Welkom bij de krachtigste productieauto uit de lange en illustere geschiedenis van het merk Volkswagen. En welkom bij het eerste VW R-model dat gebruikmaakt van een toefje elektrisch vermogen. Dit is de Volkswagen Touareg R eHybrid, een auto die talloze ‘meeste’, ‘eerste’ en ‘grootste’ zaken op zijn armlange lijst met uitrusting heeft staan. En een auto die in Nederland niet eens verkrijgbaar is. Aangezien Volkswagen hier, net als veel mainstream-merken, grote SUV’s heeft afgezworen in verband met ons nogal uitstootgevoelige belastingsysteem.

Ironisch eigenlijk, aangezien dat juist een gebied is waarop de Volkswagen Touareg R eHybrid zijn best doet om uit te blinken. Zijn plug-in hybride-opzet kennen we van zijn neefjes, de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne: een 3,0-liter benzine-V6 met turbo wordt gekoppeld aan een elektromotor voor een systeemvermogen van 462 pk, een 0-naar-100-tijd van 5,1 seconden en tot 47 brandschone vol-elektrische kilometers, als je je rechtervoet een beetje in bedwang weet te houden.

Veel trekkracht

Om al deze kracht en technologie in banen te leiden, zijn er een achttraps automaat en vierwielaandrijving aan boord die ervoor zorgen dat de Touareg R maar liefst 3.500 kilo mag trekken – zelfs als z’n V6 slaapt en hij enkel wordt aangedreven door de 136 pk sterke elektromotor. Blijkbaar sleurt de helft van de Touareg-kopers regelmatig iets zwaars voort, dus dit is zeker een nuttig barfeitje.

Is de Volkswagen Touareg R eHybrid echt wel ‘R’?

Maar: is ie een beetje ‘R’? Het hangt ervan af wat je precies van die badge verwacht of je tevreden zult zijn met de rijervaring die deze Touareg biedt. Zoek je de onverschrokken, weersonafhankelijke hang naar snelheid van een Golf R, dan zul je niet snel worden teleurgesteld. Maar de dynamische diepte en de bonus van betrokkenheid die z’n vlotte Golf-broertje kenmerken, zijn hier nergens te bespeuren. De Touareg is simpelweg te groot en lomp om het afgetrainde gevoel te bieden waar je bij een R misschien op hoopt. Hij krimpt nooit om je heen en weet gevoelsmatig geen van zijn 2.533 kilo’s af te schudden, iets wat de allerbeste snelle SUV’s wel voor elkaar krijgen. Dit is een auto met een comfort zone die ook daadwerkelijk ‘comfort’ is.

De Volkswagen Touareg R eHybrid is vooral comfortabel

Daar is ie dan ook bijzonder goed in. De luchtvering zorgt dat de 22-inch wielen geen probleem vormen, buiten hun geluiden die de stilte in de elektrische modus doorbreken. Dat is overigens ook de stand waarin je de auto start, maar hoewel Volkswagen een topsnelheid van 135 km/u claimt op enkel de elektromotor, zul je bepaald geen acceleratierecords vestigen als je de zescilinder er niet bij betrekt. In de praktijk verdwijnt de benzinemotor naar de achtergrond als je rustig cruiset op de snelweg, om vlotjes weer naar voren te springen als je een helling tegenkomt of iemand wilt inhalen. Reken qua gemiddeld dagelijks brandstofverbruik op zo’n 8 l/100 km.

Volkswagen levert hier een prima hybride aandrijflijn; hij is alleen niet toegespitst op performance. De Volkswagen Touareg R eHybrid is vlot, moeiteloos vlot zelfs, maar hij deelt z’n techniek met auto’s die enkel een simpele ‘Hybrid’-badge dragen – terwijl de Golf R een motor gebruikt die ook in de Audi S3 ligt. Bij een Cayenne of Q7 is de hybride een van de verstandigere opties. Hier moet het het rappe topmodel zijn. De Touareg R biedt een stressabsorberende mix van snelheid, luxe en welzijn, maar hij maakt ook maar al te duidelijk hoe de ‘merkhiërarchie’ binnen de VW Groep ook alweer werkt.

Specificaties Volkswagen Touareg R eHybrid (2021)


Motor
2.995 cc
V6 turbo hybride
462 pk @ 5.300 tpm
700 Nm @ 1.340 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,7 l/100 km
62 g/km CO2 (A Label)
Afmetingen
4.878 x 1.984 x 1.717 mm (l x b x h)
2.904 mm (wielbasis)
2.533 kg
75 l (benzine)
665 / 1.675 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
€ 100.585 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)