Het is alweer een paar jaar geleden dat Alfa Romeo zichzelf en de wereld een dienst bewees door van hun eerste SUV meteen een van de mooiste een meest aansprekende op de markt te maken. Het is nog een beetje vroeg in zijn levenscyclus om een grondige update door te voeren. Maar dat heeft de Italianen er niet van weerhouden om wat feedback van klanten ter harte te nemen. De Alfa Romeo Stelvio die we hier rijden, werd (samen met de Giulia) voor het komende modeljaar verbeterd.
Aan het uiterlijk van de Stelvio is niets veranderd. Dat is nog altijd, voor een SUV dan, smakelijk gelijnd en prettig in proportie. Wel zijn er nieuwe lakkleuren en maken zelfs een aantal iconische uitrustingsniveaus hun opwachting. Zoals de Ti, compleet met contrasterende wielkastbeschermers. Maar het echte nieuws zit aan de binnenkant.
Verbeterd interieur
Alfa pakte het interieur aan met mooiere materialen, vooral op de plekken waar je het aanraakt. De versnellingspook is nu bijvoorbeeld altijd gehuld in leer (en aan de voet voorzien van een trots Italiaans vlaggetje). De druk-en-draai-controller werd vervangen door een nieuw, steviger en hoogwaardiger aanvoelend exemplaar. Er is meer opbergruimte en een draadloos oplaadplateau. Deze is naar achter gekanteld, zodat je telefoon niet door de auto vliegt als je er een voor een Alfa gepaste rijstijl op na houdt. Kleine wijzigingen, maar ze maken een verschil.
Ook het stuur van de Alfa Romeo Stelvio is nieuw, net als het 7-inch scherm tussen de twee tellers. Het 8,8-inch infotainmentscherm in het midden van het dashboard verdrinkt nog steeds een beetje in zijn glimmende omhulsel. Maar het behelst wel een herzien systeem met zelf in te delen, verplaatsbare widgets. Het werkt prima, maar niet bijzonder snel of responsief. Belangrijk is wel dat je nu het scherm kunt bedienen door het aan te raken. Je bent dus niet per se veroordeeld tot de controller.
De snufjes van de Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 pk Veloce Q4
Alfa Romeo’s ingenieurs gingen vooral los op de onderhuidse techniek. De voornaamste toevoegingen zijn de niveau-2 autonome functies, waarbij je de auto op de snelweg of in fileverkeer tot op zekere hoogte zelf kunt laten sturen. Op de pokdalige, amper belijnde zuid-Italiaanse wegen waar we rijden, heb je hier weinig aan. Maar als we een nieuw stukje snelweg tegenkomen, werkt het aardig. Het is alleen niet echt opzienbarend meer: zo moet je zelf van rijstrook veranderen. Ook begint onze Stelvio luttele seconden nadat we onze handen van het stuur nemen al te zaniken dat we op moeten blijven letten. Op deze manier besteed je al snel meer aandacht aan het stuurtje in je display, dat je groen en blij dient te houden, dan aan het verkeer zelf.
Genoeg kanttekeningen dus, en als dit een doorsnee vanille-crossover was geweest, genoeg om hem op af te rekenen. Maar deze 280 pk sterke Alfa Romeo Stelvio is geen doorsnee crossover.
Aanpakken als een Alfa
We zetten ’m in de Dynamic-modus en voelen de heerlijke besturing zich aanspannen. Als we een paar bochten nemen op vochtig, vettig asfalt, krijgen we meteen te maken met een uitbrekende achterkant. Alert en rigide reageert de Alfa op ons tegensturen en voelen we ’m terug op z’n plek schieten als een wendbare sportsedan. We rammen de pook in de manuele stand, trekken aan een solide aluminium flipper en trappen de 280 pk van de Alfa Romeo Stelvio naar beneden.
Het is alsof we de transmissie aan strakke teugels in handen houden: bam, bam, onmiddellijk opschakelen. Remmen die voelen als steen, even schrikken van (maar ruimte krijgen voor) wat onderstuur door de gladheid, herpakken en ’m de bocht om tikken. Verdorie, wat maakte Alfa Romeo van deze Stelvio toch een fenomenaal sturende machine. En je kent ons: dan vergeven we een auto alles.
Specificaties Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 pk Veloce Q4
Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
280 pk @ 5.250 tpm
400 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
158 g/km CO2, F-label
Afmetingen
4.687 x 1.903 x 1.632 mm (l x b x h)
2.818 mm (wielbasis)
1.660 kg
64 l (benzine)
525 / 1.600 l (bagage)
Prijzen
€ 64.815 (NL) – Super
€ 58.690 (B)
Reacties