Onlangs riepen we de Volvo V90 uit tot onze favoriete stationwagen. Dat was in alle eerlijkheid wellicht wat overhaast, want die award had waarschijnlijk moeten gaan naar deze auto: de Volvo V90 Cross Country.
Hoe beschrijven we de body?
Om het in een heldere context te zetten: hij lijkt qua opzet op een Audi Allroad (die op zijn beurt ooit geïnspireerd werd door Volvo’s originele V70 XC). De basis is een normale V90 die hoger op z’n wielen staat – een extra 65 millimeter – en veel donker plastic aan de buitenkant heeft gekregen om het exterieur op te leuken en te beschermen. Volvo noemt die kleur ‘houtskool’, maar je zou kunnen denken dat het grijs is.
Doordat ie hoger is, is ie comfortabeler dan de reguliere V90, en door de lichte, moeiteloze besturing en lange veerwegen lijk je over de weg te glijden. Hoge verkeersdrempels en diepe gaten in de weg bereiken de stoelen nog wel, maar deze auto is aanzienlijk minder hard geveerd dan welke andere chique station ook.
Dat wil echter niet zeggen dat ie een flodderig geheel vormt; dat blijkt wel als je een interessant stuk weg treft. Ook daar wordt de V90 niet direct een sportwagen, maar hij doet ons denken aan de Subaru Legacy en Forester: auto’s met een toegeeflijk onderstel dat toch ruimte laat om op een leuke manier een bocht te nemen. Bevind je jezelf ver van huis op een natte en winterse nacht, dan zou deze auto je alle stress uit handen nemen en ervoor zorgen dat je vlot en veilig thuiskomt.
Er zijn twee varianten van Volvo’s 2,0-liter diesel te krijgen, beide met vierwielaandrijving en een automaat. Wij reden de krachtigste motor met 235 pk, en die maakt van een op twee man na lege V90 Cross Country een behoorlijk snel geval.
Een stille diesel?
Belangrijker is misschien hoe stil en verfijnd deze Volvo V90 Cross Country is – de helft van de tijd heb je niet in de gaten dat de motor loopt, wat toch vrij opvallend is voor een diesel. Onze (toegegeven: wellicht wat kinderachtige) kant spreekt nog altijd de wens uit dat Volvo hun hol roffelende vijfcilinder benzinemotor nog zou bouwen, maar voor wie niet zo nostalgisch is, blijft er weinig te wensen over.
Hoe aantrekkelijk is het interieur?
Binnenin is deze Cross Country zo behaaglijk en weids als elke 90-serie van Volvo: werkelijk een heerlijke plaats om te zitten. Mercedes mag mooiere schermen hebben en Audi coolere designelementen, maar Volvo heeft een mooi, typisch Scandinavisch en daarmee heel eigen compromis weten te vinden.
Het is alleen wel even opletten geblazen met de opties, waarvan er op onze testauto nogal veel gemonteerd zaten. Hiermee is de prijs al snel fors op te krikken. Volvo’s nieuwste modellen zijn heel begeerlijk, maar dat mag ook wel, want ze kosten ook wat.
Dit is waarschijnlijk de beste auto die de Zweden momenteel bouwen. Tenzij je zeven stoelen nodig hebt, is dit in essentie een greatest hits-versie van de V90 en de XC90. Volvo denkt dat 25 procent van de verkochte V90’s een Volvo V90 Cross Country zal zijn. Ons zou het niet verbazen als hij uiteindelijk een nog groter stukje van de taart bleek op te eisen. Dat de koper er geen meter mee off-road rijdt, boeit niemand.
Niet de goedkoopste station, maar (afhankelijk van waar je persoonlijke voorkeuren liggen, natuurlijk) wel de beste: veel ruimte, goed in het terrein, prettig om naar te kijken en een genot om in te rijden. Het woord is nu aan Audi.
Motor
1.969 cc
viercilinder biturbo
235 pk @ 4.000 tpm
480 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
139 g/km CO2 CLabel
Afmetingen
4.939 x 1.903 x
1.543 mm (l x b x h)
2.941 mm (wielbasis)
1.781 kg
60 l (diesel)
560 / 1.526 l (bagage)
Prijzen
€ 73.695 (NL)
€ 60.350 (B)
Reacties