17
Autonieuws
De Ariel Nomad 2 ruilt Honda-motor voor Ford-motor met 300+ pk
10 jul 2024 - 10:11 uur
10 juli 2024 - 10:11 uur
Leuk, werken bij TopGear. Wat van de wereld zien, avonturen beleven. Maar over Schotland in hartje winter wordt tijdens sollicitatiegesprekken niet gerept
We komen aan bij de Navis Range en zien in de verte een prachtige laag sneeuw. Helaas kun je er alleen met een skilift komen, en die slingert momenteel als een malle in het rond vanwege de woeste krachten die moeder natuur op de aarde loslaat. Skilift buiten werking. De lieve mensen van de Navis Range Mountain Experience krijgen we niet zo ver om de Nomad aan de kabel van de skilift te hangen, dus helaas, geen ski-uitje. 1-0 voor de Nomad. Instappen en rijden maar weer. Hoewel je in de Ariel met gemak stoplichtsprintjes van sportwagens wint, is het pas echt genieten bij snelheden rond de 70 km/u. De kleine weggetjes in de Hooglanden onderstrepen dat. Het zijn routes die geen genade kennen, geen idyllische weggetjes langs heggen en ingezaaide akkers. Hier tref je rotsblokken, plotseling opdoemende hellingen, alle reden om je geen fout te permitteren. Toch is de Nomad een auto waarmee je deze duizelingwekkende wegen goed kunt verteren. Het onsterfelijke gevoel niet te hoeven remmen voor kuilen, greppels, gebochelde bruggetjes en modder. Een smalle bocht waar je doorheen kunt kijken? Gewoon afsnijden en zien hoe de veren zich uitstrekken richting hemel en vervolgens weer ineen duiken. Hobbels waar je in een hot hatch voor in de remmen zou gaan, zijn slechts flauwe oneffenheden voor de Nomad. In elke versnelling kun je heerlijk doortrappen, terwijl de schreeuw van de supercharger en de brom van de uitlaat in je oren klinken. Dit is ontzettend leuk. Ik neem op de koop toe dat elke vrachtwagen die ik passeer een enorme ijstsunami op mijn gezicht afvuurt. Een verslavend speeltje, zeker hier in deze Schotse landschappen. Er is ontzettend veel mis met de Nomad, maar toch is ie perfect. In deze extreme omstandigheden is hij een grote bonk simpele tegenstrijdigheden. De Ariel is zo gemakkelijk te begrijpen als het eng en moeilijk is om er hard in te rijden. Laten we de motor eens bespreken. Je hebt ongeveer 340 Nm tot je beschikking vanaf een relatief laag toerental en hij trekt hard en gemakkelijk naar de 7.000 omwentelingen. De motor heeft veel meer kracht dan de banden grip hebben, dus dat leidt tot spinnende wielen die niet gecorrigeerd worden door elektronische systemen. Dit zijn geen racebanden, die naarmate ze opwarmen beter aan het asfalt blijven plakken. Als je het geluk hebt een droog stukje wegdek te vinden, zullen de banden in de bocht over de wang gaan rollen, waardoor je het idee krijgt dat de Nomad zo onbestuurbaar is als een hovercraft. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de duik die hij maakt bij het remmen. Toch gaat onder die gebreken een perfect stijf chassis schuil. Omdat de essentiële structuur van de auto zo goed is, reageert het onderstel exact zo onnauwkeurig als je verwacht. Na een tijdje raak je eraan gewend en wordt het, zonder overdrijven, simpelweg hilarisch. Het nemen van bochten op hoge snelheid in regenachtige omstandigheden voelt als koorddansen op skeelers. De ervaring is zowel opwindend als angstaanjagend, gezien de mix van onderstuur en overstuur (dit laatste als gevolg van de korte wielbasis). Zodra je de juiste balans hebt gevonden tussen schakelen, remmen, sturen en gas geven, kun je heerlijk door lange bochten glibberen, precies in balans op de rafelige grens tussen grip en slip. Maar oh wee als je een van die elementen verkeerd timet. Meteen is het ritme zoek en loopt alles in de soep. Doe je alles goed, dan waan je je in de zevende hemel. Hij is niet zo afschuwelijk snel als de Atom, want je gaat veel langzamer, maar je hebt het idee dat je iets gepresteerd hebt. Veel moderne sportauto’s geven de bestuurder het gevoel het minst belangrijke, en minst betrouwbare, onderdeel te zijn van een door elektronica gedomineerd proces. Dit geldt niet voor de Nomad; dit is geen makke, gecastreerde leeuw. Ariel is een bedrijf dat auto’s maakt die net zoveel draaien om de techniek als om de bestuurder.‘Op droog wegdek rollen de banden in de bocht over hun wangen, waardoor je het idee krijgt dat de Nomad zo onbestuurbaar is als een hovercraft’
Motor
2.354 cc
viercilinder supercharged
300 pk @ n.b. tpm
340 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,1 s
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.215 x 1.850 x 1.425 mm (l x b x h)
2.348 mm (wielbasis)
690 kg
50 l (benzine)
bagageruimte n.v.t.
Prijs
€ 45.000 (excl. belastingen)
Ronald heeft op 20 juni 2016 geschreven:
Enig idee wat het kost om er 1 naar Nederland te halen?
Pieter heeft op 28 juni 2016 geschreven:
Wat een enorm gaaf ding. Heb al diverse configuraties bekeken op de Ariel site maar eigenlijk is elke versie geweldig. Een hebbeding en volgens mij goed in elkaar gezet en uitgedacht. Ik zie mezelf al over een jaar of 15 met mijn zoontje tripjes maken door Europa, puur om het rijden. 🙂
@Ronald: vooralsnog wordt ‘car-concern’ genoemd als dealer / importeur in Nederland (maar zie niets op de website en het artikeltje kwam uit 2010) en vind ik alleen een Belgische importeur DeBussere (via Ariel). Misschien dat die meer kunnen vertellen. Geen idee wat de BPM doet op een Nomad, maar ga er vanuit dat uitstoot gegevens wel via Ariel te verkrijgen zijn… Mocht jij nog iets weten, laat het weten!
(Vrees dat het naar NL halen en keuren nu met Brexit wel een issue kan worden…). Dus snel de knoop doorhakken, voordat de regels voor import worden aangepast!