Er staat file in de rivier’, klinkt een onzuivere stem uit de middenconsole. Links horen we zacht gemekker en in de verte zien we een ezel met een kar rijden. Voor ons staat een roedel Volkswagen Touaregs tot en met de velg in het water. Je snapt: dit is niet de A2 richting Utrecht.
We verruilden de natuurlijke habitat van een SUV, de binnenstad of het parkeerterrein van een kantoorpand, voor de Hoge Atlas in Marokko. Het oponthoud geeft het water de kans wat stof van de offroad-banden te spoelen, die VW speciaal voor dit evenement monteerde onder de nieuwe Volkswagen Touareg. Het is direct de enige aanpassing die Volkswagen deed aan de nieuwe SUV voor dit noord-Afrikaanse avontuur.
En hoewel de wegen van Marokko (43) boven België (45) staan als het gaat om kwaliteit in de wereldlijst van het World Economic Forum, kunnen we je alvast vertellen dat de grote bandenwisseltruc niet uitgevoerd is om de test te beïnvloeden of om een ander beeld te scheppen van het rijcomfort. Een potige 21-inch velg zou hier geen lang leven hebben. Niet op de wegen die wij bestormen met de Volkswagen Touaregs.
Volkswagen propte de derde generatie van hun (voor Europa) grootste SUV vol met de nieuwste technologie om het te bombarderen tot het absolute vlaggenschip van het merk. In Wolfsburg waren ze blijkbaar bang dat we zouden vergeten dat ie ook nog eens zeer capabel is op het onverharde. Daarom deze trip: om ons eraan te herinneren dat de Volkswagen Touareg, ondanks zijn fijngeslepen uiterlijk en de modernste foefjes, niet terugdeinst voor het uitgebreide ploeterwerk.
De nieuwe Volkswagen Touareg deelt zijn MLB Evo-platform en veel techniek met onder meer de Audi Q8, Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus. Niet bepaald matige zusjes toch? Dat betekent dus ook voor dit model veel aluminium, wat resulteert in een gewichtsverlaging van 106 kilo ten opzichte van de tweede generatie. En hoewel hij, vooral van achteren, wel iets wegheeft van zijn Audi-broer, onderscheidt hij zich vanbinnen van zijn platform-genoten. Hij is de meest nuchtere van het stel. Geen dubbele displays of hoogpolig tapijt – je vindt hierbinnen een zakelijke en zeer netjes afgewerkte cabine. En veel van dezelfde opties die je ook op een Lamborghini of Bentley kunt kiezen. Hij is geenszins meer de opgewaardeerde Golf die hij ooit was.
Enorm display in de Volkswagen Touareg
Met een display van 15 inch is de Volkswagen Touareg bijna voorzien van een televisie, zo groot is het. Je zou de kaart haast kunnen instellen op ware schaal. Het infotainmentsysteem slokt de meeste fysieke knoppen op en integreert ze in het scherm. Gelukkig blijven alle vaak gebruikte functies binnen handbereik en werkt het systeem bliksemsnel en bovendien intuïtief genoeg. Het scherm toont desgewenst informatie over je klauterwerk, bijvoorbeeld welke in zijwaartse hoek (maximaal 22 procent) de auto rijdt, welke windrichting de neus op wijst of de hoogte waarop je verkeert. Heel handig. Zo wisten we ook precies waar deze reis begon: op zo’n 2.700 meter in de Hoge Atlas met de neus naar het zuiden.
Voor ons ligt iets wat zelfs Belgen met moeite een weg durven te noemen. Naast ons overtuigt een straatverkoper ons dat het geen enkel probleem is dat we geen geld bij ons hebben, zijn waar kost immers maar 20 dinar. 10 dinar. 5 dinar! Volkswagen benadrukt nog even: ‘dit is geen evenement waarbij je gegarandeerd wel even de finish bereikt’. Een Duitse ingenieur stelt ons gerust: ‘We zijn de afgelopen dagen niemand verloren.’ Vandaag zullen we in vijf uur tijd zo’n 140 kilometer afleggen. Ter overweging wordt ons nog meegegeven dat een ingebouwd toilet in een passagiersauto nog altijd niet is uitgevonden. De weg is marginaal breder dan de Volkswagen Touareg en vooral bij haarspeldbochten is het oppassen. In het midden van de bocht liggen scherpe stenen, aan de buitenkant van de bocht is er een paar meter niets.
‘Opletten, er komt een tegenligger aan’, klinkt het via de portofoon na een uur door het stof kruipen. Altijd fijn om te horen, op een weg die net aan breder is dan de auto. In de bocht, enkele centimeters van de afgrond, staat een stokoude Mitsubishi Fuso-vrachtwagen van voordat de eerste millennials geboren waren. Het gevaarte creëert een doorgang krap genoeg om de parkeersensoren over de rooie te laten gaan.
Als een Mitsubishi Fuso het kan…
Terwijl we wachten op de rest van de roedel Volkswagens bekruipt ons een gedachte: ‘Wacht even. Als die vrachtwagen daar staat, temidden van onze beproeving, dan is het zo toch indrukwekkend niet wat die Volkswagen Touareg op deze route doet?’ Het lukt een vrachtwagen met een flinkere wielbasis om via dezelfde route, maar dan van de andere kant, te komen waar wij komen. En ook de plakbandjes (zie verderop in dit verhaal) waren overal waar de Touaregs kwamen. Maar dat is het punt van de exercitie misschien ook niet. Het gaat om de manier waarop de Volkswagen Touareg het doet.
