Groot nieuws: de Tiguan heeft het inmiddels gewonnen van de Golf, qua verkopen dan. Volkswagen verkocht sinds 2007 niet minder dan 7 miljoen exemplaren van deze middelgrote crossover. En dan snap je ook meteen waarom deze derde generatie er niet bijster anders uitziet dan de voorgaande twee. Je zou hooguit kunnen stellen dat ie nog net wat meer op de concurrentie is gaan lijken.
De nieuwe Tiguan verschijnt niet zomaar in zijn eentje; hij wordt vergezeld door de geheel nieuwe Passat. Net als de Tiguan staat die op een vers platform dat, geheel in lijn met de weinig creatieve lijnvoering van het VW-concern, ‘MQB Evo’ heet. Het beoogt om alles wat we altijd al kenden van en bewonderden aan de platformstrategie van VW te koppelen aan een hele berg nieuwe techniek.
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI is het startpunt
Het spul trapt af met twee mild-hybrides: een 1,5-liter TSI in twee vermogensvarianten (130 en 150 pk) met een klein beetje elektrische assistentie om het start/stopsysteem wat soepeler te laten functioneren en de motor uit te schakelen als je je voet van het gaspedaal haalt. Daarnaast komen er twee plug-in hybrides, die diezelfde 1.5 TSI-motor combineren met een sterkere elektromotor.
Dat stel levert 204 pk of 272 pk, en als je de 19,7 kWh grote accu helemaal hebt opgeladen, is hij goed voor 100 kilometer puur elektrisch rijden. Dat zijn de versies waar de meeste kopers waarschijnlijk voor zullen gaan. Je moet ze zien als een evolutie van de vorige Tiguan eHybrid, maar dan met twee keer zoveel elektrisch bereik en de mogelijkheid om met 50 kW te kunnen snelladen.
Krijg je een DSG-versnellingsbak standaard?
Elke aandrijflijn krijgt, uiteraard zouden we haast zeggen, een DSG-versnellingsbak. En mocht je je enorme zorgen maken over het feit dat een 1.5’je misschien wat aan de lichte kant is om je sleurhut fatsoenlijk naar de camping te krijgen, weet dan dat er ook nog een handjevol 2,0-liter benzine- en dieselmotoren aan zit te komen (al is het nog maar de vraag of die laatste ook bij ons te krijgen zullen zijn).
Omdat er toch alleen maar automatische versnellingsbakken komen, kon de ‘pook’ mooi worden verruild voor een bescheiden stengel aan de rechterkant van de stuurkolom. Daarmee is op de plek van de traditionele tunnel nu riant ruimte voor bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden voor je telefoon. Ook zit daar nu een groot draaigeval dat kan dienen als volumeknop én waarmee je, dankzij een klein schermpje dat erin zit, ook de rijmodi kunt kiezen.
Geen knoppen, maar ChatGPT
Het maakt allemaal deel uit van een brood-nodige ergonomische schoonmaakoperatie, hoewel het enorme centrale scherm nog altijd de meeste knopjes lijkt te hebben opgegeten, inclusief die voor de airco en ventilatie. De stembediening schijnt gebruik te maken van ChatGPT, en hoewel het de bedoeling is dat je door gewoon tegen je auto te praten niet telkens het scherm in hoeft, en dus minder wordt afgeleid, voelt het een beetje als een gimmick. Zeker omdat AI relatief nog altijd op kinderschoenen loopt.
Goed, de meeste klanten zullen dus de plug-in hybride kiezen, zeker mensen die hem als auto van de zaak rijden. Dat wil echter niet zeggen dat je met de simpelere Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI mild-hybride slecht af zou zijn. Dat heeft zeker ook te maken met het feit dat die versie 270 kilo lichter is, wat uiteraard zijn weerslag heeft op de manier waarop de auto rijdt.
Verwacht geen Passat-comfort bij de Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI
Nu zijn alle Tiguans behoorlijk straf gedempt en geveerd, wat je vooral merkt bij lage snelheden in de stedelijke omgeving waar dit soort auto’s zich nu eenmaal bij voorkeur voortbeweegt. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor deze ene SUV, maar het wil toch iets zeggen dat de Passat, een goeie ouwe stationwagen, uit dezelfde basis meer comfort weet te halen.
De Tiguan biedt hele balzalen aan ruimte, de materialen zijn bijna zonder uitzondering van hoge kwaliteit en de nieuwe styling levert in ieder geval een veel ‘glibberiger’ oppervlak op, wat niet alleen het raffinement maar ook het verbruik in positieve zin beïnvloedt. In de Volkswagen Tiguan eHybrid heb je een totaal bereik van maar liefst 965 kilometer. Allemaal zaken die het dertien-in-een-dozijnuiterlijk wel een klein beetje kunnen compenseren, dachten we zo.
Specificaties Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI R-Design (2024)
Prijzen: € 55.490 (NL) / € 52.070 (B)
Motorinhoud: 1.495 cc
Motortype: viercilinder turbo hybride
Power: 150 pk/110 kW, 250 Nm
Aandrijving: voorwielen, 7v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 9,1 s
Topsnelheid: 210 km/u
Verbruik: 6,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 149 g/km
Tankinhoud: 55 l (benzine)
Afmetingen: 4.539 x 1.842 x 1.660 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.676 mm
Gewicht: 1.616 kg
Bagage: 652 l
Peter Van den Heuvel heeft op 7 november 2024 geschreven:
Heb een tiguan diesel 2liter R-line gekocht,fantastische auto!
Goedkoop in aankoop is de tiguan ni maar is zijn geld waard!