Volkswagen is niet echt de vrolijke Frans onder de autofabrikanten. Maar wat gebeurt er als je hun meest buitenissige model voorziet van een snufje puur Californische hippie- en surfcultuur? Dan krijg je een alleraardigste Volkswagen Beetle Dune.

Wat we ons weleens afvragen: zou het leuk zijn om voor Volkswagen te werken? Natuurlijk: het zal voldoening geven, want je maakt zeer gewaardeerde auto’s die in zo’n beetje elk segment de maatstaf zetten. Ze zullen vast ook redelijk betalen. Maar leuk? De strenge zakelijkheid die van het hele gamma afstraalt, van Up tot Touareg, geeft niet bepaald de indruk van een bedrijf waarbij de vrijmibo wordt opgeluisterd met een wedstrijdje Weisswurst-werpen.

Het enige model dat zich onttrekt aan de stelling dat VW het meest humorloze bedrijf is in een land dat toch al niet bekend staat om zijn grapdichtheid, is de Beetle. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het een remake is van de Kever, een auto die zo’n beetje iede­r­een vertedert. (Al was dat ook een toevalstreffer – hij werd meer leuk gevonden dan dat hij leuk bedoeld was. Maar goed.)

En als een truc één keer lukt, waarom dan geen tweede keer? In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bouwden surfers en hippies in Californië Kevers namelijk vaak om tot een soort strandracertjes, die buggy’s werden genoemd. Er liep bij VW waarschijnlijk één tegendraads figuur rond die door de kennelijke mazen van Personeelszaken was geglipt, want al in 2000 flirtte VW op de LA Auto Show met een concept voor een auto die op die buggy’s geïnspireerd was: de New Beetle Dune. De beveiliging had hem snel te pakken, maar blijkbaar is hij na een jaar of dertien ontsnapt, want twee jaar terug kwam VW wederom met een Dune Concept. En nu nemen ze ‘m nog in productie ook.

Ik word wel blij van de Volkswagen Beetle Dune

Je bent niet de enige. Het is een bijzonder vrolijke verschijning. Zeker in de kleur Sandstorm Yellow staat er een auto die pure levenslust uitstraalt. Opmerkelijk, want zoveel is er nu ook weer niet gebeurd. Een andere voorspoiler, wielkast- en dorpelverbreders, dik 18 inch lichtmetaal (eventueel zelfs ook in goudgeel), een joekel van een achterspoiler en een iets hogere (één hele centimeter) afstelling van het onderstel, en er staat opeens een heel andere auto.

Het interieur doet gezellig mee. De grote hoeveelheden plastic in carrosseriekleur en gele stiksels zorgen ervoor dat je ook ‘s nachts een zonnebril op moet. Rijden doet de Beetle Dune uiteraard als de Golf die hij onderhuids is. Daar heeft nog nooit iemand iets op aan te merken gehad. Met de 150 pk sterke 1.4 TSI die we tot onze beschikking hadden, rijdt ie al net zo funky als ie eruitziet.

Wie meer wil, moet geduld hebben tot november (deze en de 1.2 met 105 pk zijn er vanaf september). Dan komt ook de 2.0 met 220 pk. Een cabriolet kan ook, die kost zo’n vier mille meer. Een haast verplichte optie is het Executive-pakket, dat touchscreen-navigatie, een fatsoenlijke stereo met acht speakers, Bluetooth en USB-connectiviteit omvat. Met 1.182 euro kost het nu ook weer niet de wereld. Iets minder extraverte types: wees gerust, hij is er ook in saai grijs of zwart. Al heb je het concept wat ons betreft dan niet helemaal begrepen.

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI


Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
127 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.286 x 1.822 x 1.502 mm (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
1.280 kg
55 l (benzine)
310 / 905 l (bagage)

Prijzen
NL € 32.950 (25%)
B n.n.b.

Het vonnis
Een vrolijke toevoeging die de kleurloosheid die de VW-perfectie nog weleens kenmerkt, letterlijk en figuurlijk doorbreekt. Rijdt als een Golf, ook al niets mis mee dus. Een sterk staaltje happy marketing

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)