Omdat niemand weet hoe we er over tien jaar precies bij rijden, wedt Audi op meerdere alternatief aangedreven paardjes. Eén daarvan is deze Audi A7 Sportback H-Tron Quattro op waterstof, die in principe productieklaar is.

Ze zijn druk bezig met het e-gas-project

Je kunt niet anders dan veel bewondering opbrengen voor de manier waarop Audi momenteel speurt naar een geschikte manier van aandrijving om ons allemaal de komende jaren vooruit te helpen. Het gaat verder dan een paar aardige prototypes: ze mengen zich in alle facetten, van batterijtechnologie tot infrastructuur.

Tijdens het e-gas project produceren ze auto’s middels aardgas met behulp van de exacte hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten door de auto’s die datzelfde gas verbruiken. Ze hebben een eigen lab waarin modulaire accu’s worden ontwikkeld, ze werken aan verschillende laadopties (waaronder een contactloze) en ze zijn bezig met een nieuw elektrisch systeem op 48 volt, dat binnen enkele jaren op alle Audi’s – ja, allemaal – terug te vinden zal zijn. Daarnaast hebben ze zelfs synthetische benzine en diesel ontwikkeld. Dat is iets wat uiteindelijk wel eens de redding kan betekenen voor de door ons zo geliefde verbrandingsmotor.

Ze blijven maar zoeken

Andere belangrijke inspanningen leveren ze in de hoek van waterstof, waar momenteel talloze fabrikanten hun licht opsteken (niet letterlijk, dat zou nogal een knal geven). Audi propte in 2004 al een dergelijk soort aandrijving in een A2. Sindsdien bleven ze experimenteren en bouwde onlangs deze Audi A7 Sportback H-Tron Quattro. Volgens hen kan die zo de showrooms in; als het maar wat makkelijker was om waterstof te tanken.

De h-tron heeft een pakket brandstofcellen onder z’n motorkap die hun elektriciteit naar twee elektromotoren sturen – een op de vooras en een op de achteras. Te veel geproduceerde prik wordt opgeslagen in een (ook via een stekker oplaadbare) lithium-ion-accu zodat je het kunt inzetten als je hard wilt accelereren, of als je nog een kilometertje of 50 wilt rijden wanneer je waterstof op is. In totaal kom je op vier volle waterstoftanks en deze accu ongeveer 540 kilometer ver, waarna tanken luttele minuten duurt. Zoals we gewend zijn, eigenlijk.

De Audi A7 Sportback H-Tron Quattro deelt veel met elektrische auto’s

Rijden doet de A7 h-tron als iedere elektrische auto: stil, moeiteloos en met een constante golf van kracht. Er is enkel wat onstuimig geruis op de achtergrond, afkomstig van de compressor die zuurstof naar de brandstofcel geleidt. Het wekt de indruk dat je gaat opstijgen als je gas geeft. De S-stand van de pook maakt het pedaal gevoeliger en zorgt zo voor een kwieker karakter. Je kunt de auto laten uitrollen zonder weerstand of kiezen voor lichte regeneratie door even de rem aan te tikken. We konden slechts een minuut of vijf sturen met Audi’s pronkstukje, maar het waren vijf heerlijk ontspannende minuten.

Dat de A7 h-tron klaar is voor productie en dagelijks gebruik, daar twijfelen we geen moment aan. Toch zal ie nooit aan klanten verkocht worden. Omdat z’n opvolger – met Audi’s vijfde generatie waterstof-aandrijflijn die een grotere actieradius, meer efficiëntie en meer dynamiek biedt – op dit moment al staat te trappelen.

Specificaties Audi A7 Sportback H-Tron Quattro



Motor
brandstofcel + accu
2 elektromotoren
228 pk
540 Nm

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 180 km/u

Verbruik
ca. 1,0 kg/100 km
ca. 540 km (actieradius)
ca. 5,0 kg (waterstofgas)

Afmetingen
4.974 x 1.911 x
1.420 mm (l x b x h)
2.914 mm (wielbasis)
1.950 kg
bagageruimte n.b.

Prijzen
NL niet te koop
BE niet te koop

Reacties