Neem de optionele vierwielbesturing. Deze verkort de draaicirkel van 12,19 naar 11,19 meter. En als je het over een krappe weg langs een ravijn hebt, is dat een zeer welkome verkleining. Scheelt weer een val van een kleine 10 meter. Het is fluisterstil aan boord. Wat maar aangeeft dat de isolatie op hoog niveau ligt, en de bouwkwaliteit niets te wensen overlaat. Het enige hoorbare kraakje komt van het ABS, veroorzaakt door Hill Descent Control.
Je parkeert ‘m simpel bovenaan de helling, wijst de neus de juiste kant uit en laat je rem los. Met een los vingertje dirigeer je de voorwielen in de juiste richting en de Volkswagen Touareg doet de rest. Het stuurgemak filtert wel elk gevoel uit het stuur. Maar ach, maakt dat in deze klasse echt uit? En dat alles terwijl de geventileerde stoelen een waterval op je rug afhouden: na al dat immens zware werken beloont de Volkswagen Touareg je zelfs met een rugmassage.
Mocht die luxe je weinig uitmaaken dan kan het gevoel van veiligheid je wellicht over de streep trekken. Je zit in een veilige, geluidsdichte cocon, ver verwijderd van de buitenwereld. De V6-diesel met 286 pk en achttrapsautomaat is in de bewoonde wereld je trouwe invoegvriendje, maar hier is het de stille kracht achter de tocht. Laag in de toeren en nauwelijks hoorbaar slokt hij de ene helling na de andere op. En zonder ook maar een enkel zweetdruppeltje komen we aan bij ‘de waterproef’.
De oorzaak van de stremming in de stroming is een kudde geiten die besloot dat het offroad-uurtje van Volkswagen het uitgelezen moment is om een nat sikje te halen. Het geeft de lokale verkopers de kans om in groten getale het konvooi van twaalf Touaregs te bestormen om hen armbandjes, dolken en mineralen te verkopen. In Marokko worden deze straathandelaren ook wel ‘plakband’ genoemd – omdat ze zelfs na herhaaldelijke afwijzing blíjven plakken.
De Volkswagen Touareg kan comfortabel pootjebaden vanwege luchtvering, die het gevaarte van 2.070 kilo in de hoogste stand 70 millimeter extra omhoog zet. Het water mag maximaal 55 centimeter hoog komen voordat belangrijke onderdelen verdrinken. Bij snelheden boven de 120 km/u zal de luchtvering de auto trouwens met 15 tot 25 millimeter laten zakken om de luchtweerstand te verminderen. Op het asfalt filtert de luchtvering daarnaast kleine en grote oneffenheden subliem weg.
Precies genoeg brandstof in de Volkswagen Touareg
Ook zal hij 40 millimeter door zijn hoeven zakken als je spullen wilt inladen. Raak je toch een steen? De bodemplaat moet tegen een stootje kunnen: het optionele offroad-pakket houdt kwaadwillende stenen weg van kwetsbare delen en voegt extra bescherming toe aan de bodemplaat. Bovendien groeit de brandstofcapaciteit met 15 liter. Precies genoeg brandstof voor een afstand die jij niet te voet wilt afleggen in de wildernis bij 40 graden.
Het enige dat vooralsnog ontbreekt zijn camera’s rondom. Op het moment dat je de maximale aanrijhoek benut, wijst de neus 28 graden de lucht in. En ja, dat lukt de Volkswagen Touareg met speels gemak. Het resterende uitzicht is dan een strakblauwe hemel of een stel takken van een boom, de weg zie je dan niet meer. Je moet compleet vertrouwen op je ruimtelijk inzicht van enkele seconden geleden of wel heel behendig zijn in het navigeren op de sterren. Een camera in de neus, of een geultje in de motorkap zoals de Toyota Land Cruiser dat heeft, zou hierbij een uitkomst zijn. Gelukkig komt deze camera-optie in 2019.
We dachten slim te zijn en probeerden het met de nachtcamera, maar ook deze kijkt vooral strak vooruit, dezelfde blauwe lucht in. Bovendien werkt nachtvisie goed tot temperaturen van 25 graden. Het enige dat we erin kunnen onderscheiden is de volgende verkoper die met een stel armbanden staat te zwaaien.
Maar het mag gezegd worden: de Volkswagen Touareg weert zich kranig tegen de steile hellingen, zelfs zonder sperrende differentiëlen. Het maakt niet uit of het los zand is, keien of een rivierbed. Met wat gegrom, wat extra overtuigingskracht, een beetje rekenwerk van de tractiecontrole en hier en daar wat wielspin, klautert de Volkswagen Touareg omhoog. En dat in haast hetzelfde comfort als op ’t asfalt. Probeer dat maar eens in je Mitsubishi Fuso.
Motor
2.969 cc
V6 turbo
286 pk @ n.b. tpm
600 Nm @ 2.250 tpm Aandrijving
vier wielen
8v automaat Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 238 km/u Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
173 g/km CO2 E Afmetingen
5.008 x 1.984 x 1.717 mm (l x b x h)
2.904 mm (wielbasis)
2.070 kg
90 l (diesel)
810 / 1.800 l (bagage) Prijzen
€ 98.919 (NL)
€ 83.390 (B)
Vonnis
Doet hetzelfde, en misschien zelfs een beetje meer, als zijn platform-broers, maar dan zonder alle aandacht op zich te vestigen. Een soort incognito-Bentayga voor een flinke klap minder geld. Tenzij je een gele bestelt
Reacties