Wat is de Volkswagen Touareg R?

Eigenlijk is dit gewoon een Bentley Bentayga die niet in de P.C. Hooftstraat is gaan shoppen, maar bij de Zara in Utrecht. Met een vanafprijs van 99.990 euro is deze snelle SUV de duurste Volkswagen die je momenteel nieuw kunt kopen in Nederland – maar eigenlijk is het een koopje. Voor een Bentayga met exact dezelfde aandrijflijn betaal je meer dan het dubbele, en die is echt niet twee keer zo luxueus.

Voluit heet ie de Volkswagen Touareg R eHybrid. Vroeger had de Touareg R50 nog een dikke V10 en er waren zelfs uitvoeringen met een W12-motor, maar omdat we inmiddels in 2024 leven, is de R nu een plug-in hybride. Maar nog wel eentje met een 3.0 V6 en een totaalvermogen van 462 pk en 700 Nm. Je mag er ook nog gewoon 3.500 kilo mee trekken, als je dat zou willen.

Wat is er dan nieuw aan deze Volkswagen Touareg R?

Vorig jaar mocht de Touareg voor een facelift. Dit was ook het moment dat Volkswagen Nederland besloot om de auto weer in de prijslijsten te zetten. Grote veranderingen waren er niet. Zo is er nu een sensor die kijkt hoe zwaar het dak beladen is, heeft het scherm in het midden de nieuwste software, zit er in de koplampen nieuwe led-techniek en geeft het logo op de kont nu licht. Ook het interieur werd iets aangescherpt.

Hoe rijdt de Volkswagen Touareg R?

Het mag dan wel een snelle Touareg R zijn, maar Volkswagen is gelukkig niet in de verleiding gekomen om een Cayenne-tegenhanger te bouwen. De luchtvering is heerlijk soepel en filtert mooi het onregelmatige wegdek. De V6 produceert samen met de elektromotor 462 pk en dat pakt dus uitstekend op, maar goed hoorbaar is de zescilinder nooit. Het is in de eerste plaats een comfortabele SUV met genoeg snelheid, die er vooral sportief uitziet.

En dat is eigenlijk ook precies wat je wilt van een Volkswagen, toch? Een auto die perfect is voor de dagelijkse kilometers en waarmee je ook nog behoorlijk voor de dag komt. Mocht je ermee naar klanten willen rijden, dan zouden we misschien niet de matgrijze lak kiezen. De stoelen zitten uitstekend en zoals je mag verwachten bij zo’n grote SUV, is het voor niemand een probleem om een lekkere houding in te stellen.

Van andere geluiden buiten de auto heb je ook nauwelijks last dankzij de voortreffelijke geluidsisolatie. Het is totaal niet vermoeiend om langere stukken 180 km/u te rijden op de Duitse Autobahn in deze Volkswagen Touareg R. Daar zal de auto het trouwens mee eens zijn, want hij is natuurlijk gebouwd voor dit soort dingen. Het is dan misschien geen V10-diesel, maar die honger naar kilometers is niet verdwenen.

Wat zijn de grote minpunten?

De Volkswagen Touareg R is onlangs dus vernieuwd, maar het is geen gloednieuw model. De techniek is één generatie ouder dan die van bijvoorbeeld een Tiguan of Passat. Qua comfort merk je daar niets van, maar de PHEV’s van de nieuwe generatie rijden ruim 100 kilometer op één lading. De Touareg komt ongeveer 30 kilometer ver na een laadbeurt. Aan de andere kant: als je een PHEV echt met een groen hart koopt, dan moet je misschien niet voor een V6 gaan.

Ook liepen wij een beetje te stoeien met het infotainmentsysteem. Als je bijvoorbeeld navigeert op CarPlay en je zet de stoelmassage aan of verandert de temperatuur, dan verdwijnt je navigatie tijdelijk helemaal. Een paar fysieke knoppen waren welkom geweest – maar dit roepen we al jaren. Verder is het systeem prima qua snelheid en ‘oké’ qua gebruiksvriendelijkheid.

Verder nog bijzonderheden?

Als je ervoor kiest om de snelheidsmeter te tonen op het schermpje achter het stuur, dan neemt deze teller stappen van 100 naar 140. Dus 120 en 130 ontbreken. Toevallig spraken we Volkswagens hoofd ontwikkeling Kai Grünitz en toen we hem hiernaar vroegen, vertelde hij dat de reden hierachter is ‘dat de Touareg eigenlijk een Audi-product is’. Niet een superduidelijk antwoord, maar het onderstreept wel dat je inderdaad een luxere SUV koopt met een meer bescheiden badge.

Dus, moet je de Volkswagen Touareg R kopen?

Misschien zijn de handgrepen in het dak niet met leer bekleed en draait de navigatie niet op een James Bond-achtige manier weg, maar is dat echt de meerprijs bij Bentley van ruim een ton waard? Wij zouden voor deze budget-Bentley gaan. Wil je een sportievere wegligging, dan kun je voor 20.000 euro meer een iets snellere Cayenne kopen. Ook die heeft in principe dezelfde techniek aan boord. Maar wil je met een hoop power en comfort re-de-lijk ingetogen rijden, dan is de duurste Volkswagen van Nederland een mooie optie.

Specificaties, verbruik en prijs Volkswagen Touareg R

UitvoeringR eHybrid
MotortypeV6 hybride
Motorinhoud2.995 cc
Versnellingsbak8v automaat
Aandrijvingvier wielen
  
Vermogen462 pk
Koppel700 Nm
 
0-100 km/u 5,2 s
Topsnelheid250 km/u
Verbruik2,1 l/100 km
 
Afmetingen (l x b x h)4.902 x 1.984 x 1.712 mm
Gewicht2.481 kg
Bagageruimte665/1.675 l
 
Prijs NL (vanaf) 99.990
Prijs B (vanaf) 111.430

Reacties

  • Herman heeft op 5 augustus 2024 geschreven:

    Ach ja, past weer bij het merk dat ze testen.

    Bij een ander merk dat duurder op de markt komt, dan is het wel erg veel geld of moet je wel een hele grote liefhebber zijn om dat bedrag neer te leggen.

    En bij bepaalde merken valt een ton aan aanschafwaarde toch hartstikke mee?

    Ze zullen er wel afspraken over gemaakt hebben.

    Reageer
  • Rene heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

    Is 2 liter op 100 km niet erg optimistisch voor een v6

    • Vw rijder heeft op 11 augustus 2024 geschreven:

      Ze zullen het olieverbruik wel weer bedoelen.

      Reageer
    • Dave heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

      Dat lijkt inderdaad niet helemaal aan te sluiten bij de slechts 30km elektrisch bereik.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)