet alleen effectief op snelheid, maar ook op meetings bij de McDonald’s.
In het interieur zien we twee prachtige koolstofvezel Recaro-kuipstoelen – een met rood en een met zwart alcantara. Je kunt kiezen voor vijfpuntsgordels en er zijn extra kussentjes voor je knieën zodat je die niet beurs beukt in de bochten. En wat zien we daar op de middenconsole? Een pook die in allerlei richtingen kan bewegen. ‘Nu kan het nog’, moet Toyota hebben gedacht.

Hoe zit het met de techniek?
Oh ja, we hebben het nog niet eens over de 3,0-liter zescilinder gehad. De motor van BMW-origine kreeg een aangepaste ECU, een geoptimaliseerde inlaat, betere koeling en een Akrapovic-uitlaatsysteem. Er werd zelfs een nieuw carter gemonteerd, voorzien van schotten om te voorkomen dat bij heftig bochtenwerk de oliepomp droog zou kunnen lopen.
In de Toyota GR Supra A90 Final Edition levert de zes-in-lijn maar liefst 441 pk. Ruim 100 pk meer dan in de gewone Supra. Ook het koppel groeide, van 500 naar 571 Nm. Als gevolg hiervan gaat de Final Edition in 4,3 in plaats van 4,6 seconden van 0 naar 100 (hoewel de gewone Supra met automaat dezelfde sprinttijd haalt) en stoomt ie door tot een top van 275 km/u.

Hoe rijdt ie?
Ten opzichte van de standaardauto is het een transformatie. Het begint al bij het instappen: de keiharde randen van de kuipstoeltjes wijzen je meedogenloos op je gebrekkige sportschema. En waar de gewone Supra in de basis een vriendelijk afgestelde GT is, worden alle boutjes en moertjes hier gevoelsmatig twee slagen aangedraaid. Geen idee hoe Toyota alle variabelen vandaag precies heeft ingesteld, maar qua stijfheid in carrosserie en onderstel is het een verschil van dag en nacht. Weg zachtaardigheid, welkom puntige precisie.
En die remmen! We hadden nog niet gemeld dat die zijn gegroeid van 348 naar 395 millimeter op de vooras. En er zitten nu wat gaatjes in de schijven. Het gevolg is een mate van vertraging en zekerheid waar je eerder alleen maar naar kon snakken. Zelfs in de zeer beperkte tijd die we hier met de auto’s mogen doorbrengen, wordt al duidelijk dat de Toyota GR Supra A90 Final Edition veel beter bestand is tegen dit soort circuitmisbruik dan zijn bravere broer ooit was.
De besturing is rond de middenstand niet erg hyper – deze auto moet ook op de openbare weg nog kunnen functioneren. Maar voorbij die initiële beweging is het alsof de vishaak houvast vindt en je wordt binnengehengeld. De Supra laat zich doodgemakkelijk plaatsen en trakteert je op voorspelbare, kneedbare carrosseriebewegingen. Hij staat je bij in je gesnuffel naar lijnen en rempunten en biedt het vertrouwen om de grenzen op te zoeken, waar de standaardauto je nog weleens plotseling onaangenaam kon verrassen. En die extra power? Met deze opgekrikte capaciteiten is die zeer welkom, al voelt het ook alsof de Supra nu met gemak nóg meer zou kunnen hebben.

Verder nog bijzonderheden?
Ja, een belangrijke. Van de Toyota GR Supra A90 Final Edition worden slechts 300 exemplaren gemaakt. 200 daarvan blijven in Japan, 100 komen naar Europa. Daarvan haalde de Nederlandse importeur er slechts één binnen, voor een trouwe klant. Waarom er in ons land niet meer interesse bestond voor deze hoogstaande uitvoering van een klinkende, historische naam? Misschien moet je een andere vraag stellen…
Wat is de prijs van de Toyota GR Supra A90 Final Edition?
Precies, dat dus. In Nederland moest voor deze Supra 190.000 euro worden neergeteld. Dat plaatst hem in het vaarwater van bijvoorbeeld de basis-911, die sneller én een Porsche is. Lastig verhaal – tenzij je inziet hoeveel werk er in deze speciale Supra is gaan zitten. En/of op prijs stelt dat je tien jaar garantie krijgt.
Dus, moet je deze Supra kopen?
Helaas, dat kan dus niet meer. Maar we hadden het je zomaar stellig kunnen aanraden…

Toyota GR Supra A90 Final Edition specificaties (2025)
Motorinhoud | 2.998 cc |
Motortype | zescilinder turbo |
Power | 441 pk/324 kW, 571 Nm |
Aandrijving | achterwielen, 6v handbak |
Acceleratie | 0-100 km/u in 4,3 s |
Topsnelheid | 275 km/u |
Verbruik | 9,0 l/100 km |
CO2-uitstoot | 204 g/km |
Tankinhoud | 52 l (benzine) |
Afmetingen | 4.379 x 1.867 x 1.276 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.470 mm |
Gewicht | 1.520 kg |
Bagage | 250 l |