Volvo was misschien niet de uitvinder van het genre (dat was Subaru, met de Legacy Outback – of eigenlijk AMC met de Eagle), maar is wel met enige afstand de meest succesvolle maker van stations die eruitzien alsof ze net iets te lang naast een SUV hebben gelegen. Audi volgde al rap met de A6 Allroad, VW deed een tijdje iets met de Passat Alltrack en onlangs introduceerde Mercedes een E met matte randjes rond de wielkasten. Maar niemand kwam in de buurt van wat Volvo deed met de V70 Cross Country of XC70. En als we zien wat de Zweden nu met diens opvolger hebben gedaan, durven we rustig te stellen: niemand gaat daar voorlopig bij in de buurt komen ook.
Is de nieuwe V90 Cross Country dan zo goed?
Eerst en vooral omdat hij er geweldig uitziet. Even gedistingeerd als de gewone V90, maar met een ruig randje door de 6 centimeter extra bodemvrijheid en de plastic beschermrandjes hier en daar. Die laatste zijn overigens bescheidener dan ooit tevoren. De eerste generaties zagen er nog uit alsof ze met hun complete neus in een berg gesmolten plastic waren beland. Bij de latere XC70’s werd dat steeds verder teruggeschroefd, en bij deze V90 Cross Country is het beperkt tot de wielkasten en een klein randje aan de voorzijde.
Motorisch kun je het bij de V90 Cross Country niet beter treffen dan met deze T6. Zoals altijd bij Volvo betreft het een 2,0-liter viercilinder, maar dan wel een met een turbo én een compressor. De laatste om de motor bij lage toeren bij te staan, de eerste juist voor de wat hogere toeren. Het levert een indrukwekkende hoeveelheid power op: 320 pk vermogen en 400 Nm trekkracht die al bij 2.200 toeren per minuut volledig aan jouw lage lusten is overgeleverd.
Heeft de Volvo V90 Cross Country T6 AWD Pro goede prestaties?
Jazeker: geef voor het stoplicht vol gas en 6,3 seconden later rij je 100 km/u. Doorgaan kan tot 230 km/u. Het (betrekkelijk geringe) geluid dat de motor hierbij voortbrengt is, tsja, aardig, maar niet bijzonder inspirerend en roept vooral heimwee op naar de legendarische vijfcilinders (en desnoods zes- en achtcilinders) van het Volvo-weleer. De prestaties zijn er echter niet minder om; de motor pakt altijd makkelijk op en sleurt even moeiteloos door. Het onderstel (of eigenlijk: de hele auto) is niet direct gemaakt voor hoeken en beuken, maar voor Groot Toerisme in de zin van ‘lange afstanden snel en comfortabel afleggen’ is het bij uitstek geschikt. En dan hoeft er lang niet altijd asfalt te liggen.
Hoewel weinigen ooit verder zullen komen dan het grindpad van een oprijlaan of de stoeprand van het schoolplein, is de Volvo V90 Cross Country T6 AWD Pro wel degelijk in staat tot iets meer. Elke Cross Country heeft vierwielaandrijving (van het on demand-type – de achterwielen doen alleen mee als het nodig is) en een speciale Offroad-setting die de krachten desgewenst zo efficiënt mogelijk verdeelt. Dit is nou typisch zo’n model dat je je doet afvragen wat je nog meer van een auto zou kunnen verlangen. Hij is mooi, ruim, comfortabel, snel en heeft een fenomenaal interieur. En hij is niet bang voor een beetje sneeuw of modder op de koop toe. Maar of je voor die extra stoerheid zo veel extra wilt betalen…
Volvo V90 Cross Country T6 AWD Pro
Motor
1.969 cc
viercilinder turbo/
supercharged
320 pk @ 5.700 tpm
400 Nm @ 2.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
176 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.687 x 1.903 x 1.671 mm (l x b x h)
2.818 mm (wielbasis)
1.768 kg 60 l (benzine)
560 / 1.526 l (bagage)
Prijzen
€ 84.195 (NL)
€ 68.850 (B)
Vonnis:
Omdat de Cross Country er niet als hybride T8 is, is dit de dikste V90 CC die je kunt krijgen. Het enige nare en lelijke is het prijskaartje – misschien dan toch maar geen plastic randjes, en 10 mille minder betalen voor 80 pk méér...
nancy. heeft op 30 juni 2017 geschreven:
Boreas Nancy
Heb jaren voor volvo gewerkt en kan alleen maar zeggen dit is een heel degelijke wagen kwaliteit is top van Carossery tot interrieur voor mij blijft hij de top auto